AnonymDiskusjon Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er 16, og h*n 14. Vi har ikke hatt sex, og har ingen planer om det før h*n blir 16. Men hvor langt kan vi gå uten å få problemer med loven? Teller slikking, suging, runking, klining osv som en straffbar handling? Anonymous poster hash: 88561...915 Anonymous poster hash: 88561...915 Lenke til kommentar
snoopysnoop Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Du er egentlig rimelig sikker på den alderforskjellen, men du kan gjerne vente til 15-16. Regelen er satt opp mest for de som utnytter mindreårige, altså 18 og oppover. Endret 7. oktober 2014 av snoopysnoop 1 Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Din alder / 2 + 7 Tror nok du er ganske safe. Men burde jo vente til h*n er komfortabel med det. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Kanskje du burde har spurt under "Juss"? Jeg vil anta at du kan straffes så lenge den andre er under 16 år (og du er et par år eldre som du sier.) Men hun/han kan jo reise til Tyskland hvor vedkommende kan ha sex med en 40 åring helt lovlig i stedet for å sette deg i en vanskelig situasjon. Jeg mener at en skal ha respekt for lover og regler og anbefaler derfor en sex-tur til Tyskland hvor vedkommende kan knulle vilt med voksne menn og kvinner. På denne måten sikrer vi at det ikke skjer noe ulovlig. Sorry for tonen min, men disse lovene er så komplett idiotiske. At dere som et ungt par skal måtte vente et par år for å ha sex, er latterlig og tragisk etter min mening. Aner ikke om klining er forbudt, men hvis vedkommende er jente, kan du nok i prinsippet dømmes bare for å berøre brystene hennes utenpå en genser. Det vil vel falle inn under "seksuell handling". En annen sak er at du kan være heldig å slippe straff fordi loven sier at straff kan falle bort dersom det er jevnbyrdighet i alder eller den eldre part er en idiot. Men du bør vente med å trekke konklusjoner inntil du får svar fra noen som virkelig kan jussen. Endret 7. oktober 2014 av ærligøs Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Om man leser loven direkte, er det brudd om det er en seksuell handling mellom en person over 16 og en under 16 år. Dette omfatter vel det meste av det du skriver, med unntak av klining. Det loven i tillegg også legger vekt på, som ikke kommer like tydelig frem, er at om en seksuell handling skjer mellom to personer som er svært nærme hverandre både aldersmessig og utviklignsmessig, vil man ikke nødvendigvis gå til straffesak, ei heller vil det bli dom med straffeutmåling i saken. Eksempelvis en person på 15 og 17, som er nærme hverandre aldersmessig, og som oftest utviklingsmessig. Eller dere to som er hhv. 16 og 14, vil nok ikke bli sett på som en straffbar handling. 18 og 14 er derimot noe som kunne blitt sak av. Loven er der i all hovedsak for å unngå at en ung person blir utnyttet av en voksen, samt at man er beskyttet til man er psykisk og fysisk klar for det. Der er straffeloven §195 ganske klar: Seksuell omgang med barn under 16 år straffes med inntil 5 års fengsel, og under 14 år med inntil 10 års fengsel. Igjen, dette er noe dere ikke vil falle inn under, ettersom dere aldersmessig er ganske nærme og forutsatt at dere er jevnbyrdige i utvikling. Vent til h*n er klar for det selv, ettersom en del av loven omfatter bruk av tvang/trusler eller lignende. Da krysser man en farlig grense. Så: Når dere er klare for det begge to, er det bare å leke i vei. Husk prevensjon! Det ligger ellers en sticky med lignende informasjon i Seksualitet-kategorien Edit: Litt leif og info rettet. Link til sticky Endret 7. oktober 2014 av Zetheus Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Loven er der i all hovedsak for å unngå at en ung person blir utnyttet av en voksen, samt at man er beskyttet til man er psykisk og fysisk klar for det. Der er straffeloven §195 ganske klar: Seksuell omgang med barn under 16 år straffes med inntil 5 års fengsel, og under 14 år med inntil 10 års fengsel. Igjen, dette er noe dere ikke vil falle inn under, ettersom dere aldersmessig er ganske nærme og forutsatt at dere er jevnbyrdige i utvikling. Fint svar! Men sist jeg leste disse lovene sto det at straffeansvar KAN falle bort dersom det er jevnbyrdighet i alder/utvikling. Det er øyensynlig ingen automatikk i dette. Jeg synes derfor at utgangspunktet må være at sex med en mindreårig er straffbart, og så får politi/påtalemakt/domstol vurdere om kriteriene for jevnbyrdighet er oppfylt. Dette bør vi være forsiktige med å forskuttere, tror jeg. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Sorry for tonen min, men disse lovene er så komplett idiotiske. Litt kvalifisert synsing her altså? Som du selv er inne på sier straffelovens §196, som bl.a. også spesifiserer seksuell lavalder på 16 år, at "straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling". Straff kan falle bort. Dette er i utgangspunktet en skjønnsmessig vurdering med to delvis uavhengige faktorer, nemlig alder og utvikling. For parter som ikke er jevnbyrdige i alder og utvikling der den ene parten er under 16 år, er det ikke (juridisk) mulig å samtykke til seksuelle handlinger. Selv om det er et gjensidig samtykke vil en betydelig eldre part kunne holdes strafferettslig ansvarlig. Seksuell omgang med barn under 16 år er per definisjon voldtekt, uavhengig av hva den mindreårige selv mener om saken. Det finnes ingen konkret "fasit" for hva som omfattes av dette unntaket, men loven som helhet er utformet for å skjerme barn fra (grov) seksuell utnyttelse. Meningen er ikke å straffeforfølge "relativt modne unger" som på en fortrinnsvis forsvarlig og gjensidig respektfull måte ønsker å eksperimentere med hverandre. Dere kan selvsagt "safe" og vente til begge to har fylt 16, men forutsatt at dere er noenlunde like oppegående samt at begge samtykker, er det nok ingen domstol i landet som vil dømme en 16-åring for seksuell omgang med en 14-åring. Men for all del, som den eldste og antageligvis mest modne parten, må du være sikker på at begge faktisk er enige om hva som skjer. Samtykke er ikke det samme som at den andre parten ikke aktivt motsetter seg det. En 14-åring kan være sårbar og lettpåvirkelig, og man kan ikke dure på og forvente et kontant NEI straks partneren blir ukomfortabel. La meg sitere de to setningene jeg husker fra den kristne konfirmasjonsundervisningen jeg påførte meg selv da dere begge fremdeles var i bleiealder: "Når man har sex uten følelser elsker man ikke. Da puler man!" Ta vare på og lytt til partneren din før du prioriterer dine egne drifter, så blir ikke dette noe problem, enten dere debuterer i morgen eller om ørten år fra nå. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Selv om h*n er under den seksuelle lavalder og du over er det ingen rettspraksis på at du straffes siden dere er såpass jevnbyrdige i alder og utvikling. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/1997/nou-1997-23/4/6/3.html?id=346826 Du kan lese om mye av det her. Du kan bli straffet for å være 16 og ha sexuell omgang med ei på 14, det finnes ingen garantier for at det ikke kan skje. Jeg vil nok tolke det dit henn at alt utenom klining vil gå under kategorien sexuellomgang Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Det du lenker til er en utredning som konkluderer med forslag til endringer i straffelovens kapitler 19 og 38. Det er kapittel 19 som går på seksuelle overgrep og viktigst ifm med det denne tråden tar opp. En kan bli anmeldt, siktet og tiltalt for å ha sex med noen som er under 16 når en selv er over den seksuelle lavalder men rettspraksis tilsier at en svært sjelden blir straffet for dette. Her ligger det til grunn at de har hendt frivillig (noe man kan forvente hvis man er kjærester eller på sjekkern), at det er liten forskjell i alder (tror flere dommer legger opp til at 4-5 års aldersforskjell kan gå) og at begge er cirka like langt utviklet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Slik jeg forstår det spør du om definisjonen av den straffbare handlingen, og det er det ingen som har svart deg på. Straffeloven § 196 setter straff for den som har seksuell omgang med barn under 16 år. Seksuell omgang er i korte trekk de mest intime seksuelle handlingene. Inn under dette begrepet regnes samleie (definert i § 206 som vaginalt og analt samleie), innføring av penis i munn (også kjent som oralsex), og innføring av gjenstander i skjede eller endetarmsåpning (disse er likestilt med samleie i § 206). Onani med sædavgang i ansikt/munn er også seksuell omgang, gjensidig masturbasjon av en viss intensitet og varighet likeså. Straffeloven § 200 (2) setter straff for den som foretar en seksuell handling mot et barn under 16 år. Seksuell handling er mellomskiktet - det er ikke så grovt som seksuell omgang, men grovere enn seksuell adferd. Tafsing på den andres primære eller sekundære seksuelle karakteristika (som ikke er så langvarig at det blir masturbasjon) vil være en seksuell handling. Straffeloven § 201 setter straff for den som utviser seksuelt krenkende adferd overfor et barn under 16 år. Seksuell adferd krever, i motsetning til seksuell omgang og handling, ikke at aktiviteten skjer med noen andre. Det er nok at den skjer overfor eller i nærvær av noen. Dette vil være blotting, griseprat, og lignende. Straffeloven § 200 (2) setter straff for den som forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende adferd overfor en selv. Så, i korte trekk: Alt du beskriver kan være straffbare handlinger. Både oralsex og gjensidig masturbasjon er seksuell omgang. Klining regnes ikke som seksuell omgang, handling, eller adferd. Dersom du først har begått en straffbar handling kan du likevel være straffri. Flere har skrevet om dette i tråden, og det de har skrevet er på de vesentligste punktene riktig. Domstolene praktiserer dette som at du skal fritas fra straffansvar med mindre forholdet har preg av misbruk eller det finnes andre grunner til at den mindreårige har behov for strafferettslig vern. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Finner det svært bekymringsverdig at forummoderatorer stiller tvil til lov om seksuell lavalder når forumet offisielt har tatt et svært strengt standpunkt til dette før. Du er 16, hun er 14, Jeg er 16, og h*n 14. Vi har ikke hatt sex, og har ingen planer om det før h*n blir 16. Men hvor langt kan vi gå uten å få problemer med loven? Teller slikking, suging, runking, klining osv som en straffbar handling? Anonymous poster hash: 88561...915 Anonymous poster hash: 88561...915 alt det du nevner der teller som straffbar handling. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Finner det svært bekymringsverdig at forummoderatorer stiller tvil til lov om seksuell lavalder når forumet offisielt har tatt et svært strengt standpunkt til dette før. Du er 16, hun er 14. Det er ingen som har stilt spørsmål med hva som er den seksuelle lavalderen i Norge, ei heller hva Norges lover sier om voldtekt og seksuelle overgrep. Selv om Stortinget (som tross alt er den lovgivende forsamlingen i Norge) vedtar en lov har domstolene sin egne, uavhengig behandling av straffesaker og setter gjennom hovedforhandlinger presedens hva gjelder rettspraksis for paragrafene i Kongens lille røde. Sjekk forøvrig denne sticky tråden fra mai 2007 som tar opp en diskusjon rundt nettopp dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg