Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ny bil, mulig SLK 200, eller?


aklla

Anbefalte innlegg

Da min gamle traver er langt på overtid og sa natta for en måneds tid siden trenger jeg en ny.

Jeg har strengt tatt ikke brukt for noe mer enn en SLK 200, er mest på butikken og annet småtteri.

Den er kanskje i overkant upraktisk, som eneste bil, eller hva tror dere?

 

Men, hvordan er denne på vintertid, det blir min eneste bil.

Evt. noe annet jeg bør tenke på?

90 000 er også egentlig over budsjett.

 

Er først og fremst ute etter minst mulig kostnader på bilen.

Etter det jeg kan se er dette ganske bra biler generellt sett

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50754751

 

Har vurdert Honda CRV også, men finnes ingen bra i min prisklasse(helst rundt 50k) i området...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen er grei på vinterstid, men jeg ville ikke brukt den som en "hyttebil". Bakhjulstrekk er artig, og med antispinn, antiskrens og anti-what-not, er de stort sett fin å kjøre alle sammen. Man klemmer uansett ikke pedalen i bunn ut av rundkjøringer på sørpe. Bakhjulstrekk = kast på rumpa, men kan styre. Forhjulstrekk = bilen går rett fram. Fordelen med forhjulstrekk er bedre veggrep til bakker.

 

Skal du ha en bil med lave utgifter → Toyota, historisk sett. Eventuelt andre japser: Nissan, Mazda eller Mitsubishi.

Lenke til kommentar

Mye morsomme biler i den prisklassen om du vil. Jeg hadde i hin hårde dager en Toyota MR-2 som eneste bil. fungerte i mange år for meg helt til vi ble flere i familien. Du blir dog litt avhengig av gode kumpiser om du skal ha noe større med deg, men i 99,2% av tilfellene klarer du deg.

SLKen har jeg ingen erfaring med, men vet jo at det er en bakhjulsdrevet bil, med alt som det medfører på vinteren. Her har Broom skrevet litt om den og hva du bør passe på.

Om du skal ha en bil med ståltak synes jeg Peugot 307 er et godt alternativ som ser bra ut. Eller, om du skal ha en toseters, så synes jeg enda MR-2 er et bra alternativ i den prisklassen.

Men om jeg selv skulle kjøpt noe sånt i dag så hadde jeg gått for en Copen som jeg synes er grisetøff.

Endret av bytrollet
Lenke til kommentar

bytrollet: Copen er knallmoro å kjøre også. Jeg har ikke prøvd 1,3-literen, men jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at den er morsommere enn 660-kubikkeren med turbo, som jeg har kjørt litt. En turbomotor som drar til 10.000 omdreininger uten å mukke? Jo, takk. Riktignok finnes den vel kun med høyreratt, men utvalget i UK er kurant, og importavgiftene på en så liten og lett bil er minimale.

 

Men husk; om du syns SLK og MR-2 er liten, vel ... Copen er liten.

Lenke til kommentar

Bilen er grei på vinterstid, men jeg ville ikke brukt den som en "hyttebil". Bakhjulstrekk er artig, og med antispinn, antiskrens og anti-what-not, er de stort sett fin å kjøre alle sammen. Man klemmer uansett ikke pedalen i bunn ut av rundkjøringer på sørpe. Bakhjulstrekk = kast på rumpa, men kan styre. Forhjulstrekk = bilen går rett fram. Fordelen med forhjulstrekk er bedre veggrep til bakker.

 

Skal du ha en bil med lave utgifter → Toyota, historisk sett. Eventuelt andre japser: Nissan, Mazda eller Mitsubishi.

Her var det mye vås.

Forhjulstrekk gir ingen som helst fordeler forresten, det tar seg ikke bedre frem enn en god bakhjulstrekker, uansett forhold.

Lenke til kommentar

Trenger du ikke spesielt med bagasjeplass kan jeg gå god for Smart Roadster Coupe på vinteren, meget moro bil og habile sportsegenskaper.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51465219&searchclickthrough=true

Been there, done that. Moro bil men kjøper nok noe annet tror jeg. Må inn til oslo for service, nesten 0 bagasjeplass. Men, ja, har tenkt tanken om en sånn igjen :)
Lenke til kommentar

 

Bilen er grei på vinterstid, men jeg ville ikke brukt den som en "hyttebil". Bakhjulstrekk er artig, og med antispinn, antiskrens og anti-what-not, er de stort sett fin å kjøre alle sammen. Man klemmer uansett ikke pedalen i bunn ut av rundkjøringer på sørpe. Bakhjulstrekk = kast på rumpa, men kan styre. Forhjulstrekk = bilen går rett fram. Fordelen med forhjulstrekk er bedre veggrep til bakker.

 

Skal du ha en bil med lave utgifter → Toyota, historisk sett. Eventuelt andre japser: Nissan, Mazda eller Mitsubishi.

Her var det mye vås.

Forhjulstrekk gir ingen som helst fordeler forresten, det tar seg ikke bedre frem enn en god bakhjulstrekker, uansett forhold.

 

Bestrider du at 60-70% vekt(motor) over drivaksel(fwd) gir bedre grep enn 30-40% vekt over drivhjul(rwd)?

Lenke til kommentar

Smart Roadster Coupe er dessverre belemret med en forferdelig girkasse.

Faktisk en av de verre kassene konstruert de siste 50 årene.

Brabuskassen var OK den, men man måtte resette den av og til etter hard kjøring. Den "lærte" kjøremønsteret ditt, noe som over tid kunne resultere i vel bråe skift(er halvautomat, eller egentlig bare el-clutch).

Lenke til kommentar

 

Trenger du ikke spesielt med bagasjeplass kan jeg gå god for Smart Roadster Coupe på vinteren, meget moro bil og habile sportsegenskaper.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51465219&searchclickthrough=true

Been there, done that. Moro bil men kjøper nok noe annet tror jeg. Må inn til oslo for service, nesten 0 bagasjeplass. Men, ja, har tenkt tanken om en sånn igjen :)

 

Da er vi to, hadde en service i oslo og en i tyskland, ikke veldig praktisk nei. Men fikk faktisk med meg 5 brett øl i tillegg til normal bagasje til 2(og telt!). Minnes jeg rett gikk det akkurat 3 brett på høykant under "panseret" :)

Lenke til kommentar

bytrollet: Copen er knallmoro å kjøre også. Jeg har ikke prøvd 1,3-literen, men jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at den er morsommere enn 660-kubikkeren med turbo, som jeg har kjørt litt. En turbomotor som drar til 10.000 omdreininger uten å mukke? Jo, takk. Riktignok finnes den vel kun med høyreratt, men utvalget i UK er kurant, og importavgiftene på en så liten og lett bil er minimale.

 

Men husk; om du syns SLK og MR-2 er liten, vel ... Copen er liten.

 

Hey, det er jo derfor den er grisetøff da. 1.3 litern er vel med 86 HK fordelt på 900kg bil. Må bli morro av noe slikt. Jeg kjenner jeg blir nødt til å kjøpe en slik en dag.

Lenke til kommentar

 

Bilen er grei på vinterstid, men jeg ville ikke brukt den som en "hyttebil". Bakhjulstrekk er artig, og med antispinn, antiskrens og anti-what-not, er de stort sett fin å kjøre alle sammen. Man klemmer uansett ikke pedalen i bunn ut av rundkjøringer på sørpe. Bakhjulstrekk = kast på rumpa, men kan styre. Forhjulstrekk = bilen går rett fram. Fordelen med forhjulstrekk er bedre veggrep til bakker.

 

Skal du ha en bil med lave utgifter → Toyota, historisk sett. Eventuelt andre japser: Nissan, Mazda eller Mitsubishi.

Her var det mye vås.

Forhjulstrekk gir ingen som helst fordeler forresten, det tar seg ikke bedre frem enn en god bakhjulstrekker, uansett forhold.

 

 

Da må jeg spørre deg forsiktig om du har prøvd en forhjulstrekker? Og da gjerne på uansett forhold?

For den påstanden din går jo mot det aller meste som er opplest og vedtatt. Og det av gutter som ikke akkurat sløser med blekket når de skriver.

Jeg er enig i at på sommerføre er bakhjulsdrift langt bedre en forhjulstrekk, men det snur seg på vinteren. Om man da ikke har såpass med penger at man kan kjøpe seg en splitter ny bil, med alt av sikkerhetsutstyr, og har råd til å bytte dekk hvert år. Da er det sikkert hipp som happ. Men har man så god råd så legger man heller pengene i en AWD.

Lenke til kommentar

Bestrider du at 60-70% vekt(motor) over drivaksel(fwd) gir bedre grep enn 30-40% vekt over drivhjul(rwd)?

Jeg bestrider at en god bakhjulstrekker er dårligere på vinterføre enn en forhjulstrekker.

 

70% vekt foran? Hvilken bil har det? Snakker vi om en Audi?

 

30-40% over bakhjulene er IKKE en vektfordeling som har noe med en god bakhjulstrekker å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Bestrider du at 60-70% vekt(motor) over drivaksel(fwd) gir bedre grep enn 30-40% vekt over drivhjul(rwd)?

Jeg bestrider at en god bakhjulstrekker er dårligere på vinterføre enn en forhjulstrekker.

 

70% vekt foran? Hvilken bil har det? Snakker vi om en Audi?

 

30-40% over bakhjulene er IKKE en vektfordeling som har noe med en god bakhjulstrekker å gjøre.

 

Eksempelvis Audi har vel kraftig overvekt ja, mens de fleste andre grevlinger har noe. Få produsenter kjører 50/50 meg bekjent.

Og hvilke bakhjulstrekkere er i din bok gode? Jeg bestrider ikke at de finnes, men når du sier "Forhjulstrekk gir ingen som helst fordeler" uten å moderere det(altså inkluderer alle bakhjulstrekkere), så blir det en litt drøy påstand.

Lenke til kommentar

Da må jeg spørre deg forsiktig om du har prøvd en forhjulstrekker? Og da gjerne på uansett forhold?

For den påstanden din går jo mot det aller meste som er opplest og vedtatt. Og det av gutter som ikke akkurat sløser med blekket når de skriver.

Jeg er enig i at på sommerføre er bakhjulsdrift langt bedre en forhjulstrekk, men det snur seg på vinteren. Om man da ikke har såpass med penger at man kan kjøpe seg en splitter ny bil, med alt av sikkerhetsutstyr, og har råd til å bytte dekk hvert år. Da er det sikkert hipp som happ. Men har man så god råd så legger man heller pengene i en AWD.

Jeg har kjørt noen hundre biler gjennom tidene, både forhjulstrekkere, bakhjulstrekkere og mangenokhjulstrekkere.

 

Nå har jeg stort sett hatt biler med en god vektfordeling og uavhengig bakhjulsoppheng når det gjelder bakhjulstrekkerne jeg har eid.

 

Jeg husker svært godt hvordan folk mente bilen min var ubrukelig på vinterføre da jeg hadde en Volvo 760 Turbo.

Med full tank og den bagasjen jeg alltid dro på var vektfordelingen rundt 50/50, og fremkommeligheten var ypperlig.

Jeg opplevde gang på gang å kjøre forbi forhjulstrekkere som stod bom fast i oppoverbakker.

 

Jeg har også hatt noen forhjulstrekkere, blant annet Volvo 850.

Den funka helt greit på vinterføre, men var ikke i nærheten av like bra som den 15 år eldre Volvo 760..

 

Jeg har også erfaring med svært mange andre biler, både positive og negative erfaringer har jeg med både forhjulstrekkere og bakhjulstrekkere.

Jeg velger når som helst en bakhjulstrekker foran en forhjulstrekker.

 

Jeg kjører forresten en del med campingvogn på vinteren også, da er det heller ingen tvil om hva som lønner seg. :)

 

 

Har du sett diverse bobiler på vinterføre? Det er et syn for guder hvordan disse forhjulstrekkerne sliter med å komme seg forover på flatmark..

Lenke til kommentar

Eksempelvis Audi har vel kraftig overvekt ja, mens de fleste andre grevlinger har noe. Få produsenter kjører 50/50 meg bekjent.

Og hvilke bakhjulstrekkere er i din bok gode? Jeg bestrider ikke at de finnes, men når du sier "Forhjulstrekk gir ingen som helst fordeler"

uten å moderere det(altså inkluderer alle bakhjulstrekkere), så blir det en litt drøy påstand.

 

Inntil du slutter med din patetiske radbrekking av utsagn kan du få kose seg alene i sandkassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...