Mona Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Har en rottweiler valp på 11 måneder som ELSKER andre hunder.Var ute å gikk tur igår med hunden min i byen mens jeg ventet på ei venninne og fikk en tlf fra moren min som er syk om jeg kunne kjøpe mat henne, og det sa jeg ja til. Siden vi bare var å gikk tur så hadde jeg kun flexi bånd. Jeg satte fast bikkja utenfor inngangen så godt jeg kunne slik at han ikke kom seg noen vei og ikke sto i veien for noen heller. Møtte venninna mi og vi gikk inn på coop for å kjør mat. Idet jeg tar et skritt fra kassa ser jeg at en fyr løper forbi Mons (som hunden min heter) med en annen hund (vet ikke helt hvilken rase han hadde men var noe som lignet på wiener dog). Hunden til mannen som løper forbi bjeffer som bare det og girer opp min hund. Mons tar sats å løper og har da klart å bite opp bånde sitt. Mister syne av de i fem sekund, kaster posene mine å løper ut, da står Mons 1-2 meter fra de (står helt i ro, viser ingen tegn til aggresjon) men mannen ligger på bakken. Jeg får Mons bort til meg og mannen reiser seg opp. Vi er da 5 personer på stedet som ser/opplever dette. Meg, vennina mi, mannen som løp å to stykk som sitter på benken.Hun ene på benken sier at hun så at hunden min bet på båndet og har på den måten "fått det opp" og sier også at mannen snublet i båndet på sin hund når han løp.Etter han har reist seg opp så ser vi et sår på kinne hans om er et skrubbsår og han mener også at han ble bitt under selve såret. Jeg selv så ikke dette såret og tenker at om dette var min hund som hadde gjort så hadde det vært MYE større med tanke på hvor stor kjeften til min hund faktisk er.Men han hadde så vondt i armen så han gikk til sykehuset. Vi andre sto å snakket om dette. Ringte han for litt siden å spurte hvordan det gikk med han og da hadde han brekt albue benet (?) om jeg ikke husker feil. Og saken ble også anmeldt, siden jeg ikke sikret hunden min godt nok. Ringte også politiet som var ganske usikker selv hva som skjedde videre og kalte dette en "spesiell" sak. Papirene var sendt til en jurist som skulle bestemme om dette var et "alvorlig" lovbrudd.Jeg har tatt med hunden min til forskjellige plasser som, fotballkamp, 17 tog, raketter, mørke plasser med folk, plasser med masse andre hunder og iløpet har ALDRI vist tegn til aggresjon til verken folk eller dyr. Eneste er at han er utrolig glad i andre hunder og vil bort å leke/hilse.Hva tror dere skjer i denne saken? Vet at han har rett når det kommer til at det er mitt ansvar når det kommer til sikring av hunden. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Er vel en helt saklig anmeldelse, måten du skriver på virker veldig i din hunds favør, som ikke er særlig rart. Selv om du ikke opplever en løs rottweiler som farlig, er det ikke alle som har hund. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Tipper hunden ville hilse på, fyren ble redd, og skadet seg da han løp. Om han ble bitt burde vel ikke være noe problem å finne ut av. Uansett skal man ikke sette hunder foran dører på den måten, skal man binde fast hunder mens man går og handler skal det i så fall være på et sted folk ikke trenger å passere. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 En svært beklagelig sak for deg og din hund, og jeg må si det er underlig at ikke slikt skjer oftere. Det er mange som praktiserer dette med å binde hunden utafor butikker o.l. selv om det vel per def er ulovlig etter Hundelovens §5. Det er, for å være brutalt ærlig, smått en uting, og kanskje lærte du noe av dette. Forøvrig tror jeg ikke anmeldelsen kommer til å få særlig store konsekvenser for deg, etter hvordan jeg har erfart at Politiet håndterer slikt andre steder. Hadde det vært meg som hadde kommer løpende med mine egne hunder der, så hadde jeg neppe anmeldt - men du hadde nok fått så ørene flagra. Sorry .. håper det ordner seg for deg, for all del. SÅ fordømt mye galt har du egentlig ikke gjort. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Her er det helt klart grunnlag for anmeldelse slik jeg leser lovverket, både etter Hundelovens §4/§6 (avhengig av om det er båndtvang eller ei), og samme lov §5. Folk som setter fra seg hunder utenfor butikker sånn som her er et problem, jeg tipper du får ei bot hvis politiet gidder å gjøre noe med saken. Og jeg vil si en bot er på sin plass, det er rett og slett skikkelig fortjent! Endret 8. oktober 2014 av Snylter 2 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Det å gå med snurrebånd (som er en uting i seg selv) på en rottweiler er noget speseilt. Men som sagt over, feilen du gjorde var vel å binde hunden fast slik at det ble vanskelig for andre å unngå den. Generelt å binde fast hunder skal du være veldig forsiktig med, de har ingen plass å rømme hvis det skulle skje noe (f.eks barn som ikke er flink med dyr eller aggressive hunder) noe som betyr at de blir tvunget til å reagere. Hunder som rottweiler (staffer og andre) har en holdning (stor kjeft og generelt mye muskler hjelper ikke på) som andre hunder oppfatter som aggressiv eller truende, dette gjør at de ofte kan provosere frem aggresjon fra andre hunder. Får inntrykket av at du har vært flink å sosialisere hunden noe som er veldig bra, men du burde også lære han opp til å vente til han for lov å hilse. En hund med for mye energi når h*n hilser kan skape situasjoner. 1 Lenke til kommentar
Teza Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 En hund skal strengt tatt ikke bindes utenfor en inngang, heller plasseres ett stykke bortenfor hvor den ikke kommer i kontakt med andre. Man skal ta hensyn til at folk ferdes der. Dersom hunden har bitt noen, kan den kreves avlivet, hundeeier vil ikke ha mye å si i det tilfelle. Dersom den har skremt en person som deretter har snublet i bånd til egen hund, er det heller smålig av denne personen å anmelde. Med mindre hunden har opptrådt aggresivt mot denne personen. Hunden skulle dog ikke ha kunne kommet seg løs, dersom den pleier å tygge på båndet burde du som eier tatt forbehold om det. Ting kan skje, selv om de ikke skulle ha skjedd. Det som er viktig er at man lærer, og tar bedre forbehold i ettertid. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Tror ikke du har noe å frykte, mest sannsynlig blir saken henlagt pga bevisetsstilling. Bare et lite tips: kjøp deg et skikkelig turbånd å ikke sånn snurredings. De egner seg rett og slett ikke til raser av den størrelsen. Lenke til kommentar
Mona Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2014 Takker for alle svar og kan si en ting, jeg har aldri (med hånden på hjerte) bundet fast hunden min utenfor en butikk/inngang og kommer aldri til å gjøre det igjen ! Kan godt si at jeg lærte av dette.Fikk en tlf. fra moren min som var på lunsj idag med noen venner da fyren som datt kom inn og begynt å rope utover cafeen om hva som hadde skjedd. Men han hadde sakt det slik det var og at Mons ikke var bort han men bare skremte han så han datt, så regner med at saken blir henlagt men at han sender meg sykehusregningene.. Kan han gjøre det? Iogmed at bikkja mi ikke var borti han og han selv har sakt at han snubla? Har ikke så mye peiling på slikt Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Sykehusregningene? I Norge? I verste fall må han betale noen egenandeler, og hvis han skulle finne på å sende deg dem kan du jo vurdere å betale for å være grei, det ville kanskje ikke vært helt uhørt. Men det er ikke noe han kan tvinge deg til uten videre. Endret 9. oktober 2014 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Har hund selv (Voksen Golden Retriever) og jeg binder den ALDRI fast noe som helst sted og det har heller aldri skjedd. Bortsett fra i båndet når jeg går tur så klart. Grunnen er som nevnt tidligere i tråden at en fastbindt hund har ingen veier å flykte hvis den blir truet på noe vis og det eneste våpnet hunden har da er å glefse/knurre/bite etc. Det at hunden klarte å bite opp båndet tror jeg du må ta på din kappe, for det er jo DIN hund og DITT bånd samt DITT ansvar at hunden er sikret og siden den klarte å få opp båndet selv så har du en stor del av skylden her. Mannen med den andre hunden virket også veldig uerfaren da han prøvde å løpe fra en hund med sin hund i bånd. Det er døfødt uansett, men han ble vel som du sier redd og det er jo ikke akkurat forbudt. Det hele topper seg når han snubler i båndet til hunden sin og detter og slår seg. Hvis han ble bitt i tillegg, så har du en dårlig sak, hvis ikke faller nok dette under katogorien hendelig uhell fra din side. Mest sannsynlig skjer det ikke noe mer enn det. (Bare synsing). Å sosialisere hunden er svært viktig, men det er også viktig å la den få leke sammens med andre hunder fra den er liten. Det er tydelig at den andre hunden klarte å gire opp bikkja di såpass at han gnagde av seg båndet og da vil jeg tro at du ikke har kommet langt nok i denne sosialiseringen. Hvis han også har bitt personen, ja så har du gjort en elendig jobb. Min bikkje legger seg der han får beskjed om å legge seg og der ligger han til jeg kommer tilbake. Kommer det en liten hund forbi som bjeffer så ligger han bare å logrer med halen. Han har aldri glefset/gnagd på noe som helst, heller ikke når han var valp, for dette fikk han aldri lov til. Ikke EN eneste gang fikk han annlednig til dette, da vi de første to ukene tok oss fri fra jobb for KUN å være sammens med hunden. Ja, jeg sov til og med på kjøkkenet på en madrass sammens med bikkja for å kunne irettesette han HVER gang han prøvde seg. Mulig vi har gjort dette litt vel mye etter boka og mulig ikke andre har den samme muligheten, men poenget er at det ER mulig hvis man gidder og har lyst. Hadde Rotwilern din kommet bort til vår hund på en litt leken og småaggressiv måte så hadde bikkja vår roet ned situasjonen ved å snu ryggen til eller stå helt rolig. Det har skjedd flere ganger. Det tyder på at bikkja har selvtillitt og er dominant på en snill måte. Jeg tipper den andre mannen ble jæ*** irritert og spesielt når han snublet i full offentlighet i tillegg. Da er det lett å dra på litt og si at man ble bitt i samme slengen. Men det er jo vitner der som så det hele så da tror jeg nok du har ditt på det tørre, altså hvis han ikke beit. Altså "med ditt på det tørre" så mente jeg at det ikke blir noen stor sak ut av det, og ikke at du er helt fri for skyld, for det er tross alt din hund som skapte situasjonen. Hadde ikke din hund gnagd av seg båndet, så hadde ingenting skjedd. Endret 9. oktober 2014 av Bjerknez Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Her bør trådstarter selvsagt tilby seg å betale de utgiftene mannen får hos lege. Dersom klær ble ødelagt bør dette også dekkes. Ved å gjøre det på den måten viser man at man legger seg flat, og det bør man virkelig gjøre i en slik situasjon! 1 Lenke til kommentar
Teza Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Takker for alle svar og kan si en ting, jeg har aldri (med hånden på hjerte) bundet fast hunden min utenfor en butikk/inngang og kommer aldri til å gjøre det igjen ! Kan godt si at jeg lærte av dette. Fikk en tlf. fra moren min som var på lunsj idag med noen venner da fyren som datt kom inn og begynt å rope utover cafeen om hva som hadde skjedd. Men han hadde sakt det slik det var og at Mons ikke var bort han men bare skremte han så han datt, så regner med at saken blir henlagt men at han sender meg sykehusregningene.. Kan han gjøre det? Iogmed at bikkja mi ikke var borti han og han selv har sakt at han snubla? Har ikke så mye peiling på slikt Hadde min hund vært i denne situasjonen ville jeg sagt at jeg dekker alle regningene, da min hund hadde vært en avgjørende faktor for hendelsen. Dette er dog en privatsak mellom deg og den uheldige personen, og hadde jeg i samme situasjon fått vite at denne løper rundt å lager oppstyr rundt hendelsen, ville jeg gitt følgende beskjed til denne: I utgangspunktet ville jeg dekket alle egenandeler til du kommer under ordningen med frikort samt evt. ødelagte klær, dersom disse ikke var godt slitte. Men i og med at du velger å ta denne privatsaken ut i det offentlige rom, gjøre folk unødvendig engstelige, samt å lage mye oppstyr med etterfølgende merbelastning for meg som hundens eier, vil jeg kun dekke halvparten av de egenandelene du kan vise kvittering på, opp til en maks sum av 1050 kroner. (ca. 50% av egenandelsgrense for frikort) Ser ingen grunn til at denne personen skal løpe rundt som en annen nisse og gjøre folk redde for en hund som tydligvis ikke engang har bitt. (hvis jeg tolker det riktig) Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 TS. Når hunden din "elsker" andre hunder så mye, at den desperat biter av båndet og ruser bort til en annen hund, er det nok noe annet. Det er heller en hund som ikke er dressert og sosialisert med andre hunder. Den skal ha kontakt, for å sjekke og utøve mulig dominans. Det kan også gjøres, i noe du tror er leik. Maktkamp. Hvis mannen (og hans hund) var ute å løp (jogget), kan dette ha provosert din hund, som er vanlig med udresserte hunder. Men den situasjonen er så upressis beskrevet, at det er vanskelig å kommentere. Hvis de ikke løp (før din hund beit seg løs), er det kanskje naturlig at han skvatt og forsøkte å komme unna din hund, for å berge seg selv og sin hund. Jeg så ikke situasjonen, men det er ikke utenkelig at den andre hunden bjeffet fordi den var redd din paniske hund. Så jeg tror det heller var din hund, som provoserte (eller skremte) den andre hunden, enn motsatt. En dominant hund kan til og med ha slik utstrålig (selv om den står stille), at andre hunder blir provosert. Men uerfarne folk, ser ikke problemet. Å binde en hund i nærheten av en slik inngang, er nok ikke lovlig. Og du har tydeligvis ikke dressert din hund til å stå i bånd og da må du regne med problemer. At du bruker et kattenavn på en hund, stiller jeg meg også undrende til. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 (endret) TS. Når hunden din "elsker" andre hunder så mye, at den desperat biter av båndet og ruser bort til en annen hund, er det nok noe annet. Det er heller en hund som ikke er dressert og sosialisert med andre hunder. Den skal ha kontakt, for å sjekke og utøve mulig dominans. Det kan også gjøres, i noe du tror er leik. Maktkamp. Hvis mannen (og hans hund) var ute å løp (jogget), kan dette ha provosert din hund, som er vanlig med udresserte hunder. Men den situasjonen er så upressis beskrevet, at det er vanskelig å kommentere. Hvis de ikke løp (før din hund beit seg løs), er det kanskje naturlig at han skvatt og forsøkte å komme unna din hund, for å berge seg selv og sin hund. Jeg så ikke situasjonen, men det er ikke utenkelig at den andre hunden bjeffet fordi den var redd din paniske hund. Så jeg tror det heller var din hund, som provoserte (eller skremte) den andre hunden, enn motsatt. En dominant hund kan til og med ha slik utstrålig (selv om den står stille), at andre hunder blir provosert. Men uerfarne folk, ser ikke problemet. Å binde en hund i nærheten av en slik inngang, er nok ikke lovlig. Og du har tydeligvis ikke dressert din hund til å stå i bånd og da må du regne med problemer. At du bruker et kattenavn på en hund, stiller jeg meg også undrende til. Er stort sett enig i det du skriver, men hva hunden heter er vel ganske irrelevant...? Selv om jeg har erfart at et navn med to stavelser gjør det lettere for hunden og oppfatte når navnet ropes. Endret 18. oktober 2014 av Bjerknez Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 (endret) At du bruker et kattenavn på en hund, stiller jeg meg også undrende til. Er stort sett enig i det du skriver, men hva hunden heter er vel ganske irrelevant...? Ja selvfølgelig. Men kan jo tyde på, at eieren ikke har peilig på hunder. Noe også episoden hun forklarer tyder på. Endret 18. oktober 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Det er i utgangspunktet ganske uaktsomt av deg å feste hunden slik at den kan komme seg løs, da spesielt når den kom seg løs forderetter å løpe mot en person som ikke kjenner hunden kan vær en ganske ufin oppførsel. Dersom hunden din blir regnet som agresiv er vell ikke avlivning en helt ukjent metode å bli bukt med problemet på. Så får vi håpe at du har lært leksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå