Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Inn på boligmarkedet - student.

Anbefalte innlegg

Hei.

Er for tiden student, men ønsker å komme meg inn på boligmarkedet og få noe eget.

Har tittet litt rundt og kommet over leiligheter med relativt lavt innskudd, alt fra 500.000-1 000 000, hvor fellesutgiftene ligger på 4000-6000 i mnd, dette er alternativer som jeg klarer fint i studenttilværelsen, men hvor lurt er det?

Har selvsagt tenkt å velge meg bolig med sikringsfond, og evt. avdragsfritt frem til jeg har avsluttet studier, men dette er ikke ett must. Men er det noen fallgruver jeg burde passe meg for, og vil andelsleiligheter hvor 50-60 % av leiligheten er finansiert av fellesgjeld fortsatt holde seg attraktive når avdragene begynner å løpe?

Fordeler:

-Ingen dokumentavgift.

-Lav innkjøpspris.

-Ofte god rente, hvis de er finansiert av husbanken/handelsbanken.

-Verdiøkning - fremfor å leie.

Ulemper:

-Hvor sikkert er sikringsfond? - ser mange kun dekker omkostninger inntil 2G

-Uattraktive salgsobjekter? når fellesutgiftene stiger opp mot 8k i mnd.

-Mer låst til borettslaget enn en selveier leilighet.

Hvis det er noen som har erfaringer med dette så hadde det vært kjempeflott om de kunne delt dette med meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med avdragsfrihet bør du tenke deg godt om før du hopper på. Mye rart kan skje mellom nå og da.

Du kan stryke til en eksamen og ikke fått kommet deg ut i jobb. Du kan ha valgt en faglinje som ikke resulterer den jobben du hadde tenkt deg. Det kan tilogmed hende at du får lyst til å studere mer når du er ferdig med den graden du tar nå!

Å få økt felleskostnadene fra 4000 til 8000-10'000 er ikke spesielt behagelig i en slik periode. Det er også vanskeligere å selge slike leiligheter, da de kommer med en heftig bakside. Jeg ville ihvertfall vært ganske skeptisk til å gå inn i et slikt prosjekt der jeg er helt eller delvis avhengig av andres betalingsevne på bygningslånet. En ting er hvis enkelte beboere sliter med/somler med å betale 1500-3000kr i driftsutgifter og vedlikeholdslån, men når man snakker om slike summer som lavinnskuddsprosjekter har skal det ikke mye til før det kan gå skeis.

Du må fortsatt ha egenandel og sikkerhet for lånet. Litt usikker på hvordan banker behandler slike saker, men ville tro at de ser på totalbildet, altså om du har en fellesgjeld på 1 mill og innskudd på 500'000, vil banken da kreve 225'000 i egenkapital. Eller vil de nøye seg med 15% av innskuddet på 500k?

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...