Skare56 Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Solgte en iPhone 5 som jeg hadde brukt i 1,5 år, den fungerte knirkefritt teknisk når jeg sendte den avgårde. Jeg opplyste om normal bruksslitasje i annonsen før salg. 2 uker mobilen ble sendt avgårde, klager kjøper over at mobilen ikke vil lade. Jeg har aldri vært borti dette før, var aldri noe problem å lade telefonen. Nå krever kjøper at jeg skal refundere pengene, og jeg får mobilen i retur, noe ikke jeg vil, da han har ødelagt telefonen. Saken har han meldt inn til Forbrukerrådet... Hvem har reglene på sin side i denne saken? Jeg vil synes det er utrolig ærlig å ta tilbake en telefon som han har ødelagt, og nå ikke er verdt i nærheten av det den var når jeg sendte den avgårde. Takker på forhånd for svar! Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Personen har nok ladet telefonen minst en gang over den perioden. Så jeg vil tro feilen har oppstått etter mobilen ble solgt av deg. Da ligger risikoen på kjøper med mindre feilen var der også når du eide telefonen. Skal det være tilfellet vil nok feilen ha eksistert siden du selv kjøpte telefonen. Jeg vil derfor anbefale deg å la kjøper ta kontakt med butikken der telefonen ble kjøpt opprinnelig. De sender telefonen på verksted og får en årsaksforklaring tilbake. Er det en selvpåført skade er det trolig kjøper som har påført denne og er ansvarlig. Er det ikke vil reklamasjonen kunne gå via butikken og du slipper trolig unna likevel. Jeg vet ikke om 2 uker er innenfor reklamasjonsfristen, så det uttaler jeg meg ikke om. Om det ikke er innenfor kan du avvise hele kravet. Men uansett anbefaler jeg deg å la kjøper ta det med butikken som solgte deg telefonen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Jeg vet ikke om 2 uker er innenfor reklamasjonsfristen I både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven fastsettes to ulike reklamasjonsfrister: en absolutt frist på to år (evt. fem år i forbrukerkjøpsloven for ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år), samt en relativ frist som er "rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget" mangelen. Forbrukerkjøpsloven spesifiserer at denne "rimelige tiden" aldri kan være kortere enn to måneder, mens kjøpsloven, som er relevant lovverk for kjøp mellom to privatpersoner, ikke har en slik minimumsbegrensning. Jeg vil tro to uker for en feil man burde ha oppdaget innen to dager etter at mobilen ble tatt i bruk er i grenseland, men dette blir egentlig ikke mer enn kvalifisert gjetning. Ellers har også kjøpsloven en fiffig klausul om undersøkelse i §31 første ledd som vi ikke finner igjen i forbrukerkjøpsloven: Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier. Dette fritar ikke selger for reklamasjonsplikt, men vi kan nok argumentere med at ladeproblem er noe kjøper burde ha oppdaget nærmest umiddelbart etter at han overtok telefonen ettersom lading er en vesentlig egenskap som burde ha blitt undersøkt. Det nytter heller ikke å skylde på at kjøper ikke tok telefonen i bruk før etter to uker, ettersom han har nettopp en slik undersøkelsesplikt iht. kjøpsloven. Han burde ha oppdaget problemene allerede ved første opplading dersom problemene forelå ved overtakelse, som for de fleste telefoner uansett burde ha naturlig funnet sted innen to-tre dager etter overtakelse. Han burde vel forsåvidt også forstå at troverdigheten hans svekkes veldig raskt jo lenger han venter med å gi tilbakemelding om en slik feil, så at du ikke hørte noe før etter to uker taler definitivt ikke til hans fordel. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 TS: Bare send fyren kvitteringen på telefonen, så kan han levere den inn hos et apple autorisert verksted (som det er mange av i Norge), så blir den fikset innenfor reklamasjonen, så fremt det ikke er en påført skade eller lignende. Har fyren testa med flere ladere? 3 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Når to privatpersoner handler med hverandre, gjelder ikke forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Når to privatpersoner handler med hverandre, gjelder ikke forbrukerkjøpsloven.Men kjøpsloven gjør. De materielle mangelsreglene er stort sett like. aklla: Jeg ser ikke helt hvor du vil med henvisningen til undersøkelsesplikt. Han skal undersøke den umiddelbart, men fristen for å reklamere er da vitterlig "rimelig tid" likevel, og det skal ganske spesielle omstendigheter til for at det er kortere enn to uker etter at mobilen ble sendt. I mine øyne er det dermed åpenbart at reklamasjonsfristen ikke er oversittet. Å bruke "hadde ikke telefonen fungert da du fikk den ville du sagt fra med en gang" som argument for å bevise at feilen ikke var til stede da telefonen ble mottatt hra jeg heller ikke noen tro på, det ville for det første være å undergrave reklamasjonsreglene, for det andre være ganske enkelt å imøtegå. Kjøper kan ha mange grunner til ikke å reklamere umiddelbart. Uansett om man kommer til at feilen først manifesterte seg en uke eller to etter at telefonen ble mottatt er det uansett ikke noe argument for at den var mangelfri ved leveringen, skjulte mangler er også mangler. At telefonen streiker etter et par uker kan meget vel være i strid med kravet til alminnelig god vare, og dersom man har husket å ta "som det er"-forbehold kan det fortsatt hevdes å være et kvalifisert avvik fra hva man kunne forvente, men da noe avhengig av hvilken pris som ble betalt og hvilken informasjon som ble gitt. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Drit nå i lovverket. Bare gi kunden kvitteringen så blir det nok fiksa uten at man må krangle noe mer over det. Samme skjedde når jeg solgte min iPhone til en danske.. 2 uker etter så klaga han på at høytaleren ikke fungerte.. tok den med på jobb, swappet den så fikk han en helt ny iphone tilbake. da ble han iallefall fornøyd. ikke hørt noe mer fra han siden (skulle bare mangle:P). Du får satse på at det er en fabrikkfeil på telefonen, så får nok han også en ny swap han også Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Enig med Ekornet. Gi kvittering, la han ordne opp med apple.q Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Kan du ikke også se på når varen ble hentet ut på posten kontra når han kontaktet deg for å å melde om feil? Vil tro kjøper hadde tatt kontakt samme dag som iphonen ble hentet ut om den ikke tok lading siden man må lade en iphone hver dag. Batteriet vil jo også ha vært tappet etter forsendelse, så rart om ikke kjøper koblet den rett i lader isåfall. For alt du vet så kan jo kjøper ha gjort en bedre deal på en 5s og prøver å få igjen pengene. Endret 21. oktober 2014 av MiRaCL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå