Prusk Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Bilen er grei på vinterstid, men jeg ville ikke brukt den som en "hyttebil". Bakhjulstrekk er artig, og med antispinn, antiskrens og anti-what-not, er de stort sett fin å kjøre alle sammen. Man klemmer uansett ikke pedalen i bunn ut av rundkjøringer på sørpe. Bakhjulstrekk = kast på rumpa, men kan styre. Forhjulstrekk = bilen går rett fram. Fordelen med forhjulstrekk er bedre veggrep til bakker. Skal du ha en bil med lave utgifter → Toyota, historisk sett. Eventuelt andre japser: Nissan, Mazda eller Mitsubishi. Her var det mye vås. Forhjulstrekk gir ingen som helst fordeler forresten, det tar seg ikke bedre frem enn en god bakhjulstrekker, uansett forhold. Hva er vås? Har du kjørt SLK? Min erfaring er at den er helt fin som vinterbil på vestlandsveier. Du får ikke lastet den tung nok bak (uten sandsekker eller andre vekter) til å gjøre den fornuftig opp brattere bakker. For å få kast på SLKen (jeg kjørte ialelfall), måtte man nesten gå inn for det eller være idiot. Jeg har bare en kort bakke opp fra en hytte som er mitt referansepunkt. SLKen klarte det ikke. En VW Polo og en Golf klarte det. En Saab 93 klarte det. En Ford Fiesta klarte det. Så måtte vi ut og spa og skubbe for at SLKen skulle komme seg opp samme bakke. Kan ha vært dårligere dekk, men jeg tviler. Med nyere biler er det nå nesten uansett bare å sette pedalen i bunn, så ordner elektronikken alt for deg når du skal opp glatte bakker.. Edit: Kom på at vi hadde en kar med BMW innom, på samme turen - han hadde vel en 3-serie som kom seg opp bakken uten å ringe etter hjelp fra oss i hytten. Jeg aner ikke hvilken vektfordeling SLK har i forhold til en 3-serie. Endret 7. oktober 2014 av Sovehest Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Med full tank og den bagasjen jeg alltid dro på var vektfordelingen rundt 50/50, og fremkommeligheten var ypperlig. Dette tilsier jo det motsatte av at bilen var god. En bil som trenger full tank og fullt bagasjerom for å duge på vinterføre er IKKE en god vinterbil - det er en dårlig vinterbil med en tilpasningsdyktig sjåfør. Forresten prøvd volvo 360 uten sandsekker? Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Bilen er grei på vinterstid, men jeg ville ikke brukt den som en "hyttebil". Bakhjulstrekk er artig, og med antispinn, antiskrens og anti-what-not, er de stort sett fin å kjøre alle sammen. Man klemmer uansett ikke pedalen i bunn ut av rundkjøringer på sørpe. Bakhjulstrekk = kast på rumpa, men kan styre. Forhjulstrekk = bilen går rett fram. Fordelen med forhjulstrekk er bedre veggrep til bakker. Skal du ha en bil med lave utgifter → Toyota, historisk sett. Eventuelt andre japser: Nissan, Mazda eller Mitsubishi. Her var det mye vås. Forhjulstrekk gir ingen som helst fordeler forresten, det tar seg ikke bedre frem enn en god bakhjulstrekker, uansett forhold. Hva er vås? Har du kjørt SLK? Min erfaring er at den er helt fin som vinterbil på vestlandsveier. Du får ikke lastet den tung nok bak (uten sandsekker eller andre vekter) til å gjøre den fornuftig opp brattere bakker. For å få kast på SLKen (jeg kjørte ialelfall), måtte man nesten gå inn for det eller være idiot. Jeg har bare en kort bakke opp fra en hytte som er mitt referansepunkt. SLKen klarte det ikke. En VW Polo og en Golf klarte det. En Saab 93 klarte det. En Ford Fiesta klarte det. Så måtte vi ut og spa og skubbe for at SLKen skulle komme seg opp samme bakke. Kan ha vært dårligere dekk, men jeg tviler. Med nyere biler er det nå nesten uansett bare å sette pedalen i bunn, så ordner elektronikken alt for deg når du skal opp glatte bakker.. Edit: Kom på at vi hadde en kar med BMW innom, på samme turen - han hadde vel en 3-serie som kom seg opp bakken uten å ringe etter hjelp fra oss i hytten. Jeg aner ikke hvilken vektfordeling SLK har i forhold til en 3-serie. Samme her - mine 2 forrige baktrekkere (smart roadster brabus(med vekta PÅ bakhjulene) og MB C220) sleit på gårdsplassen hvis jeg hadde rygget inn på snø/is(slak oppoverbakke og liten topp ut til gata). Grevlingene jeg har nå(A4 og A6) har ikke hatt et eneste problem på 2 minst like snørike vintre. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Hey, det er jo derfor den er grisetøff da. 1.3 litern er vel med 86 HK fordelt på 900kg bil. Må bli morro av noe slikt. Jeg kjenner jeg blir nødt til å kjøpe en slik en dag. Copen veier ned mot 810 kilo, og de 68 hestene i 0,66-literen er mer enn nok for mye moro. Motorkarakteristikken på den er nydelig. Med 50-60.000 kroner har du en slik en ferdig på norske skilt, importert fra UK. Frakten tar du enten via ferga fra Immingham eller som en kosetur gjennom kontinentet! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Hva er vås? Har du kjørt SLK? Min erfaring er at den er helt fin som vinterbil på vestlandsveier. Du får ikke lastet den tung nok bak (uten sandsekker eller andre vekter) til å gjøre den fornuftig opp brattere bakker. For å få kast på SLKen (jeg kjørte ialelfall), måtte man nesten gå inn for det eller være idiot. Jeg har bare en kort bakke opp fra en hytte som er mitt referansepunkt. SLKen klarte det ikke. En VW Polo og en Golf klarte det. En Saab 93 klarte det. En Ford Fiesta klarte det. Så måtte vi ut og spa og skubbe for at SLKen skulle komme seg opp samme bakke. Kan ha vært dårligere dekk, men jeg tviler. Med nyere biler er det nå nesten uansett bare å sette pedalen i bunn, så ordner elektronikken alt for deg når du skal opp glatte bakker.. Edit: Kom på at vi hadde en kar med BMW innom, på samme turen - han hadde vel en 3-serie som kom seg opp bakken uten å ringe etter hjelp fra oss i hytten. Jeg aner ikke hvilken vektfordeling SLK har i forhold til en 3-serie. Våset ditt bør du klare å finne ut av selv, særlig når du sammenlikner med hva annet jeg skriver i tråden. Men du påstår altså at bakhjulstrekk er dårligere på vinterføre enn forhjulstrekkere. Du presterer også å mene at Nissan, Mitsubishi og Mazda er billige biler å ha.. Og det er ikke riktig lenger enn til første delekjøp. Hva gjelder SLK har jeg begrenset erfaring med disse, men jeg kjørte en SLK 230 Kompressor på skikkelig artig vinterføre en gang. Opp på fjellet var det heftige bakker, og jeg opplevde null problemer. Eieren av bilen jobbet i Michelin den gangen, så jeg antar de piggfrie dekkene var fra nettopp Michelin. Vektfordelingen på disse oppgis til å være rundt 53% foran og 47% bak, altså ganske så fin vektfordeling. Dette tilsier jo det motsatte av at bilen var god. En bil som trenger full tank og fullt bagasjerom for å duge på vinterføre er IKKE en god vinterbil - det er en dårlig vinterbil med en tilpasningsdyktig sjåfør. Forresten prøvd volvo 360 uten sandsekker? Det tilsier at bilen var perfekt for mitt bruksmønster. Jeg kjørte den ikke så mye, og parkerer man en bil over litt tid bør den som kjent ha full tank. Jeg hadde ikke fullt bagasjerom, i bagasjen lå det småtteriet jeg normalt sett drar rundt på. (Det er ikke så lett å lese?) Volvo 360 har vel ingen påstått at er en god bil? Jeg har kjørt en med B230FT, den spant bare den så et diplomis-skilt. Samme her - mine 2 forrige baktrekkere (smart roadster brabus(med vekta PÅ bakhjulene) og MB C220) sleit på gårdsplassen hvis jeg hadde rygget inn på snø/is(slak oppoverbakke og liten topp ut til gata). Grevlingene jeg har nå(A4 og A6) har ikke hatt et eneste problem på 2 minst like snørike vintre. Hvis du hadde utstyrt de med ok dekk tenker jeg du hadde hatt en annen opplevelse. Du vet at bobla anses for å være noe av det beste som finnes på vinterføre? Den har motoren plassert omtrent som denne Smart-greia tenker jeg.. Hva gjelder grevlingene A4 og A6 er det jo ekstremtilfeller av biler der de har montert motoren så langt frem de klarte.. Nesten rart at de ikke har lagt støtfangeren bak motoren. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2014 Da ble det SLK på meg 3 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Hva er vås? Har du kjørt SLK? Min erfaring er at den er helt fin som vinterbil på vestlandsveier. Du får ikke lastet den tung nok bak (uten sandsekker eller andre vekter) til å gjøre den fornuftig opp brattere bakker. For å få kast på SLKen (jeg kjørte ialelfall), måtte man nesten gå inn for det eller være idiot. Jeg har bare en kort bakke opp fra en hytte som er mitt referansepunkt. SLKen klarte det ikke. En VW Polo og en Golf klarte det. En Saab 93 klarte det. En Ford Fiesta klarte det. Så måtte vi ut og spa og skubbe for at SLKen skulle komme seg opp samme bakke. Kan ha vært dårligere dekk, men jeg tviler. Med nyere biler er det nå nesten uansett bare å sette pedalen i bunn, så ordner elektronikken alt for deg når du skal opp glatte bakker.. Edit: Kom på at vi hadde en kar med BMW innom, på samme turen - han hadde vel en 3-serie som kom seg opp bakken uten å ringe etter hjelp fra oss i hytten. Jeg aner ikke hvilken vektfordeling SLK har i forhold til en 3-serie. Våset ditt bør du klare å finne ut av selv, særlig når du sammenlikner med hva annet jeg skriver i tråden. Men du påstår altså at bakhjulstrekk er dårligere på vinterføre enn forhjulstrekkere. Du presterer også å mene at Nissan, Mitsubishi og Mazda er billige biler å ha.. Og det er ikke riktig lenger enn til første delekjøp. Hva gjelder SLK har jeg begrenset erfaring med disse, men jeg kjørte en SLK 230 Kompressor på skikkelig artig vinterføre en gang. Opp på fjellet var det heftige bakker, og jeg opplevde null problemer. Eieren av bilen jobbet i Michelin den gangen, så jeg antar de piggfrie dekkene var fra nettopp Michelin. Vektfordelingen på disse oppgis til å være rundt 53% foran og 47% bak, altså ganske så fin vektfordeling. Nå har ikke jeg tenkt å starte noen lang diskusjon rundt dette - bakhjulstrekk er å foretrekke om man skal ha en artig bil. Bakhjulstrekk kommer til kort hos meg når det gjelder korte, bratte bakker man ikke får rennafart/startfart før man skal klatre. Eller når man må snu bilen på relativt flate områder, hvor fronten kommer på laveste punkt - min erfaring er at det skal veldig lite til før det blir for lite vekt på bakhjulene i slike tilfeller. Ellers koster vel deler til en Mazda, Honda, Toyota, Nissan osv. omtrent det samme. Japsebiler er driftssikre og har stort sett like priser på deler hele gjengen. Mazdaene ruster vel mindre enn de gjorde på 90-tallet også. http://www.klikk.no/motor/bil/article777506.ece Driftssikkerhet for 3-10 år gamle biler, og sannsynlighet for feil. Listen toppes av Honda, over Toyota. Samtlige japsebiler er over første tyske merke - som vanlig. Nå har jeg aldri eid en Mazda, men jeg hadde ikke hatt problemer med å kjøpe en i dag. VW derimot... Jeg har krøpet inn i bilen gjennom bakluka på vinterstid for siste gang på noen år. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Da ble det SLK på meg ai ai. Gratulerer med en flott bil. Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Da ble det SLK på meg Grattis, ble det 200? Endret 8. oktober 2014 av toth Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2014 Ble 200 ja, ett perfekt eksemplar. Får den om ett par dager da den ikke var klargjort og de skal få på splitter nye vinterdekk Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2014 Den i annonsen ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå