Gå til innhold

Snart blir momsfrigrensen trolig over dobbelt så høy

Anbefalte innlegg

Dette er et tullete forslag i et ellers ganske bra budsjett.

Det særskilte mva-fritaket er et avvik fra normal mva. Øker man fritaket øker man også forskjellsbehandlingen. I dette tilfellet i Norges disfavør. Hvorfor skal det i det hele tatt forskjellsbehandles? Det eneste endelig rettferdige er likebehandling, samme mva-sats for alt og alle.

I samme slengen: Reduser fortollingsgebyret for de som gjør fortollingsjobben selv. Ikke la selskaper finne opp kontra-avgifter som "oppbevaringsavgift" målrettet for å ramme egenfortollingen. Posten bør tvinges til å sette samme "oppbevaringsavgift" for egenfortollede pakker som for alle andre pakker, 0 kr.

Helt enig, flate satser for alle er det eneste rettferdige.

Alle typer varer og tjenester bør beskattes likt i merverdiavgift samme hva satsen er, enten det er bestemte dagligvarer, bøker eller varer det er ideologisk motivasjon for særavgifter for som bestemte biltyper eller økologisk mat som enkelte kjemper for.

Alle forsendelser bør faktureres ved ankomst til landet av transportør, enten verdien er 2 øre eller 200.000 kr, uten noen form for fortollingsgebyr. Det som er fortærende med fortolling er nemlig gebyret og 1-2 uker forsinkelse.

Jepp, dette vil nok gi KrF og Venstre en ekstra milliard eller to til sine hjertesaker. Blir overrasket om det blir vedtatt.

Du er absolutt inne på noe. Svært mange glemmer at dette budsjettforslaget er et utgangspunkt til forhandlinger, så naturligvis har H og Frp lagt inn flere ting som de er villig til å gi opp i forhandlingene, og på samme måte så kaller selvsagt V og Krf forslaget for forkastelig. Dette handler om å tilfredsstille sine velgergrupper og å drive påvirkning gjennom media. Begge parter har en rimelig klar formening om hvor resultatet vil ende.

PR må ikke undervurderes. I hver regjeringsperiode gjennomføres det en rekke symboltiltak som egentlig ikke betyr en dritt for folk, f.eks. justeringer i tax free-kvote, bygging av prestisjefylte bygg, osv.

Mente jeg hørte at det var 500 kr inkludert frakten, det koster vel som regel en 100-200 kroner å sende ting fra utlandet?

Det kan variere ekstremt. Fra mange asiatiske land kommer ting nær gratis, mens fra f.eks. Tyskland kan selv små pakker bli litt dyre, og straks ting skal sendes fra USA kan prisvariasjonen mellom ulike leverandører være enorm. Jeg har mange ganger betalt mye mer for frakt enn varens verdi.

125kr i fortollingsgebyr, alternativt 125kr i tollagerleie er surt, spesielt for varer til 230kr. Koster pakken over 1000kr er gebyret på omtrentlig 250kr hos Posten, og DHL har jeg hørt kan være frekke nok til å passere 500-lappen, kun i gebyr.

Ja det kan variere mye, jeg har vært borti Shenker som hadde billigst frakt av et stort kolli fra Canada, men som la på mange hundrelapper etterpå...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste land har regler som gjør at man ikke har rett på momsfritak dersom man ikke betaler moms i mottakerlandet. Jeg kan ikke se hvorfor dette er så konkurransevridende som folk vil ha det til. De fleste land har uansett moms på 17-25%. Når man legger fraktkostnadene for småforsendelser på toppen sier det seg selv at dersom selgeren tjener penger på varen er det også mulig for norske aktører å tjene penger.

Jeg ber deg dokumentere denne påstanden. La meg være enda mer velvillig: jeg ber deg dokumentere kun ett land som har merverdiavgift eller tilsvarende (ikke eksportavgift) på eksport. Jeg vet naturligvis at du ikke vil klare å dokumenter dette, men gitt at du kommer med påstander trukket rett ut av løse luften blir det spennende å se hva du kommer frem til.
Da er du unødvendig vanskelig. Dette er så enkelt å teste, at det nesten flaut å spørre etter lovgivning. Det som er relevant, er vel praksisen.

Altså: gå på Amazon.de, plukk en tilfeldig gjenstand med moms (eller mwst på tysk), trykk på bestill, og angi leveringssted som Norge. Dersom prisen ikke endrer seg etter at du valgte leveringsadresse, så betaler du tysk mwst på 21% i tillegg til den norske, selv over grensa.

Jeg gjorde dette, og det viser seg at du betaler mwst. Du kan mest sannsynlig søke om å få den tilbake om du kan påvise at varen har blitt fortollet, men dette gjør jo ingen med en 400kr dvdset eller hva det skulle være.

Lenke til kommentar

Utenlandske aktører får et subsidie for alle varer i prisklassen 0-625 kroner, dog medregnet frakt. Husk at en norsk vare som har en pris før skatt på kroner 500 vil koste 625 kroner for forbrukeren: for alle varer som koster under dette (inkl frakt) vil utenlandske aktører motta subsidier fra norske skattebetalere.

Å slippe å betale en avgift er da ikke det samme som å bli subsidiert? Er helt greit for meg å betale 25% mva. Det er gebyret som f.eks. posten tar for å fortolle varen jeg mener er problemet.

Utenlandske aktører får et subsidie for alle varer i prisklassen 0-625 kroner, dog medregnet frakt. Husk at en norsk vare som har en pris før skatt på kroner 500 vil koste 625 kroner for forbrukeren: for alle varer som koster under dette (inkl frakt) vil utenlandske aktører motta subsidier fra norske skattebetalere.

Å slippe å betale en avgift er da ikke det samme som å bli subsidiert? Er helt greit for meg å betale 25% mva. Det er gebyret som f.eks. posten tar for å fortolle varen jeg mener er problemet.

Det spiller ingen rolle fra en utgiftssidene om man gir pengene direkte til forbrukerne, eller gir pengene ved et fravær av skatt som ellers ville blitt krevd inn. Ingen ville seriøst argumentert med at Norge ikke subsidierer elbiler, selv om dette subsidiet er formulert gjennom fritak fra skatt.

Mener du f.eks. at BSU-ordningen, som innebærer at unge kan trekke av et gitt beløp på skatten avhengig av deres sparing, ikke innebærer subside av sparing til bolig? Det er helt irrelevant for både myndigheter samt forbrukere om pengene gis kontakt som en overføring, eller som et fravær av skatt.

Finansdepartementet beregner kostnaden av denne subsidien til 180 millioner. Det er penger som på statsbudsjettet ellers kunne blitt brukt til noe annet, som skoler, helse, eller eldrevesen. Nå går det til å støtte svenske, britisk, amerikanske og kinesiske nettbutikker.

• Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste land har regler som gjør at man ikke har rett på momsfritak dersom man ikke betaler moms i mottakerlandet. Jeg kan ikke se hvorfor dette er så konkurransevridende som folk vil ha det til. De fleste land har uansett moms på 17-25%. Når man legger fraktkostnadene for småforsendelser på toppen sier det seg selv at dersom selgeren tjener penger på varen er det også mulig for norske aktører å tjene penger.

Jeg ber deg dokumentere denne påstanden. La meg være enda mer velvillig: jeg ber deg dokumentere kun ett land som har merverdiavgift eller tilsvarende (ikke eksportavgift) på eksport. Jeg vet naturligvis at du ikke vil klare å dokumenter dette, men gitt at du kommer med påstander trukket rett ut av løse luften blir det spennende å se hva du kommer frem til.
Da er du unødvendig vanskelig. Dette er så enkelt å teste, at det nesten flaut å spørre etter lovgivning. Det som er relevant, er vel praksisen.

Altså: gå på Amazon.de, plukk en tilfeldig gjenstand med moms (eller mwst på tysk), trykk på bestill, og angi leveringssted som Norge. Dersom prisen ikke endrer seg etter at du valgte leveringsadresse, så betaler du tysk mwst på 21% i tillegg til den norske, selv over grensa.

Jeg gjorde dette, og det viser seg at du betaler mwst. Du kan mest sannsynlig søke om å få den tilbake om du kan påvise at varen har blitt fortollet, men dette gjør jo ingen med en 400kr dvdset eller hva det skulle være.

Du trenger ikke vise at varen fortolles i Norge. Det er irrelevant for tyske myndigheter, samt for Tyskland. Å vise til lovgivning, når du hevder at dette er regelen, er ikke flaut.

For øvrig er Amazon enig med meg, men jeg antar du har en pinlig bortforklaring for det også.

http://www.amazon.de/gp/help/customer/display.html/ref=hp_bc_nav?ie=UTF8&nodeId=200223930

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte først og fremst på fysiske spill her.

Er det noen som faktisk kjøper fysiske spill i norge lengre? Prisen hav jo lenge vært nesten dobbel av det det koster på nett. I tillegg får de som lager spillet en større andel av pengene på Steam o.l. tjenester.

Til alle som snakker om tapte arbeidsplasser: de varene som jeg kjøper fra utlandet er ikke tilgjengelig i norge så langt jeg vet. Hvor i norge kan man kjøpe micro-kontrollere, enkelt-chips, resistorer, transistorer osv. Vet at komplett selger 24 led lys i en ferdig ledning på 2 meter til 150. For samme summen får jeg mange hundre led-lys med frakt. Om komplett hadde solgt leds i pakker på 100 til under 50kr, så hadde det hvert aktuelt. Men så langt jeg klarer å finne ut, er det ingen norske (nett)butikker som selger diverse små elektriske komponenter. Så hvilket market er det da som mister arbeidsplasser? Jeg klarer ikke å finne de.

Som andre også nevner er norsk reklamasjon den beste grunnen til å handle i Norge med god margin. Å kjøpe en GPU fra USA og importere med alle avgifter er billigere enn å kjøpe det samme kortet i Norge. Men du har i praksis ingen garanti eller reklamasjon. Så de betaler jeg gladelig de ekstra kronene for service når noe skjer. Og det er der mange norske bedrifter bør bli beder: service. Har nå holdt på med en lokal ISP for å få stabilt internett via fiberen som er i huset. Der er fiber til ethernet direkte til min PC. De har ikke svart på mail de siste 3 ukene(!!!) selv etter mange lovnader over telefon flere ganger. Dette etter at hastigheten ble satt ned fra 30/30 til 20/20, uten at prisen ble endret tilsvarende. Om jeg kunne bestilt fiber fra en annen leverandør, så hadde det hvert gjort for mange måneder siden. Med jeg er fast med en leverandør som ikke klarer å levere internett sammenhengende i 24 timer, eller svare på mail.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke vise at varen fortolles i Norge. Det er irrelevant for tyske myndigheter, samt for Tyskland. Å vise til lovgivning, når du hevder at dette er regelen, er ikke flaut.

For øvrig er Amazon enig med meg, men jeg antar du har en pinlig bortforklaring for det også.

http://www.amazon.de/gp/help/customer/display.html/ref=hp_bc_nav?ie=UTF8&nodeId=200223930

Jeg sa ikke at det var flaut å vise til lovgivning, jeg bare sa at det var nesten flaut hvor vanskelig du skulle gjøre det.

Det er ikke relevant for Tyskland om varen fortolles, men det er relevant for Tyskland at varen føres ut av landet, og ikke kjøpes for forbruk i Tyskland. Det som er vanlig ved større fysiske kjøp i Tyskland er at du enten får tilbake mva ved utreise, eller at du krever den tilbake i etterkant. Når du f.eks. kjøper bil i Tyskland, så betaler du mva til tyskland først, så betaler du mva på hele beløpet i Norge, så krever du tilbake mva i Tyskland (og bruker fortollingsdokumentet som bevis på at bilen er ført ut av landet), så krever du tilbake den delen av mva som du har betalt for mye i Norge (har nettopp vært gjennom det her). Så fortollingsdokumenter fra Norge kan være veldig relevant når en skal ha tilbake mva fra Tyskland. At du kan få tilbake pengene på grensa/flyplassen ved småbeløp har jo mest å gjøre med kostnadene knyttet til slikt papirarbeid. Dette er alt bare for fysisk handel, og jeg kan jo ikke reglene ved netthandel i Tyskland (er noen år siden jeg bodde der), så de kan for all del være forskjellige, men som sagt, prøver man så ser man.

Du har helt rett med Amazon, jeg må ha misforstått et eller annet. Men det er jo derfor man gjør slike eksperiment, for å finne ut hva som er rett. Poenget mitt var forøvrig ikke at det betales eller ikke betales mva ved utenlandsk nettbutikk, men at det er enkelt å finne ut av det, uten å henvise til lovteksten. Bare utfør en bestilling, så ser du jo hva som er sant.

Kan du dessuten peke ut hvor jeg har (pinlig eller ikke) bortforklart noe før (i denne tråden eller ellers)? Jeg lurer bare, siden det virker til å være inntrykket du har av meg i forrige post. Hvis jeg har det, så beklager jeg fullt.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte først og fremst på fysiske spill her.

Er det noen som faktisk kjøper fysiske spill i norge lengre? Prisen hav jo lenge vært nesten dobbel av det det koster på nett. I tillegg får de som lager spillet en større andel av pengene på Steam o.l. tjenester.

Til alle som snakker om tapte arbeidsplasser: de varene som jeg kjøper fra utlandet er ikke tilgjengelig i norge så langt jeg vet. Hvor i norge kan man kjøpe micro-kontrollere, enkelt-chips, resistorer, transistorer osv. Vet at komplett selger 24 led lys i en ferdig ledning på 2 meter til 150. For samme summen får jeg mange hundre led-lys med frakt. Om komplett hadde solgt leds i pakker på 100 til under 50kr, så hadde det hvert aktuelt. Men så langt jeg klarer å finne ut, er det ingen norske (nett)butikker som selger diverse små elektriske komponenter. Så hvilket market er det da som mister arbeidsplasser? Jeg klarer ikke å finne de.

Som andre også nevner er norsk reklamasjon den beste grunnen til å handle i Norge med god margin. Å kjøpe en GPU fra USA og importere med alle avgifter er billigere enn å kjøpe det samme kortet i Norge. Men du har i praksis ingen garanti eller reklamasjon. Så de betaler jeg gladelig de ekstra kronene for service når noe skjer. Og det er der mange norske bedrifter bør bli beder: service. Har nå holdt på med en lokal ISP for å få stabilt internett via fiberen som er i huset. Der er fiber til ethernet direkte til min PC. De har ikke svart på mail de siste 3 ukene(!!!) selv etter mange lovnader over telefon flere ganger. Dette etter at hastigheten ble satt ned fra 30/30 til 20/20, uten at prisen ble endret tilsvarende. Om jeg kunne bestilt fiber fra en annen leverandør, så hadde det hvert gjort for mange måneder siden. Med jeg er fast med en leverandør som ikke klarer å levere internett sammenhengende i 24 timer, eller svare på mail.

På konsoll tipper jeg langt over 50% av salgene består av fysiske spill. Klagene ble så massive når Microsoft prøvde å digitalisere fysiske spill at det nesten tok knekken på hele konsollen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er alt bare for fysisk handel, og jeg kan jo ikke reglene ved netthandel i Tyskland (er noen år siden jeg bodde der), så de kan for all del være forskjellige, men som sagt, prøver man så ser man.

Men dette er da vitterlig hva hele tråden og endringen dreier seg om. Snakk om å misforstå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen oppsummerer kanskje det mest essensielle:

http://www.nettavisen.no/na24/derfor-valgte-de-ikke-den-riktige-tollfri-lsningen/8495443.html

Grensen på 200 kroner ble i sin tid - i 1975 - satt for å forenkle tollbehandling av småvarer. En ville unngå et dyrt byråkratisk system der det å samle inn avgiftene ble dyrere enn avgiftene en fikk inn.

Vel, med det som eneste argument er økningen på sin plass. Men det blir litt trangsynt å se helt vekk i fra forskjellen mellom nå og da, før og etter internett.

Jeg må si meg enig med at det beste nok hadde vært å fjerne grensen helt, moms på alt, gitt at man også fjernet gebyrene (vil aldri skje).

Statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet forteller til Nettavisen at de er enige i at den optimale løsningen hadde vært å likebehandle alle, og få fjernet fortollingskosten.

- Realiteten er i dag at det koster veldig mye penger å innkreve småbeløp, og det er noe man må gjøre noe med.

- Hadde det ikke vært bedre å få fjernet fortollingsgebyret?

- Det er en del ting som man vil, men som man ikke kan gjøre. Vi kan ikke diktere Posten til å fjerne sitt gebyr, sier Næsje til Nettavisen.

- Men dere eier jo Posten, og staten kjøper jo allerede tjenester av dem. Kan man ikke bruke pengene dette koster på å i stedet subsidiere kostnaden?

- Nei, Posten er et eget selskap som tar seg betalt for sine tjenester. Men la oss si at vi gjorde dette med Posten, de er jo ikke alene i markedet. Hva skal vi gjøre med de andre aktørene? Dette er et eksempel på at enkle løsninger ikke nødvendigvis er så enkle likevel, sier Næsje.

Dermed har en i stedet valgt en løsning som gagner forbrukerne i større grad.

Endret av Finholt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er enkelt å instruere lavere gebyrer. Tollbehandlingsgebyret er lovfestet. Oppbevaringsgebyret for egenfortolling er ikke lovfestet, men kan enkelt bli det og dermed omfatte de andre aktørene også.

Bare se hvordan telepriser, roaming og en rekke andre ting reguleres selv om staten bare er passiv deleier.

Påstanden om at behandling av småbeløp er dyrt må være en videreformidlet påstand fra spedidørene og ikke basert på faktiske forhold. Småbeløp har blitt svært mye rimeligere å kreve inn siden 200kr-grensen ble satt. Innkrevingsgebyret burde justeres ned i takt med kostnadene og gjerne helt til null også selv om den siste biten er direkte ulønnsom. Rett og slett for å forenkle gebyrveldet.

Edit: Jeg fant ingen referanser for påstanden og fjerner den.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://e24.no/naeringsliv/komplett-flytter-nettbutikken-til-sverige-hvis-ny-momsgrense-innfoeres/23319713

Selvsagt gjør komplett dette. Noe annet ville være idiotisk av dem...

Jeg tolket artikkelen slik for varer under mva-grensen: For at de skal kunne senke prisen på en vare fra 100,- til 80,- osv., så må de flagge ut for å slippe momsen. Selger de like mye fra utlandet, som de gjør fra Norge, men til 80% av prisen, så har de tjent like mye. De har ikke tapt på det, ei heller tjent mer på det, men de har beholdt kundemassen.

Helt til jeg leste dette:

– Blivakker selger nesten utelukkende varer under 500-grensen. Jeg har regnet på det, og dersom vi flytter til Danmark, vil det med en omsetning på 200 millioner kroner bety 40 millioner ekstra i overskudd, uttalte eier og konsernsjef Einar Øgrey Brandsdal i Netthandelen.no og Blivakker.no til E24.

Vil ikke det si at han regner med samme utsalgspris fra utlandet, men i stedet for å betale 20% av omsetningen i moms, så beholder han pengene? Det er på langt nær ikke det samme som å senke prisen tilsvarende momsen, og kan, slik jeg ser det, ikke relateres til mva-grensen.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Jeg regner med at herr Brandsdal bare vil gi et eksempel på hvor mye penger dette utgjør. Hvis han velger å flagge ut, samt beholde de samme prisene som i dag, vil det fort dukke opp en konkurrent som selger de samme varene billigere fra utlandet.

Så skal det vel også sies at Brandsdal er en fyr som stadig krisemaksimerer, og får usannsynlig mye spalteplass i lokalavisa her nede på Sørlandet.

Jeg tror vi heller går mot en løsning slik som eBay og Amazon har, der de ordner moms til Norge selv og at vi vil få moms på alle varer bestilt fra utlandet i fremtiden. Klarer rett og slett ikke se for meg at Regjeringen tør å gjennomføre denne endringen av tollfrigrensen hvis det viser seg at en haug med bedrifter flagger ut hele eller deler av virksomheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://e24.no/naeringsliv/komplett-flytter-nettbutikken-til-sverige-hvis-ny-momsgrense-innfoeres/23319713

Jeg tolket artikkelen slik for varer under mva-grensen: For at de skal kunne senke prisen på en vare fra 100,- til 80,- osv., så må de flagge ut for å slippe momsen. Selger de like mye fra utlandet, som de gjør fra Norge, men til 80% av prisen, så har de tjent like mye. De har ikke tapt på det, ei heller tjent mer på det, men de har beholdt kundemassen.

– Blivakker selger nesten utelukkende varer under 500-grensen. Jeg har regnet på det, og dersom vi flytter til Danmark, vil det med en omsetning på 200 millioner kroner bety 40 millioner ekstra i overskudd, uttalte eier og konsernsjef Einar Øgrey Brandsdal i Netthandelen.no og Blivakker.no til E24.

Vil ikke det si at han regner med samme utsalgspris fra utlandet, men i stedet for å betale 20% av omsetningen i moms, så beholder han pengene? Det er på langt nær ikke det samme som å senke prisen tilsvarende momsen, og kan, slik jeg ser det, ikke relateres til mva-grensen.

Hvorfor skal han ikke utnytte det faktum at norske myndigheter ønsker å subsidiere postordresalg fra Sverige? Næringsdrivende driver ikke veldedighet. Dersom han kan ta samme pris vil han gjøre det, dersom han må selge prisene får å være konkurransedyktig vil han være det.

Elementær mikroøkonomi tilsier at konsumentene ikke vil nyte godt av hele subsidiet til utenlandske postordrebutikker.

Lenke til kommentar

Merkelig hele opplegget med å øke mva-fritaket til 500kr. Det er snakk om absurd mye penger som går tapt til samfunnet. For hver hundrelapp nordmenn bruker på utenlandsk netthandel taper staten 20 kr i moms-inntekter. I tillegg taper de skatting av overskudd for selskapet, arbeidsgiveravgift og skatteinntekter fra de ansatte.

Når alt dette forsvinner til lagre i Sverige må kostnaden bli absurd stor.

Det hadde da vært mye bedre om staten tok kostnaden ved fortolling, slik at man kun betalte for varen pluss mva, ingenting mer. Da hadde norske og utenlandske nettbutikker hatt relativt like konkurranseforhold der ingen fikk skattefordel.

Og det hadde garantert ikke kostet mer enn de estimerte tapene ved innføring av 500kronersgrensa

Lenke til kommentar

Det er i alle fall synd at Virke med andre slipper unna med å fordumme debatten ved å glemme det voldsomme konkurransefortrinnet de har på alt over denne grensa. Fortollingsgebyret fungerer effektivt som en tollmur, og gir norske bedrifter et meget betydelig konkurransefortrinn på varer mellom 200 og opp til flere tusen kroner. Det er lett å forstå det problematiske ved å la utenlandske aktører slippe mva, men det er på ingen måte like konkurransevilkår Virke, Komplett etc. ønsker (eller har), og når de påstår at de er motstandere av hevet frigrense for å beholde like konkurransevilkår mot utlandet er de direkte hyklerske.

Jeg ser selvfølgelig verdien av å beskytte norske arbeidsplasser, men jeg forventer i det minste at debatten holdes ærlig og åpen. Det inkluderer debatt kring hvorvidt det er riktig å ha et så betydelig gebyr som skaper som en tollmur på varer vi per definisjon ikke har toll på.

Endret av Aasgaard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer. Alt komplett.no selger i dag for under 625 kr kan de med dette lovforslaget selge fra komplett.se for 500 kr og få samme fortjeneste, hvis vi ser bort fra fraktkostnaden. De kan også velge å ta litt lavere fortjeneste fra varer litt over 625 kr for å få de under tollgrensa.

Hvis konkurransen fra andre utenlandske nettbutikker er dårlig kan de gjøre som blivakker.no og ta ut gevinsten i form av 20% økt overskudd på disse varene. Alternativt en mellomting. Blivakker.no vil kanskje velge å fortsatt selge de få varene som koster over 625 kr fra Norge fordi tollgebyret gjør at de blir dyrere å selge fra utlandet til Norge. En vare som må prises til 501 kr fra utlandet vil koste 761 kr med samme fortjeneste. Altså dyrere enn 625 kr som salg fra Norge vil koste.

Hvordan er det forresten med fraktkostnader fra Sverige? Koster det mindre å sende en vare fra Sverige til norske kjøpere enn fra Sandefjord? Kostnadsnivået i Sverige er jo som kjent litt lavere enn i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...