Gå til innhold

Laptop til studier OG gaming

KwazzerN

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg begynte på høgskolen i høst og skulle ha meg en pc til og drive med studier, men siden jeg er vant til å ha en gaming pc (MSI 70GT) så ble pc'n jeg kjøpte (HP 360) ganske enkelt får dårlig da jeg var vant med at saker skulle fungere raskere (type strevde med å bla gjennom facebook -.-)

Samtidig så har HP 360 store problemer med å bytte nettverk (kan hende det er jeg som gjør noe feil) men fy f**n hvor forbannet jeg har vært på denne maskinen når jeg skulle dra den opp i timer for å koble meg på nette å ha forelesningen på pc'n samtidig som jeg skulle høre på foreleseren.

Så nå "driter" jeg i budsjett og vil bare ha en pc som fungerer til mitt bruk.

Mine krav er at den skal være STILLE (noe MSI'en IKKE er, og det er derfor jeg ikke bruker den)

Være 13-14" stor (da jeg skal ha den i sekken og gjerne i fanget)

Starte og være klar til bruk ganske raskt

Håndtere noe spilling.

(et lite pluss om den har bakgrunnsbelysning til tastene da jeg irriterer meg over å trykke på feil knapp i mørket ;p)

(selv ble jeg ganske forelsket i Alienware sin 14") men er redd denne kan bli tung og kanskje bråke? Samme som MSI'en

Raske svar vil bli tatt godt i mot =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke en 13-14" gaming maskin som ikke bråker. Du får strengt tatt ikke en skikkelig gaming maskin under 15" etter min mening da jeg mener en gaming maskin bør ha minimum GTX870M. Det er dog svært få stillegående maskiner med GTX870M eller bedre - eneste jeg kommer på er asus sine G750/G751, men dette er store 17" beist.

Vil heller anbefale f.eks http://www.prisjakt.no/product.php?p=2749391 dette er IKKE en gaming maskin, men den har Nvidia GT840M som gjør at du kan spille mange spill på lavere detaljer ihvertfall. Den er lett, stille, meget god skjerm og har bakbelyst tastatur.

Og så heller ha en stasjonær gamer maskin i tillegg.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

jo studier, men vil ha muligheten til å drive med alt om jeg vil. stille og lett med i7 quad core og dedikert skjermkort med bakgrunnsbelysning til skjermtaster. og ikke større enn 14" er øsnke mitt rundt 10k +-

Da er det litt skivebom å spørre om IdeaPad Yoga 2 Pro, som har dual-core og integrert grafikk.

Det nærmeste du kommer er nok OC-Freak sitt forslag som du setter inn en SSD i selv, eventuelt denne https://www.dustinhome.no/product/5010755528/zenbook-ux302lg

Quad-core i7 må du nok opp i størrelse for å finne.

Lenke til kommentar

Jeg spør igjen jeg, er Lenova Ideapad Yoga 2 noe og samle på i denne sammenhengen ?

(Vil gjerne pressisere at jeg setter reaksjon og startshastighet høyere en detaljer i gaming pga. det er hovedsaklig studier denne pc'n skal brukes til)

Har en selv. Til rene studier er den perfekt, men ville ikke kjøpt denne med gaming i tankene... Selv har jeg en egen stasjonær til den slags, rett og slett fordi jeg ikke fant noe som passet godt nok til begge deler. Du må nok fire litt, og som du sier ser det ut til at gamingen må svi litt ekstra..

Leste nylig en test av en Acer på dinside, men denne går utenfor både på størrelse og pris, men er muligens noe å vurdere likevel? Asusen ser også flott ut, men vil yte en del dårligere til gaming.. http://www.dinside.no/930716/acer-aspire-v15-nitro

Lenke til kommentar

jo studier, men vil ha muligheten til å drive med alt om jeg vil. stille og lett med i7 quad core og dedikert skjermkort med bakgrunnsbelysning til skjermtaster. og ikke større enn 14" er øsnke mitt rundt 10k +-

Finner bare tre modeller som kan passe din bruk som er under 15" og har quadcore og dedikert grafikk:

http://www.prisjakt.no/category.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=s188968622#rparams=m=s188968816

Etter min tolkning av notebookcheck sine tester, så er ingen av de noe særlig stillegående. Alle tre får kritikk for at den varierende viftehastigheten under kontorbruk er forstyrrende. Men jeg tipper de stiller høyere krav til Lenovoen siden det er en bedriftsmaskin som bør være stille, mens det er normalt at gamingmaskiner bråker. I tillegg mistenker de at tesmaskinen har en produksjonsfeil på vifta. På maks load kommer både Multicom og Gigabyte over 50dB, mens Lenovoen ikke bråker mer enn 42dB. Du kan lese testene selv her: w230ss, p34g, t440p.

Normalt ville jeg anbefalt bedriftsmaskinen grunnet byggekvalitet, driftsikkerhet, tastaturkvalitet og mulighet for selvservice. Men jeg sitter med en følelse at du kommer til å være ganske rask til å bytte den ut når du føler spillytelsen (gt730m) er for dårlig. Og da er det jo lite poeng å ha en holdbar t(anks)-serie når den blir for treig og må byttes ut lenge før en forbrukerPC ville begynt å få problemer. Du kan jo eventuellt se om du kan få tunet en gaming-laptop til å bli mer stille under studiebruk på bekostning av ytelse (strømsparing).

Den riktige maskinen for deg tror jeg derimot er Dell XPS 15. Skjermstørreslen er større enn kravet ditt, men det er en veldig lett og tynn 15-tommer. Den er også ganske dyr, spesiellt om du skal ha 512GB SSD(som også inkluderer større batteri). Men den er nesten lydløs under vanlig kontorbruk ifølge notebookcheck sin test. Største ulempen utenom pris er nok at den har blank skjerm grunnet touch. Spillytelsen tipper jeg er ca. midt mellom Thinkpadens gt730m og gt860m som du finner i multicom og Gigabyte maskinen. Grunnen til at jeg tipper det er at gt860 tilsvarer gt770m, og tallet 750 (som i gt750m) er midt mellom 730 og 770.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Hei! Jeg begynte på høgskolen i høst og skulle ha meg en pc til og drive med studier, men siden jeg er vant til å ha en gaming pc (MSI 70GT) så ble pc'n jeg kjøpte (HP 360) ganske enkelt får dårlig da jeg var vant med at saker skulle fungere raskere (type strevde med å bla gjennom facebook -.-)

Samtidig så har HP 360 store problemer med å bytte nettverk (kan hende det er jeg som gjør noe feil) men fy f**n hvor forbannet jeg har vært på denne maskinen når jeg skulle dra den opp i timer for å koble meg på nette å ha forelesningen på pc'n samtidig som jeg skulle høre på foreleseren.

Så nå "driter" jeg i budsjett og vil bare ha en pc som fungerer til mitt bruk.

Mine krav er at den skal være STILLE (noe MSI'en IKKE er, og det er derfor jeg ikke bruker den)

Være 13-14" stor (da jeg skal ha den i sekken og gjerne i fanget)

Starte og være klar til bruk ganske raskt

Håndtere noe spilling.

(et lite pluss om den har bakgrunnsbelysning til tastene da jeg irriterer meg over å trykke på feil knapp i mørket ;p)

(selv ble jeg ganske forelsket i Alienware sin 14") men er redd denne kan bli tung og kanskje bråke? Samme som MSI'en

Raske svar vil bli tatt godt i mot =)

Anbefaler å vente på core-m prosessor, det gjør jeg. Bruker så lite strøm at den ikke trenger vifte og yter nesten som en stasjonær :)

Lenke til kommentar

De nye intel prosessorene kommer neste år, ihvertfall i volum, kan nok dukke opp maskiner mot slutten av året, men ikke så veldig mange.

Lett spilling da tenker jeg typ diablo 3/wow/starcraft 2 som UX32LN klarer fint på medium/high, ultra er ikke spillbart.

Tunge spill er f.eks middle-earth: shadow of mordor, thief og crysis 3. Slike spill vil knapt være spillbare på minimum instillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...