syklitengutt Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Har en murkjeller med støpt tak som er armert. I ene hjørnet av huset ca 2 m fra både lang og kortside har jeg en ca 15cm tykk murvegg som har en dør i seg. Denne vil jeg fjerne. Veggen hørtes hul ut men tok å boret ett hull i den og det var det altså ikke. Huset er fra 1960 tallet. Veggen jeg vil fjerne fortsetter ikke på andre siden av veggen til venstre. Høyre er ut. Andre vegger i kjelleren er tykkere blant annet en vegg som gå store deler av husets retning. Er denne veggen med døråpningen en bærevegg? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Hadde vært supert om du kunne laget en plantegning over veggene. Å basere en uttalelse som i verste fall får stuegulvet ditt til å knele kun på et bilde av en dør er litt i skumleste laget. Men sånn det ser ut her kan det bli et ganske stort spenn på betongdekket dersom den veggen der fjernes. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Er nok lurt å få noen til å gå over dette, selv om det er armert betong og tilsynelatende god støtte ellers. 1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Har ikke så mye konkret å bidra med her, men om det er en bærende vegg går det å bytte den ut med en stålbjelke. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2014 Skal bare bli ett kott så er ikke så viktig med bærebjelke. Da får heller veggen stå. Skal se om jeg får fyrt igang pcn og lagd en tegning Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Jeg tror ikke du skal høre så mye på råd fra et forum basert på et elendig bilde og mildt sagt mangelfull informasjon. Ta kontakt med en profesjonell byggmester og få en profesjonell vurdering av det. Det koster sikkert litt, men det er vel anvendte penger. Du risikerer at taket/gulvet i etasjen over synker og i verste fall at huset kollapser og tar livet av noen. 2 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Trenger ikke gjøre det så avansert. Kanskje har du noen bekjente som studerer på NTNU eller byggfag på HIO. De lærer statikk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Jeg ville absolutt gjort det hos et profesjonelt firma for å ha noen å skylde på hvis det mot formodning skulle gå galt. Et selskap med forsikringer og bankgaranti i orden. Jeg vil si det er like viktig å bruke fagfolk til dette som det er å bruke fagfolk til arbeid på det elektriske anlegget og våtromsarbeid. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Den einaste måten å finne ut med 100% sikkerheit er å rive veggen og sjå kva som skjer. Men eg antar at du helst vil unngå dette. Antageligvis så er ikkje veggen bærande, eller har bærande stender med tanke på at den er so nært hjørnet på huset men det er sjølvsagt avhengig av størrelsen på kjellaren. Anbefalinga her er sjølvsagt å overlate dette til profesjonelle slik at du har nokon som du kan kreve erstatning frå dersom huset begynder å sige som resultat av at du fjerner veggen. Alternativt så sjekker du om kommunen har byggtekniske tegningar i arkivet som gir informasjon om kva som er bærande konstruksjoner i bygget. Dersom du absolutt skal fjerne veggen sjølv så bør du ikkje gjere dette utan å sette opp noko anna som kan bære vekta. Til ei viss grad så kan du undersøke om veggen er bærande ved å sjå om den går heilt opp til taket eller ikkje, lettveggar utan bærande funksjon vil ofte være nokre få millimeter kortare enn takhøgda, men basert på bildet så ser det ikkje ut til å være så enkelt å avgjere dette på veggen din. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 Takker for svar alle sammen. Er vanskelig å avgjøre. Ser ikke ut som en bærevegg for meg, men tar ikke sjansen. Da blir det enten å la den stå eller få noen som kan dette til å titte på den. God helg Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Har ikke så mye konkret å bidra med her, men om det er en bærende vegg går det å bytte den ut med en stålbjelke. Han har ikke lov, til å røre en bærekonstruksjon! Da kreves det et godkjent firma. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Takker for svar alle sammen. Er vanskelig å avgjøre. Ser ikke ut som en bærevegg for meg, men tar ikke sjansen. Da blir det enten å la den stå eller få noen som kan dette til å titte på den. God helg Hvorfor tar du ikke en tur innom kommunen, de gir deg svar gratis. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Har ikke så mye konkret å bidra med her, men om det er en bærende vegg går det å bytte den ut med en stålbjelke. Han har ikke lov, til å røre en bærekonstruksjon! Da kreves det et godkjent firma. Hvor skrev jeg at han skal gjøre det? Jeg fortalte at det er en mulighet å bytte ut deler av bærende vegg med stålbjelke. Hvem som gjør det skrev jeg ingenting om. Selvfølgelig burde han bruke et godkjent firma. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Hvor skrev jeg at han skal gjøre det? Jeg fortalte at det er en mulighet å bytte ut deler av bærende vegg med stålbjelke. Hvem som gjør det skrev jeg ingenting om. Selvfølgelig burde han bruke et godkjent firma. Nei du skrev ikke, at HAN kunne gjøre det. Men når du er så upressis, er det nok av dumme folk som gjøre det selv! Vær litt mer pressis, når det gjelder viktige ting. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 18. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2014 Da har jeg rivi av dørkarmen og kan se at det er en murstein vegg. Ett lag med murstein med mye mørtel på topp for å nå helt opp. Kan dette virkelig være bærende? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Jeg hadde ikke rørt den veggen uten at noen går god for at den kan fjernes. Mulig du kan klare deg med f.eks søyler for å holde vekta, slik at du kan fjerne mesteparten av veggen. Er du heldig kan du fjerne hele veggen. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 19. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2014 Nei. Har hatt 2 innom som har sett på det, men ingen av de er annet enn snekkere. Og begrunnelsen dems for at det var lettvegg var kun 1 murstein tykkelse og mye mørtel på topp. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Nei. Har hatt 2 innom som har sett på det, men ingen av de er annet enn snekkere. Og begrunnelsen dems for at det var lettvegg var kun 1 murstein tykkelse og mye mørtel på topp. Du burde tilkalt noen, som har mer kompetanse på dimensjonering (og bæreevne) enn snekkere/tømrere/murere. Og hvorfor kontaktet du ikke kommunen? Gratis. Det snekkerene fortalte (og etter å ha sett bildene), er trolig riktig. Men de burde i det minste kontrollert, ved å se på tegningene dine og se hvor det kommer bæring/trykk, fra etasjen over. Og enklete ganger blir spennet for stort og dekket (gulvet/taket) trenger noe støtte under for å bære, uten at det kommer store krefter ned, fra etasjen over. Så uten å se tegninger, er dette fremdeles usikkert. Slike vegger, er normalt ikke en bærevegg. I alle fall ikke, for stor kraft/vekt. Vanlig murmørtel har en dårlig bæreevne (trykkfasthet) og knuses lett. Noe bedre ved å blande inn standard sement. Men blir en slik vegg murt med bare standard sement, så hadde den tålt veldig mye! Teglestein har stor trykkfasthet, så det dårligste i en vegg som du har, er mørtlen. Og det tyder ikke på at dette er en bærevegg. Men hadde jeg hatt/sett et komplett tegningssett, så kunne jeg uttalt meg mer sikkert. Lenke til kommentar
Heltgreitype Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Vegger som går i samme rettning som taket.. Altså som på bilde er som regel bærende Endret 28. oktober 2014 av Heltgreitype Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Vegger som går i samme rettning som taket.. Altså som på bilde er som regel bærende Ikkje alltid. Enkelte hus har ein langsgåande bærevegg som går same veg som mønen (taket), dette for at alle takstolane skal kunne kvile på denne veggen dersom spennet blir litt langt. Men ein kan også løyse dette ved å ha mange bæreveggar som går den andre vegen. Eller ved å ha bærande søyler som er innkledd, då kan veggen gå akkurat den vegen som det er mest praktisk å ha den. Uansett så vil denne regelen aldri stemme i ein kjellar. I kjellaren så vil den eventuelle bærande konstruksjonen være for å holde opp betongdekket/bjelkelaget i etasjen over. Dette er eigentleg heilt uavhengig av takstolane. Det er for eksempel godt mulig atbetongdekket treng bærande veggar for å holde det oppe utan at takstolane treng andre bærande punkt enn ytterveggane. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå