Gå til innhold

Hvor mye burde man ha spart før studietiden?

Hupy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 19 år og har for tiden et jobbår. Jeg ser fram til studietiden, men jeg lurer på hvor mye jeg burde ha spart frem til den.

Jeg skal bytte by og flytte i trondheim. Hvor mye hadde dere spart opp før studietiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedutfordringen når du tar et jobbår først, er at du lett blir vant til et høyere forbruk enn det du har råd til som student. Å kutte ned fra et høyt forbruk er ofte plagsomt, så dersom dyu sparer mest mulig nå, har det to positive effekter: du slipper å justere ned forbruket ditt til neste år og du har en buffer å tære på. Så konklusjonen er spar mest mulig!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dei fleste studentane går nok inn i studiane direkte frå vgs og har dermed svært begrensa med middler.

Men som minimum så er det greit å ha nok sparepenger til å kunne betale tre husleiger (depositumet) samt nokre tusenlappar ekstra til å kjøpe bøker og anna materiell (PC, kalkulator, osv).

Nesten uansett kor mykje du jobber og sparer opp no så vil det ikkje bli nok til at du kan spandere på deg slike luksusting som bil eller flottare bolig. Men det er sjølvsagt fint å ha ein buffer til eventuelle uforutsette utgifter.

Det viktigaste er derfor å tenke på kva forbruk du vil legge deg på medan du studerer. Det er fint mulig å studere på kun stipend og lån utan å ha oppsparte middler eller ein deltidsjobb ved sidan av, men då må du ha eit forholdsvis begrensa forbruk.

Lenke til kommentar

Spar kraftig, venn deg til et lavt forbruk, og det aller viktigste: JERNDISIPLIN hva angår orden, oversikt og disiplin.

Ja, jeg repeterte et ord - disiplin er nemlig det som berger mange fra ruin, selv i en del tilfeller der Murphy iherdig prøver å dytte dem ned i rennesteinen...

Lenke til kommentar

Du trenger igrunn ikke så mye oppsparte midler, men bør ha nok til at du klarer deg en måned eller to dersom behandlingen av studielånet skulle ta ekstra lang tid.

Men med tanke på at du har et jobbår kan det definitivt være gunstig å spare opp så mye som mulig, og så heller la de pengene stå på sparekonto mens du studerer. Det er nemlig gunstig å ha noen sparepenger klare når du er ferdig med studiene, ikke lenger mottar studielån og går og leter etter jobb.

Lenke til kommentar

Jeg hadde omtrent 100 000 kroner, men jeg brukte ikke penger på mer enn depositumet til hybelen. Det var dog greit å ha oppsparte midler som en sikkerhet, så jeg ikke måtte følge nøye med på hva som sto igjen på brukskontoen og skrape bunnen av lommeboka rett før neste utbetaling fra Lånekassen, slik noen av medstudentene mine måtte gjøre. Hvis jeg for eksempel må betale for ei reise, ei ny jakke eller noe annet som gjerne tar en merkbar del av et studentbudsjett, er det greit å ha et underskudd på noen hundrelapper en måned og ta det igjen senere uten å planlegge noe nærmere enn det. Forbruket mitt i løpet av hele skoleåret ender ikke på mer enn det lånet og stipendet utgjør.

Avhengig av hvordan du skal bo, kan det være greit å ha penger til å kjøpe et par møbler og sengetøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...