Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innkreving av penger privat mm.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvordan funker det med å kreve inn penger fra privat til privat?

Dersom jeg avtaler å gjøre litt arbeid for noen, gratis, der vedkommende kun betaler for varene, at jeg for eksempel maler, men så vil ikke vedkommende betale meg, hva kan jeg gjøre da?

Vi har da muntlig avtale og eposter. Holder det eller er det lurt å ha med en liten kontrakt? I så fall, hva bør den inneholde?

"Herved maler XX veggen til XX for XX kroner." + signatur fra begge parter? Jeg skal nemlig gjøre litt gratis øvelsesarbeid for folk på biler, og da er det kjipt hvis jeg kjøper materialer og jeg ikke får betalt for det jeg har kjøpt. Hva hvis vedkommende eventuelt prøver å skylde en skade på meg? Er det lurt å ta bilder i det øyeblikket bilen blir levert til meg, eller må det også kontrakt til her? Intet ansvarskontrakt osv.

Takker meget for svar.

Anonymous poster hash: 43c9f...24c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I din situasjon er det vell fornuftig at "kunden" forhåndsbetaler med tanke på at du utfører gratisarbeid?

Uansett så er det godt nok med ei muntlig avtale. Om du trenger å kreve inn pengane ved bruk av tvang så blir det då eit spørsmål om å sannsynleggjere kva som var avtalt.

Men det kan være greit å ha ein skriftlig avtale.

Sidan du skal gjere øvelsesarbeid så kan det også være lurt å få med korleis resultatet skal bli.

Det ligger nok litt i korta at enkelte småfeil nok på påberegnes.

Sidan det er snakk om kjøyretøy så er det også lurt å avtale kor lang tid du tenker å bruke på jobben, sidan det er øvelsesarbeid så tar det nok lenger tid enn ein proff hadde brukt.

Med skriftlig dokumentasjon på at kunden skylder deg betaling så kan du også bruke private inkassoselskap i staden for forliksrådet, om avtalen kun er muntlig så må du alltid gå gjennom forliksrådet sidan det då også må stadfestast at det foreligger ein gyldig avtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...