Techpoint Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Jeg diskuterer stadig vekk bil med venner, familie, kollegaer osv, og jeg får litt inntrykk av at folk ikke kjenner rettighetene sine hva angår reklamasjon på bil. De fleste gangene jeg har hatt behov for utbedring på bil så har jeg vært innenfor 5 års reklamasjonsrett, ergo så trenger jeg ikke benytte meg av noen garanti. De færreste forhandlere tilbyr noe særlig mer enn dette på sine garantiløsninger. (Selv om det sikkert er noen småting de dekker ekstra for å holde seg innenfor lovverket om garanti). Men er dere f.eks klar over at man har reklamasjonsrett på alle mekaniske deler som ikke er slitedeler, all elektronikk og lakkfeil i 5 år? (Dette dekker tross alt de fleste uforutsette feilene som kan dukke opp) Og dette er rettigheter som ikke faller bort om man dropper å utføre service f.eks. Sjøl har jeg utført service på alle mine nyere biler, dvs, oljeskift utfører jeg på verksted for å dokumentere km standen på skifet. Men filterbytte, bremsesko og alt annet bytter jeg sjøl. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Men er dere f.eks klar over at man har reklamasjonsrett på alle mekaniske deler som ikke er slitedeler, all elektronikk og lakkfeil i 5 år? Ja. Mulig du sliter med å få reklamasjonsrett på lakkfeil i 5 år på en bil med 3 års lakkgaranti, men det er lov å prøve. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Du vil alltid ha reklamasjonsrett i 5 år uavhengig av garantilengde etc - Men det er greit å være oppmerksom på at retten til å reklamere ikke automatisk medfører at ting dekkes som reklamasjon. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2014 Ja. Mulig du sliter med å få reklamasjonsrett på lakkfeil i 5 år på en bil med 3 års lakkgaranti, men det er lov å prøve. At forhandler ikke ønsker å dekke det er en ting, men regelverket sier at de må hvis det er en skade som ikke skyldes brukerfeil. Reklamerte sjøl på lakk 4 dager før fristen (5år) gikk ut. Og de var jo ikke så klare for å ta den saken, men det måtte jo bare bøye seg etter lovverket. Når det gjelder andre ting så må man bare regne med at forhandler sier nei til reklamasjon bortimot hver gang du spør, for det har de jo gjort med meg, men med en gang jeg har nevnt at saken da tas videre til forbrukerrådet så løser det seg som regel. (Evt at man tar kontakt med hovedimportøren og spør om de driver etter norsk lov ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Litt ulike erfaringer med bruk av reklamasjonsretten, varierer fra merke til merke. Har hatt Opel noen år, der var det aldri diskusjon, topp service hver gang. Mercedes-Benz var det stikk motsatte, store diskusjoner hver gang, måtte gå til daglig leder og faktisk til importør ved et par anledninger. VW var også lite imøtekommende på 90-tallet, men har bedret seg betydelig nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå