V?rbris Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Mener «Lommemannen» har endret seg Psykiater Randi Rosenqvist mener overgrepsdømte Erik Andersen (62) har endret seg. Hun mener han er pedofil, men faren for at han skal begå nye seksuelle overgrep er så lav at han kan prøveløslates. http://www.nrk.no/hordaland/_-_lommemannen_-har-endret-seg-1.11974905 Kan man heller si at samfunnet har endret seg? Jeg tenker på mere aksept for voldtekt, incest, pedofili og annet - som blir ofte henlagt og kalt hverdagskriminalitet? Altså noe helt grunnleggende vanlig i vår hverdag, og noe vi må, skal, bør kunne leve med? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Jeg tenker at vi ikke har mer aksept for voldtekt, incest, pedofili og annet, jeg har i alle fall ikke merket noe til det. Jeg tror på psykiatrikeren som mener han har endret seg. Dog, jeg mener ikke at én fagpersons mening skal avgjøre om han får prøveløslates og at flere sakkyndige bør på banen før han kan prøveløslates. Og han bør evt. overvåkes i god tid fremover. Endret 8. oktober 2014 av KKake Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Kan man heller si at samfunnet har endret seg? Jeg tenker på mere aksept for voldtekt, incest, pedofili og annet - som blir ofte henlagt og kalt hverdagskriminalitet? Altså noe helt grunnleggende vanlig i vår hverdag, og noe vi må, skal, bør kunne leve med? Vi må nok leve med dette. Men utviklingen har vel vært motsatt av hva du antyder? Flere handlinger er blitt gjort straffbare og strafferammene har vel økt for mange seksualforbrytelser? Antagelig burde enda flere saker av denne typen henlegges, da rene ord-mot-ord saker kommer opp i retten hvor det blir gjettet vilt på om tiltalte er skyldig heller ikke. Jeg kjenner ikke Lommemann-saken godt. Men jeg synes å huske at det var en på dette formet som skrev at han hadde vært utsatt for Lommemannen, men hadde glemt det fordi det ikke var en viktig begivenhet i hans liv at han hadde stukket hånden ned i buksene på en mann og tatt på penisen hans. Andre kan selvfølgelig ha reagert annerledes på dette, men jeg har en mistanke om at det først og fremst er de voksne foreldre som freaker ut. Lommemannen er ikke Marc Dutroux, selv om media har klart å få folk til å tro dette. Dette er ikke noe forsvar for det Lommemannen har gjort, men det finnes verre ting å gjøre mot barn og som ikke rammes av straffeloven. Å tvinge barn til å konfirmere seg i kirken synes jeg i utgangspunktet er mer alvorlig enn å lure et barn til å ta på tissen sin. Det beste er at en ikke gjør noen av delene.... 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Tviler på at samfunnet har endra seg så veldig mykje. Det einaste unntaket er muligens at fleire har begynt å innsjå at pedofil legning ikkje er det same som overgrepsmann (på samme måte som at hetrofile menn ikkje voldtar kvinner fordi dei er hetrofile, men fordi dei er voldtektsmenn). På det jamne har nok folk fått augene meir opp for dei seksuelle overgrepa som skjer, og tendensen er at det blir gjort meir for å etterforske og dømme overgripere no enn det var før. Det er mulig at antallet henleggelser har auka, men det skyldes nok også at antallet anmeldelser har auka. Og sjølv om det er viktig å prioritere slike forbrytelser så er det eigentleg viktigare at ikkje nokon blir uskyldig dømt basert kun på vitneutsagnet til den som påroper seg å ha blitt krenka. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Psykiater Randi Rosenqvist mener overgrepsdømte Erik Andersen (62) har endret seg. Hun mener han er pedofil, men faren for at han skal begå nye seksuelle overgrep er så lav at han kan prøveløslates. Uansett om det er så kalte eksperter eller eller en vanlig legmann som forsøker spå om fremtiden, blir det i praksis til syvende & sist bare en 50/50 gjetning "uten garanti" Har muligens ikke fått med meg alle detaljer om hva Lommemannen gjorde seg skyldig i, men han var vel ikke direkte voldelig og brutal, så vidt jeg husker fra mediaomtale? Sånn sett føler jeg mer "beroliget" av om han evt. slippes fri nå, enn om Viggo Kristiansen fra Baneheie-saken, som også har en tilsvarende prosess i gang om å få løslatelse, skulle slippes løs. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Uansett om det er så kalte eksperter eller eller en vanlig legmann som forsøker spå om fremtiden, blir det i praksis til syvende & sist bare en 50/50 gjetning "uten garanti"Nåja, i verste fall er det en 10/90 gjetning, da 10% av pedofile som gjennomgår behandling, gjør en seksuell handling mot barn igjen (dvs. får tilbakefall). Psykiateren har sikkert enda flere grunner enn behandlingen i seg selv, men det er helt riktig at hun ikke har noen garanti. Sånn gjelder det for øvrig for absolutt alt, så jeg ser ingen grunn til at det skal være fellende i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Jeg tenker at vi ikke har mer aksept for voldtekt, incest, pedofili og annet, jeg har i alle fall ikke merket noe til det. Jeg tror på psykiatrikeren som mener han har endret seg. Dog, jeg mener ikke at én fagpersons mening skal avgjøre om han får prøveløslates og at flere sakkyndige bør på banen før han kan prøveløslates. Og han bør evt. overvåkes i god tid fremover. Det er aldri kun en fagperson som mener noe rundt en sak som dette. Pasienten er over lengre tid fulgt opp av leger, psykologer, terapeuter osv. Samlet gir disse et bilde av pasientens behandling og resultat. På denne bakgrunn kommer man frem til en mening om utskrivelse. 100 % trygg på at den rette avgjørelse tas, kan man aldri bli. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 En betingelse hvis han slippes fri, må være at han kun får bruke bukser med gjensydde lommer? 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg tenker at vi ikke har mer aksept for voldtekt, incest, pedofili og annet, jeg har i alle fall ikke merket noe til det. Jeg tror på psykiatrikeren som mener han har endret seg. Dog, jeg mener ikke at én fagpersons mening skal avgjøre om han får prøveløslates og at flere sakkyndige bør på banen før han kan prøveløslates. Og han bør evt. overvåkes i god tid fremover. Det er aldri kun en fagperson som mener noe rundt en sak som dette. Pasienten er over lengre tid fulgt opp av leger, psykologer, terapeuter osv. Samlet gir disse et bilde av pasientens behandling og resultat. På denne bakgrunn kommer man frem til en mening om utskrivelse. 100 % trygg på at den rette avgjørelse tas, kan man aldri bli. Regnet med at du kom på banen med fakta. Er det noen form for etterkontroll etter løslatelsen eller er personen et vanlig menneske, som har vært gjennom en sykdom? Han er jo ikke straffet, og således ikke tidligere kriminell. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg tenker at vi ikke har mer aksept for voldtekt, incest, pedofili og annet, jeg har i alle fall ikke merket noe til det. Jeg tror på psykiatrikeren som mener han har endret seg. Dog, jeg mener ikke at én fagpersons mening skal avgjøre om han får prøveløslates og at flere sakkyndige bør på banen før han kan prøveløslates. Og han bør evt. overvåkes i god tid fremover. Det er aldri kun en fagperson som mener noe rundt en sak som dette. Pasienten er over lengre tid fulgt opp av leger, psykologer, terapeuter osv. Samlet gir disse et bilde av pasientens behandling og resultat. På denne bakgrunn kommer man frem til en mening om utskrivelse. 100 % trygg på at den rette avgjørelse tas, kan man aldri bli. Regnet med at du kom på banen med fakta. Er det noen form for etterkontroll etter løslatelsen eller er personen et vanlig menneske, som har vært gjennom en sykdom? Han er jo ikke straffet, og således ikke tidligere kriminell. En mann som «lommemannen» vil være under tvunget psykisk helsevern over lang tid etter utskrivelse. Det følges opp av 2. linjetjenesten (spesialisthelsetjenesten). Det som ofte er vanlig er at det kommunale psykiske helsevern (1.linjetjenesten) også kommer med, i forhold til bolig og den daglige oppfølgning. Mange slike pasienter har tvungen medisinering, fulgt opp av DPS eller fastlege. Så nei slike pasienter er ikke «frie» til og kunne gjøre hva dem vil slik andre i samfunnet kan. Veien inn på institusjon er kort om pasienten bryter de regler som er satt opp før utskrivelse. Ofte kalt kriseplan. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Takk for svaret. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Kan man heller si at samfunnet har endret seg? Jeg tenker på mere aksept for voldtekt, incest, pedofili og annet - som blir ofte henlagt og kalt hverdagskriminalitet? Altså noe helt grunnleggende vanlig i vår hverdag, og noe vi må, skal, bør kunne leve med? Hva? Det er da fortsatt absolutt nullaksept for voldtekt, incest og overgrep*. Kan du dokumentere påstanden om at nullaksepten er opphevet? Så vidt jeg vet er både lovverket, folkemoralen og praksisen den samme som for 5-10-15 år siden. Absolutt nullaksept. * Det er viktig å skille mellom overgrep og pedofili. - Overgrep er en forbrytelse uavhengig av legning. - Pedofili er en legning og ingen forbrytelse. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg trodde det var rimelig opplest og vedtatt at man ikke kan "kurere" legninger. Men kanskje man opererer med en betydning av ordet "pedofil" som forutsetter overgrep, slik at de som ikke gjør noe galt skal få slippe merkelappen? 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg trodde det var rimelig opplest og vedtatt at man ikke kan "kurere" legninger. Men kanskje man opererer med en betydning av ordet "pedofil" som forutsetter overgrep, slik at de som ikke gjør noe galt skal få slippe merkelappen Det er veldig vanskelig å følge med når begreper endres så fort. I Alvdal-saken var det snakk om at pedofili var en "handlingsdiagnose", noe som er veldig annerledes enn hva ordet har betydd tidligere. Noen mener jo at pedofili ikke er en legning. En vil vel ikke at pedofile skal beskyttes av konvensjoner som opererer med formuleringer av typen "Ingen skal diskrimineres på grunn av seksuell legning". Det er jo litt merkelig når det er en gruppe som i aller høyeste grad trenger beskyttelse, selv fra den gamle paria-kasten av homofile. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Jeg trodde det var rimelig opplest og vedtatt at man ikke kan "kurere" legninger. Men kanskje man opererer med en betydning av ordet "pedofil" som forutsetter overgrep, slik at de som ikke gjør noe galt skal få slippe merkelappen? Pedofili er en legning på lik linje med homofili og annet forskjellige særinteresser folk måtte ha. Det man derimot kan kurere er overgrepsmenn. Det er i utgangspunktet ikke ulovlig å være pedofil, det er bare ulovlig og praktisere legningen, noe som i og for seg er en helt riktig avgjørelse. Men man kan medisinere bort seksuelle lyster. Problemet oppstår gjerne dersom medisinen mister effekt eller brukeren slutter og ta dem. For uansett hvordan man snur og vender på det vil pedofile ha en ulovlig trang, noen sterkere enn andre. Det finnes nok mennesker som er pedofile og går igjennom hele livet uten noe nevneverdige problemer med å beherske seg selv. Endret 13. oktober 2014 av Priim 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Jeg trodde det var rimelig opplest og vedtatt at man ikke kan "kurere" legninger. Men kanskje man opererer med en betydning av ordet "pedofil" som forutsetter overgrep, slik at de som ikke gjør noe galt skal få slippe merkelappen? Pedofili er en legning på lik linje med homofili og annet forskjellige særinteresser folk måtte ha. Jeg lurer på om ikke broderfolket har en god idè. I Sverige skiller de mellom seksuell legning og seksuell adferd. En adferd kan være straffbar. Legning er f.eks heterofili og homofili. Pedofili er en adferd. Endret 13. oktober 2014 av medlem-304477 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Det gir absolutt ingen mening å kalle det en adferd. Som jeg nevnte er det forskjell på å være og på å praktisere. Men for å bli stemplet som pedofil må man gjerne ha praktisert det, da blir det nok en adferd. Men det er ikke selve pedofilien som er straffbar, det er handlingene. Du kan nok hoppe i hvilket som helst norsk media og si du er pedofil uten å ha gjort noe og bli stemplet for livet, men du blir derimot aldri dømt med mindre du har gjort noe straffbart. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Det gir absolutt ingen mening å kalle det en adferd. Alt vi mennesker gjør er adferd, uten adferd er mennesket død. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Jeg trodde det var rimelig opplest og vedtatt at man ikke kan "kurere" legninger. Nei det er ikke opplest og vedtatt. Her strides de lærde. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Det gir absolutt ingen mening å kalle det en adferd. Alt vi mennesker gjør er adferd, uten adferd er mennesket død. Det er riktignok veldig forskjellige atferder å forgripe seg på barn og å bli opphisset i deres nærvær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå