Andrull Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Dette var noe annet enn den patetiske økningen på 8% fra 780m til 880m ja.Blir spennende å se prisen dog. Er jo egentlig en helt annen klasse av skjermkort for bærbare. Både i størrelsen på brikka/pcb/minnet, og i kompleksitet.Dette vil nok svi lommeboka like mye som det vil av plasten i bærbare maskinen. Ser faktisk ut som 980m prismessig legger seg på noe samme linje som 880m. Iallefall ut ifra det jeg kan se. https://www.komplett.no/asus-g751jy-173-full-hd/824705 Not too bad at all. Lenke til kommentar
Smedsrud Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Der mobilversjonen av Fermi tilsvarte omtrent 40 prosent av ytelsen til datidens stasjonære variant, tok Kepler steget opp på 60 prosent av ytelsen. Nye Maxwell skal ifølge Nvidia gi deg hele 80 prosent av ytelsen som et fullblods skjermkort for stasjonære gir, bare i en langt mer kompakt utgave.Det er kun fordi high-end Maxwell er forsinket og ikke kommer på markedet før neste år. Uansett så er ikke en "bærbar" med en GPU på over 100W serlig brukbar. Selskapet lanserer nemlig en helt ny teknologi sammen med GTX 900M-serien av skjermbrikker kalt Dynamic Super Resolution, eller DSR. Denne gir deg høyere bildekvalitet på lavere skjermoppløsninger ved å kjøre spillet i en høyere oppløsning enn skjermen din støtter.Med andre ord supersampling med en liten modifikasjon, som har vært støttet i mange år. Sammen med DSR byr Nvidia på en helt ny teknologi for kantutjevning som har fått navnet MFAA, eller Multi-Framed Sampled Anti Aliasing. Kantutjevning handler om å få linjer og kanter til å se mindre hakkete ut, men dette har ofte skjedd på bekostning av den viktige bildeflyten. Med MFAA har Nvidia funnet en måte å tegne opp glatte linjer og rette kanter på som ikke tapper grafikkbrikken for krefter. Men dere klarte ikke å få med dere hva dette gikk ut på? Navnet er et hint, den bruker samples fra tidligere bilder. Billig, men det kan nok gi mange "interessante" bi-effekter.Her er en video som forklarer: Hei, vi forklarer mer rundt hvordan MFAA fungerer i denne artikkelen, som er linket opp i teksten. Endret 7. oktober 2014 av Smedsrud Lenke til kommentar
Mr.P Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Noen nyheter om 940m/50m/60m? Disse burde vel bli mer strømgjerrige enn forrige generasjon, og passe fint i en Asus ux32ln type maskin? Endret 7. oktober 2014 av Mr.P Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Budsjettversjonene er gammelt nytt, og har vært ute en stund, under navnet 860m. (egg dog merke til at det finnes to versjoner av denne, og kun den nyeste versjonen er maxwell) Blir nok sannsynligvis lansert på nytt under nytt navn, som ala. 950m eller 940m. Men ettersom størrelsen på brikkene er såpass store, så får vi nok se en ny versjon som faller mellom 970m og 860m. Denne er det nok mange som venter på, men har selv ikke sett eller hørt noe fra den. Endret 7. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) 880M var en rebrand av 780M og 980M virker ut som å være en rebrand av 880M Vel... 780M var en rebrand av 680MX, men 780M er ubrukelig på overklokking (throttling), og 880M var en rebrand av 780M. Håper Nvidia virkelig slår til med 980M som kan overklokke bra, og tom. tilbyr 980MX for iMac og liknende AIO datamaskiner. Når jeg overklokker min 680MX i iMac, så får jeg ytelse tilsvarende desktop GTX680@default. Endret 7. oktober 2014 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) 880M var en rebrand av 780M og 980M virker ut som å være en rebrand av 880M Virkeligheten er enda værre. 780M var en rebrand av 680MX, og 880M var en rebrand av 780M. Håper Nvidia virkelig slår til med 980M, og tom. kan tilby eventuelt 980MX for iMac og liknende AIO datamaskiner. 780M var dårlig på overklokking, så håper at 980M overklokker bra. Kjernen i seg selv klokker nok som GTX 970 og GTX 980, i og med at det er samme kjerne... Men så spørs det om de ikke har en ganske stram power-limit. Etter som de nok forventes å bli historisk strømkrevende fra før av. At 780m var rebrand av 680m er helt naturlig. Du finner aldri topp-kjernen i en bærbar, da de hadde spontant selvantent. Det ville derfor vært meningsløst å ta en fullverdig GTX 780Ti-kjerne og så kappe bort halve kjernen for å få ned strømforbruket til 100-130W slik at du fysisk kan plassere det i en laptop. Da sitter du jo igjen med GTX 680/680m... Da er det bedre å heller ta å produsere mange mindre med fullverdige brikker (GK104) på samme waffer, enn å kutte bort masse helt fungerende transistorer. Hadde de hatt helt horrible yields så kunne det nok kanskje vært en ide. At 880m ikke ble maxwell var litt skuffende, men ikke sjokkerende. Så nå er endelig maxwell klar, så kaller de det 980m. Med for all del, de må vel få kalle det hva de vil? Det er det på innsiden som betyr noe. Ja, det vil nok i all overskuelig fremtid bety at laptoper må vente dobbelt så lenge på et nytt kort (om du ser bort fra rebranding), nettopp fordi de på vente på ny arkitektur eller krymping for å kunne ta det i bruk. De har ikke nubbsjans til å ta i bruk de største kjernene. Endret 7. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Mr.P Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Budsjettversjonene er gammelt nytt, og har vært ute en stund, under navnet 860m. (egg dog merke til at det finnes to versjoner av denne, og kun den nyeste versjonen er maxwell) Blir nok sannsynligvis lansert på nytt under nytt navn, som ala. 850m eller 840m. Men ettersom størrelsen på brikkene er såpass store, så får vi nok se en ny versjon som faller mellom 970m og 860m. Denne er det nok mange som venter på, men har selv ikke sett eller hørt noe fra den. Håper bare at det ikke tar altfor lang tid før det kommer en maskin som ligner på ux32ln med Broadwell og en forbedret mellomklasse gpu. Tenker at det kan bli en fin maskin når jeg skal begynne å studere, kan kanskje gå for noe litt svakere og, men det må nok være en ultrabook. Lenke til kommentar
12g Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Samme størrelse (28nm), bare satt sammen på en mer effektiv måte. Du kan si at hver transistor blir utnyttet bedre. Har intel noen brikker som kan nærme seg selv det svakeste Nvidia kan tilby av maxwell? Aha du har rett, 28nm Intel kommer nok ikke med noe som kan konkurrere mot 980m og 970m i ren ytelse. Tenkte mer i X50M klassen, den ekte bærbare gpu klassen (980m 17'' 4,5kg 3 timerbatteri er ikke helt bærbar i min bok) Da iris pro 5200 kom ut så var den veldig nærme i å slå 650m, og på noen punkter så var den bedre (anandtech). Broadwell er 14nm og har fordelene som kommer ved å være integrert. (Varme og batteri) Så i middelklassen kan det bli spennende, håper jeg. Leste nettop at 980M kom til å være 70-75% av 980, ikke 0-10% sorry :/ Og at 970m kom til å dessverre være 55-65% av 970. Lenke til kommentar
12g Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Budsjettversjonene er gammelt nytt, og har vært ute en stund, under navnet 860m. (egg dog merke til at det finnes to versjoner av denne, og kun den nyeste versjonen er maxwell) Blir nok sannsynligvis lansert på nytt under nytt navn, som ala. 850m eller 840m. Men ettersom størrelsen på brikkene er såpass store, så får vi nok se en ny versjon som faller mellom 970m og 860m. Denne er det nok mange som venter på, men har selv ikke sett eller hørt noe fra den. Håper bare at det ikke tar altfor lang tid før det kommer en maskin som ligner på ux32ln med Broadwell og en forbedret mellomklasse gpu. Tenker at det kan bli en fin maskin når jeg skal begynne å studere, kan kanskje gå for noe litt svakere og, men det må nok være en ultrabook.Som sagt tidligere, så tror jeg at den integrerte gpu i broadwell kommer til å være ett beist hva det gjelder ytelse, batteri og varme kombo. Lenke til kommentar
Mr.P Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Budsjettversjonene er gammelt nytt, og har vært ute en stund, under navnet 860m. (egg dog merke til at det finnes to versjoner av denne, og kun den nyeste versjonen er maxwell) Blir nok sannsynligvis lansert på nytt under nytt navn, som ala. 850m eller 840m. Men ettersom størrelsen på brikkene er såpass store, så får vi nok se en ny versjon som faller mellom 970m og 860m. Denne er det nok mange som venter på, men har selv ikke sett eller hørt noe fra den. Håper bare at det ikke tar altfor lang tid før det kommer en maskin som ligner på ux32ln med Broadwell og en forbedret mellomklasse gpu. Tenker at det kan bli en fin maskin når jeg skal begynne å studere, kan kanskje gå for noe litt svakere og, men det må nok være en ultrabook.Som sagt tidligere, så tror jeg at den integrerte gpu i broadwell kommer til å være ett beist hva det gjelder ytelse, batteri og varme kombo. Håper det, hvis man slipper å ha en dedikert grafikkløsning for å få brukbar grafikkytelse, så kommer det til å bli litt av en game changer. Da kan man jo heller bruke pengene man sparer på å ikke kjøpe en dedikert gpu og heller kjøpe en litt dyrere cpu med vel så bra integrert grafikk, i tillegg til at den integrerte gpuen sikkert kommer til å ha en mye lavere TDP Nvidia mobil grafikk nærmer seg fullverdig Nvidia grafikk, samtidig som Intel integrert grafikk nærmer seg Nvidia mobil grafikk Endret 7. oktober 2014 av Mr.P Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Samme størrelse (28nm), bare satt sammen på en mer effektiv måte. Du kan si at hver transistor blir utnyttet bedre. Har intel noen brikker som kan nærme seg selv det svakeste Nvidia kan tilby av maxwell? Aha du har rett, 28nm Intel kommer nok ikke med noe som kan konkurrere mot 980m og 970m i ren ytelse. Tenkte mer i X50M klassen, den ekte bærbare gpu klassen (980m 17'' 4,5kg 3 timerbatteri er ikke helt bærbar i min bok) Da iris pro 5200 kom ut så var den veldig nærme i å slå 650m, og på noen punkter så var den bedre (anandtech). Broadwell er 14nm og har fordelene som kommer ved å være integrert. (Varme og batteri) Så i middelklassen kan det bli spennende, håper jeg. Leste nettop at 980M kom til å være 70-75% av 980, ikke 0-10% sorry :/ Og at 970m kom til å dessverre være 55-65% av 970. Svakeste maxwell er 860m (blir nok relansert under 900-serien som 940m eller 950m), så var den jeg tenkte på. Som du sier så blir ikke 980m og 970m det samme. Ps: Jeg sammenlignet 980m og GTX970, som jo er de som nesten er like. Og det er jo ikke bare dårlig det. Det er ingen tvil om at stasjonære ER best, men det er neimen ikke store stykket unna. 970m er en god nedskjering igjen. Endret 7. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Nvidia er virkelig bare fantastiske for tiden <3 Håper virkelig AMD har noe å svare med, Maxwell på 20/16nm blir for bra. Ellers så blir det som AMD /Intel i grafikk markedet og det trenger vi ikke. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Med Maxwell serien på 20nm så har man en stor energigevinst eller fartsøkning. Personlig tror jeg dette kommer heller før enn senere. 28nm er på god overtid, og skal på dynga hver øyeblikk.Da må jeg nok skuffe deg... En GPU tjener ganske lite på overgangen fra 28nm til 20nm. Planar-transistorene til TSMC er ikke veldig godt egnet til en GPU med 100W+ i TPD. Her trengs 3D transistorer (FinFET), det kommer ikke TSMC med før på 16nm. Det ser du neppe i noen GPU'er før denne tiden neste år. Eneste GPU fra Nvidia som er planlagt på 20nm som jeg vet om nå er neste Tegra-brikke (kodenavn Erista). Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Jeg er ikke uenig, men det er vel ikke fordi større GPUer tjener noe mindre på krymping enn andre. Men fordi det ikke lønner seg økonomisk (bla. fordi det gir dårligere yields), noe som stadig vekk blir viktigere for at det lønner seg å gjøre steget. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Du har mange gode poeng, men greia med 680MX var å tilby mer eller mindre et underklokket desktopkort for AIO løsninger (iMac). Har dette kortet og det funker utmerket, men ville ha blitt for varmt i bærbare maskiner. Håper Nvidia kan begynne å tilby 980MX (og liknende kort i fremtiden) for AIO-systemer, og gir kortet nok kraft til å kunne overklokkes effektivt (i motsetning til de siste xxxM kortene). Det er jo et stort market for AIO-maskiner i dag... 880M var en rebrand av 780M og 980M virker ut som å være en rebrand av 880M Virkeligheten er enda værre. 780M var en rebrand av 680MX, og 880M var en rebrand av 780M. Håper Nvidia virkelig slår til med 980M, og tom. kan tilby eventuelt 980MX for iMac og liknende AIO datamaskiner. 780M var dårlig på overklokking, så håper at 980M overklokker bra.Kjernen i seg selv klokker nok som GTX 970 og GTX 980, i og med at det er samme kjerne...Men så spørs det om de ikke har en ganske stram power-limit. Etter som de nok forventes å bli historisk strømkrevende fra før av. At 780m var rebrand av 680m er helt naturlig. Du finner aldri topp-kjernen i en bærbar, da de hadde spontant selvantent. Det ville derfor vært meningsløst å ta en fullverdig GTX 780Ti-kjerne og så kappe bort halve kjernen for å få ned strømforbruket til 100-130W slik at du fysisk kan plassere det i en laptop. Da sitter du jo igjen med GTX 680/680m... Da er det bedre å heller ta å produsere mange mindre med fullverdige brikker (GK104) på samme waffer, enn å kutte bort masse helt fungerende transistorer. Hadde de hatt helt horrible yields så kunne det nok kanskje vært en ide. Endret 8. oktober 2014 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
Vanderen Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 <blockquote class="ipsBlockquote" data-author="LoveAmiga" data-cid="22036126" data-time="1412698206"><p><p>Nvidia er virkelig bare fantastiske for tidenStemmer ryktene, så kan AMD få et års forsprang på nvidia på sin kommende R9 300 serien. http://wccftech.com/amd-working-hynix-development-highbandwidth-3d-stacked-memory/ AMD sine APUer vil også dra nytte av denne minneteknologien. Vi vil neppe se AMD bruke DDR4... Lenke til kommentar
papusan Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 880M var en rebrand av 780M og 980M virker ut som å være en rebrand av 880M Vel... 780M var en rebrand av 680MX, men 780M er ubrukelig på overklokking (throttling), og 880M var en rebrand av 780M. Håper Nvidia virkelig slår til med 980M som kan overklokke bra, og tom. tilbyr 980MX for iMac og liknende AIO datamaskiner. Når jeg overklokker min 680MX i iMac, så får jeg ytelse tilsvarende desktop GTX680@default. Hvorfor laster folk ikke ned en mod vbios til gtx780m ? Da klokker jo gtx780m grafikkortet over 30%. Overklokk gtx780m med den mod vbios (1050/1500 og øk volten på 1.020mv) samt påfør kortet og en ny kjølepasta. Fungerer kjempe. Med den mod vbiosen er det også totalt slutt på trottlingen. Det kan være lurt av flere og se på mulighetene som finnes vet du. Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 880M var en rebrand av 780M og 980M virker ut som å være en rebrand av 880M Vel... 780M var en rebrand av 680MX, men 780M er ubrukelig på overklokking (throttling), og 880M var en rebrand av 780M. Håper Nvidia virkelig slår til med 980M som kan overklokke bra, og tom. tilbyr 980MX for iMac og liknende AIO datamaskiner. Når jeg overklokker min 680MX i iMac, så får jeg ytelse tilsvarende desktop GTX680@default. Hvorfor laster folk ikke ned en mod vbios til gtx780m ? Da klokker jo gtx780m grafikkortet over 30%. Overklokk gtx780m med den mod vbios (1050/1500 og øk volten på 1.020mv) samt påfør kortet og en ny kjølepasta. Fungerer kjempe. Med den mod vbiosen er det også totalt slutt på trottlingen. Det kan være lurt av flere og se på mulighetene som finnes vet du. Samme med vbios til 880M også men overall så liker jeg 780M kortet bedre.....MEN, det er liten forskjell på 680M, 780M og 880M kort når man overklokker dem. Spent på hvordan ytelsen er i 980M, på papiret er spec'n "helt" like 780M og 880M. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) På papiret er det 4 ganger mengden cacheminne per SMM, mer delt minne, 47 % flere transistorer (3,540 milliarder til 5,2 milliarder), og langt mer kontrolllogikk for å øke effektiviteten per unified shader. Dette ligger vel ca. på en 40-50 % per shader core. 10 % økt klokkefrekvens hjelper jo litt det også. Og siden ytelsen per shader på maxwell VS kepler har økt dramatisk, samtidig som de har klart å beholde antallet shadere som før, betyr vel på papiret at vi kan se for oss en vesentlig forbedring? Endret 10. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
papusan Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) 880M var en rebrand av 780M og 980M virker ut som å være en rebrand av 880M Vel... 780M var en rebrand av 680MX, men 780M er ubrukelig på overklokking (throttling), og 880M var en rebrand av 780M. Håper Nvidia virkelig slår til med 980M som kan overklokke bra, og tom. tilbyr 980MX for iMac og liknende AIO datamaskiner. Når jeg overklokker min 680MX i iMac, så får jeg ytelse tilsvarende desktop GTX680@default. Hvorfor laster folk ikke ned en mod vbios til gtx780m ? Da klokker jo gtx780m grafikkortet over 30%. Overklokk gtx780m med den mod vbios (1050/1500 og øk volten på 1.020mv) samt påfør kortet og en ny kjølepasta. Fungerer kjempe. Med den mod vbiosen er det også totalt slutt på trottlingen. Det kan være lurt av flere og se på mulighetene som finnes vet du. Samme med vbios til 880M også men overall så liker jeg 780M kortet bedre.....MEN, det er liten forskjell på 680M, 780M og 880M kort når man overklokker dem. Spent på hvordan ytelsen er i 980M, på papiret er spec'n "helt" like 780M og 880M. Det er mange Alienware fans på flere forum som misliker gtx880m sterkt da dette grafikkortet har en haug med problemer. Selv med en mod vbios blir ikke dette kortet bra, og de fleste vil heller bytte til et gtx780m med mod vbios. Ved en mod vbios på gtx780m klokker dette kortet mye bedre enn gtx880m og gtx780m er mye kaldere i bruk. Med en mye lavere klokkehastighet og begge kortene bruker en mod vbios, utkonkurerer gtx780m et gtx880m. Det kjører også mye kaldere i spill og benchmark tester. Endret 11. oktober 2014 av papusan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå