Perl09 Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Hei, Mister batteri spenning under kjøring. Alt lys slukker. Bilen starter ved ca. 10.5 v og målte lade spenningen. Den bare faller ut. Jeg stoppet bilen og målte spenningen. den var 6 v. Trodde det var dynamo som var dårlig og byttet med en brukt dynamo. I dag målte jeg batteri spenning igjen og den var 10.6v og fikk startet bilen. Målte ilade spenning igjen og den bare faller ut. Lader ikke heletatt. Alle lamper i intrumentet lyser og klima, radio stopper. Kan det være dårlig batteri? Bilen er octavia 1.6 bensin. :-) Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Er nok batteriet ja. At det sitter å "spiser" opp all ladespenningen er ganske normalt. Derfor bør man alltid sjekke ladespenning på et batteri som er i orden før man bytter dynamo. Det gamle batteriet må helt ut av kretsen før du måler ladespenningen. Det der er en ganske vanlig feil å gjøre selv blant "profesjonelle" så du skal ikke ta det så tungt. Ellers er 10.6 volt og hvertfall 6volt en grei indikasjon på et dødt batteri. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Viste seg å være en sprengt sikring til dynamoen som forårsaket nøyaktig det samme hos meg i sommer. Byttet den, og har fungert utmerket siden. Kan være verdt å sjekke før man kjøper nytt batteri. Selv om batteriet ikke har noe godt av så dyp utladning, så funker det foreløpig godt nok fortsatt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Det kan utmerket godt være jordingen til motorblokka som er defekt også.. Men at dynamoen ikke funker som den skal tar jeg for gitt, selv det mest rævkjørte batteri klarer normalt sett ikke å sluke alt dynamoen leverer.. For å si det sånn, en dynamo på type 100Ah leverer ca 1400W (14V ladespenning), det vil si at batteriet skal bli heftig varmt om det klarer å forbruke alt. Det er dog trolig at batteriet ditt er defekt i tillegg til dynamo, særlig siden det er blitt tappet så langt ned som det jo har blitt. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2014 Hei, Talk for Svar . Er ikke det rart at batteri har en hvile spenning på 10.6 og spenning faller ut gradvis? Mekker'n:: du kan være rett. Skal også sjekke om noe sikring til dynamo før batteri kjøp. Bilen er 2002 modell kjørt 122000km Jeg gjorde en liten test ved å ta ut ene batteri pol mens bilen var i tomgang. Da stoppet bilen. Sier det noe? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Det betyr vel at batteriet ikke er hovedproblemet(?). Men ladekretsen. Jording som nevnt, eller sikring til dynamo, eller dynamoen selv (men siden du har testet med en annen så er vel dette lite sannsynlig). Tennplugger etc... krever nesten ingenting for å holdes i gang noe som forsterker de to pote sielle problemene ytterligere. Edit: Hvilespenning på 10.6V er å regne som tomt batteri. At det faller drastisk kan komme av at det trekkes litt mer strøm fra det. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Det ser ikke ut som egen sikring for dynamo gitt. Neste er å sjekke jording feil. Noen som vet hvordan sjekke denne? Målte hvile spenning på batteriet nå. 11.92V Edit: Batteri spenning kan gå ned til 6v. Men etter noen minutter er den tilbake til over 10v slik blien kan startes. og tappes igjen. Endret 8. oktober 2014 av Perl09 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Var ikke en egen for dynamo hos meg. Var vel for litt diverse. Husker bla. At sigarettuttaket var på samme, og der jeg fikk ideen om at den var gåen. Kan kanskje bare se om alle sikringene er i orden om du ikke vet hvem som går til dynamo? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Jeg gjorde en liten test ved å ta ut ene batteri pol mens bilen var i tomgang. Da stoppet bilen. Sier det noe? Vel, dette er en relativt trygg måte å ødelegge dynamoen på.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Diodebrua tåler ofte ikke gå å uten en akkumulator (batteri) å levere strøm til. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Edit: på forskudd. Beklager min begrensede kunnskap. Nå har jeg ikke har hørt om noen dioder som tar skade av å ha for LAV strømgjennomgang (?). Men det er da ikke alltid at batteriet fungerer som noen mottaker. I en normal situasjon, hvor det er fulladet, så vil vel bilen i seg selv trekke langt mer strøm enn det lille som måtte være av ladestrøm til batteriet. Og hvis nå f.eks sikringa til dynamoen går, ja så vil det effektivt hindre all strømgjennomgang, og fra denne logikken være drap for en dynamo... oO Og her, så var det tydeligvis ikke nok effekt til å holde bilen gående en gang. (Altså var det batteriet som holdt bilen gående, og strøm som gikk ut fra det, ikke inn). Ps: Mulig du tenker på spenningsøkningen som kan skje om man plutselig går fra å trekke mye strøm til det å plutselig bryter kretsen? Da kan der vel ende med en del høyere spenning som ligger over diodene til spolen, pga endringen som spolen motsetter seg. Men slike dioder (gitt at vi snakker om det samme) er vel nettopp der for å forhindre at noe slikt skal bli et problem? Oo Endret 8. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2014 Hei, Fant denne i forumet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1548234 "Her er siste del av testing. Startet bilen og kjørte av gårde. Volt 12.5 Etter 2-3 min ser jeg ABS lyset kommer på, Volt viser 9.5 Jeg følger med volt måler og ser den dropper gjevnt hver 10 sekund sånn ca. Ved 9.2 kommer airbag på Ved 6 begynner bilen å stoppe Jeg måler bateriet og multimeter viser samme som DEFA klokken. Når jeg stopper bilen spretter volt rett opp til 10-11 men når jeg vir nøkkel til lysene kommer på dropper volt rett ned til hva den var, rundt 6. Virker som volten kommer tilbake sakte men sikkert men det er to volt på min bil. 1. Uten at jeg vrir nøkkel og 2 når jeg vrir nøkkel til lysene kommer. Kanskje normalt? For meg virker det som noe suger ut all strøm når bilen går men ikke når den står i ro. Tviler det er dynamo ettersom bilbateri faktisk ikke er tomt. Batteri har jo volt i seg ettersom det kommer tilbake og man kan starte bilen etter 5 min men det kan jo være en kortslutning i batteriet? Tenningsslås? Er dette en typisk feil? Altså, kan den suge strøm mens bilen faktisk har startet eller har den gjort jobben og tar ikke mer strøm? Ledningsfeil tviler jeg også på ettersom det faktisk kommer volt tilbake i systemet. Volten må forsvinne ut av bilen når nøkkelen altså er vridd på eller til lysene kommer på. Takker for alle tips!" :-) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) 1. Kortslutning i batteriet ville fått det til å tappe seg og falt selv når bilen var av.2. Joda, det er en kurositet at du får start på bilen. Spenningen fra batteriet er ikke særlig høyt akkurat. Lettstartet i alle fall.3. Spenningen i et ganske tomt batteri vil falle mye når du belaster det, og vil så øke betraktelig med en gang denne lasten fjernes. At batteriet øker til 10-12V etter å ha vært nede i 6V overrasker ikke veldig. Husk at man typisk ikke får unyttet mer enn 50-70% av energien i et blybatteri. Så selv om dynamo ikke funker, så vil det kunne være nok til å starte et par ganger. Men at det samtidig ikke er nok å holde den i gang er absolutt rart ja.3. MEN uavhengig om det er kortslutning et sted, eller problem med dynamoen, så vil ikke batteriet få ladet, og 10-12V er altså mer eller mimdre et tomt batteri. Så snart vil du uansett ikke kunne teste mer uten å lade opp batteriet skikkelig.4. Jeg skal ikke skyve en semi-kortslutning et sted under teppet, da det vil trekke mye strøm selv på tomgang. Og om vi ser bort fra at dynamoen er problemet, så hadde jeg dratt ut sikringene til det meste du ikke trenger for å få bilen til å gå. Så kan man se om det er noe utstyr eller kretser som gjør noe de ikke burde. Ja og så sjekke at alle er like hele når man først er i gang.Et bedre alternativ er nok dog å bruke et tang-amperemeter for så å se om det går noe strøm inn i batteriet, og eventuelt hvor mye som går ut.Jeg er dog fortsatt 90 % sikker på at det må være et dynamo-problem. MEN, uansett hva som forårsaker det, med 10v på tomgang, og under, så vil ikke batteriet lade (det er ladet ut, og vil fortsette å lade seg ut). Og nå er det nær tomt. Det er ikke til å komme unna. Du kan kanskje lade det opp eksternt (?), eller teste med nytt batteri, og om det er dynamo så vil bilen sakte men sikkert få lavere spenning, til den dør etter en god stund. Endret 9. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Hei, Takk for nyttig svar:-) Når du sier "kortslutning i batteriet", vil det si at batteriet er ferdig? Ser ikke bort fra denne batteriet er original som fra 2001. Jeg har byttet med en brukt dynamo som bør fungere. Det er ingen endring i spenning fallet ette rdynamo bytting. lade spenning=0 fra begge dynamoene. Da jeg først fikk svak batteri lampe på dashbordet, målte ladespenning rund 13.5v. Denne spenning er ikke der siden mandag. Nå måler jeg hvilespenning på batteri på ca .10.7v og spenningsfall når motoren i gang. Det er 3 ting jeg kan gjøre. 1. sjekke ut alle sikringer 2. Sjekk for jording- usikker på hvor jeg skal begynne:-( 3- bytte batteri Endret 9. oktober 2014 av Perl09 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Forsøk å koble fra minuspolen på batteriet, når motor og tenningen er helt av. Da merker du om du har noe som trekker strøm, uten at noe er slått på, slå av "dørlys" og alle andre komponenter du kan. Enkelte "små-ting" trekker naturlig nok strøm for å beholde minnet, men det skal ikke være en veldig "gnistring" ved batteripolen når du frigjør tilkoblingen på minuspolen. Om du opplever en betydelig "gnistring" ved å gjøre dette, så har du mest sannsynlig en jordfeil (eller en komponent) i bilen som trekker strøm hele tiden. Vet at feil på f.eks. en diesel ekstravarmer kan tømme et batteri på noen få timer (om det blir en (jord)feil på den), bare et spørsmål, har du bensinvarmer montert i bilen din? Om dette er noe som skjer hos deg, så kan du jo så forsøke å ta ut en og en sikring for å se hvilken "kurs" det er som trekker unormalt mye strøm uten at noe er slått på. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 Hei, kommer litt oppdatering Ladet batteriet i natt . Fulladet spenning viste 12.6v. Startet bilen og det var ingen ladning fra dynamo. Batteri spenning holdt konstant rund 11.5v. sjekket for jording og den var god. Also sikringer ok. jording ok ladning er ikke ok. Hvilespenning på batteriet er 12.48v nå. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Jeg må si at du har bedre spenninger over batteriet nå enn tidligere. 12.48v er verdig å feilsøke på. Et full ladet batteri har 12,84v. De 10,5 du har sett tidligerer er uansett bekymringsverdig da et batteri med 12v er flatt. Hvorfor nappe sikringer/jording når du har 10v hvilespenning? Aldri feilsøk på noe uten god strømtilførsel. Ellers er jording noe du gjør når man stapper en kabel ned i jorda. På bil sier man gods eller minus. Ikke at jeg klarer dette selv... jeg bare videreformiddler Du har enda ikke byttet batteriet, eller f.eks hentet strøm med startkabler fra en annen bil, boosterpack e.l. Tråden heter også noe med batteri. Ikke dra det 3 uker ut før du sjekker noe du selv mistenker. Jeg mener fortsatt det er ubrukelig å feilsøke på ladespenning uten å sjekke batteriet. Jeg har blitt lurt av dette x antall ganger og den fella skal jeg aldri gå i igjen. Hva hvis det er batteriet, og den gamle Dynamoen er i orden. Hva er galt inni batteriet da? Jeg kan pumpe ut med hjelp fra ladelampe til diodebru. Du har et voltmeter og henger med i svingene! men ikke før jeg vet at batteriet er i orden. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Mekker'n. Jeg hadde den forståelse (både av egne måling og visse andre her på forumet med problemer) at et fulladet bilbatteri bør ligge på nærmere 14V. Så her ville jeg nok muligens vurdert å bytte batteri ja, eller prøvd med et annet. Dog, vær obs på at det kan være flere feil her. Altså at både batteriet ikke er helt bra OG at dynamoen ikke lader. F.eks: Hypotetisk om dynamoen var den første som streiket, så ville det kunne ført til lav spenning på batteriet, og alle disse testene og bruken med så lav spenning har skadet batteriet helt, slik at det ikke kan lades fullt lengre. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 Hei, Jeg ladet batteriet hele natta og målte spenningen før jeg dro på jobben. Målte jeg spenningen igjen kl.1600 i dag og det var fortsatt 12.48v. Mao Ingen spenningstap. Bilen starta fint uten hjelp og målte jeg ladningen. det var null. Nå har jeg byttet tilbake den opprinelige dynamoen på bilen. Hadde liten håp på adespenningen. det er fortsatt null. Nå må jeg gå etter brudd mellom dynamo og batterie som siste feilsøking. Usikker på om jeg kan bytte til en ny dynamo ennå. Hva tror dere? batteri ser ok ut for meg. (Alt over 12.6 v er akseptabel) Det er null strøm fra dynamo. Uansett selv på en dårlig batteri bør være noe ladespenning- Setter stor pris for deres innspill :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå