Gå til innhold

Hvor mye kan jeg regne med å overlaste 5V-linja?

Anbefalte innlegg

Moderne strømforskyninger har ekstremt svak 5V-linje, ofte bare 25A (på det meste stort sett ikke over 30), min seasonic PSU driver endel harddisker (24 stk), og har kun 25A, det er helt i grenseland, og jeg ønsker å ha flere harddisker i kabinettet. Hvor mye kan jeg regne med å overlaste 5V-linja? 10-20%?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål. Hadde vært interessant å se. Få (aldri sett noen) som tester 5V rail for overlast vel og merke.

Det er litt vanskelig å si hva man kan forvente, ettersom sikringen nok er temperaturstyrt, og hvor nøyaktig denne er kalibrert, jo verre kan det være å hente ut noe særlig overlast.

Og temperaturen i PSUen gjør at dette blir enda mindre, og over tid så ligger man på grensen til at den slår inn. Hvor mye, og hvor lenge. Ikke peiling, men går ut fra at det er kritisk at du ikke får for mye nedetid?

Lenke til kommentar

Det kun er elektronikken i harddisker som benytter 5v. Typisk 3-4w pr disk. På 2.5" og 1.8" drives kan det sågar være 3.3v som brukes.

Det er tilgjengelighet med 5v / 25A til et stort antall harddisker .

Tyven for "mekaniske" harddisker er på 12v brukt å drive spindel motoren (og den kan det periodevis være høyt strømforbruk på pr drive )

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Etter andre tråder fra herr AtW, så har han nok lagt til en del ekstra SATA-kontakter, enn hva som er meningen, og skal nok som han nevner bruke 24 disker på en stakkarslig 25A rail. Altså, knappe 5W per disk, og det er da uten noe buffer å gå på.

Bruker disken bare 3-4 watt så er det selvsagt innafor, men det er kanskje ikke alltid like lett å vite nøyaktig hvor du havner når buffersonen er så liten og usikkerheten er så stor.

Så skepsisen til om det tåler litt overlast er i grunn forståelig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det kun er elektronikken i harddisker som benytter 5v. Typisk 3-4w pr disk. På 2.5" og 1.8" drives kan det sågar være 3.3v som brukes.

Det er tilgjengelighet med 5v / 25A til et stort antall harddisker .

Tyven for "mekaniske" harddisker er på 12v brukt å drive spindel motoren (og den kan det periodevis være høyt strømforbruk på pr drive )

Som nevnt, jeg har allerede 24 disker i dette kabinnettet, og de bruker stort sett rundt regnet 1A på 5V per disk. Det er ganske tett opp til maks kapasitet. 2 PSUer en mulighet, men jeg ønsker helst å slippe det, derfor jeg er litt nysgjerrig på denne problemstillingen.

AtW

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Hadde vært interessant å se. Få (aldri sett noen) som tester 5V rail for overlast vel og merke.

Det er litt vanskelig å si hva man kan forvente, ettersom sikringen nok er temperaturstyrt, og hvor nøyaktig denne er kalibrert, jo verre kan det være å hente ut noe særlig overlast.

Og temperaturen i PSUen gjør at dette blir enda mindre, og over tid så ligger man på grensen til at den slår inn. Hvor mye, og hvor lenge. Ikke peiling, men går ut fra at det er kritisk at du ikke får for mye nedetid?

Dette er backup-serveren, så nedetid er ikke noen krise i seg selv, men er selvfølgelig heller ikke interessert i at ting slår seg av i tide og utide. Grunnen til at jeg tenker man kanskje kan dra litt ekstra er at jeg mistenker at 5V er delvis koblet til 12V når det gjelder kapasitet? (det er vel en grunn til at man har crossload-tester), og totalt sett er det jo snakk om kanskje 300 Watt som trekkes fra en 650 watts forsykning, så man burde ha endel å gå på sånn sett.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...