Gå til innhold

Billig ekstra utstyr? Hvilke merke systemkamera?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig skal jeg bruke kamera til å ta bilder av bil, spesielt nærbilde slik vaskespor i lakken kommer frem på bilde.

Må og takle lyse/hvit bil, og ta gode i ikke fult dagslys.

Er det godt nok med 18-55 objektiv som selges med kameraet da? Eller trengs det macro linse?

Endret av ray001
Lenke til kommentar

Nikkor 18-55 gir en største forstørrelse på 1:3,2, det vil si at det minste utsnittet du kan ta bilde av er ca 55x80 mm. I tillegg er det ikke noe problem å beskjære bildet fra en D3200, det er mange flere piksler på bildebrikken enn du trenger. Hvor store/små striper er det snakk om?

Kameraet og objektivet er absolutt nok til det du snakker om, har du penger til overs bruk dem på lys og stativ.

Forresten, et generelt tips uansett hva slags kamera du velger:

Siden du skal ta bilder av hvit lakk er det en stor fordel å ta bilder i råformat, og ikke jpeg fra kameraet. Med råformatfiler er det mye enklere å skille nyanser i det hvite. Med jpeg vil det være mye mindre data å hente ut av filene, og vanskeligere å skille hvitt fra nesten hvitt.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Til dette bruket er dette kameraet faktisk ganske godt egnet, og veldig rimelig.

http://www.cyberphoto.no/info.php?article=eosmvit22

Her får du et 22mm f/2 objektiv som er lyssterkt, og som har en nærgrense på bare 15cm, du vil fint kunne komme nær nok til å kunne fange lakkstriper.

Canon-huset har også gode høylysegenskaper som gjør det godt egnet til scenarioet du skisserer.

Ulempen er at du er låst fast til en brennvidde, og batterilevetiden er ikke "all that".

Her, og her er eks. jeg har tatt med denne komboen.

Du får også med adapter slik at du kan bruke alt av Canon-optikk skulle 22mm ikke dekke bruksbehovet godt nok.

Lenke til kommentar

Det virker ikke som du trenger noe ekstrautstyr i første omgang. Kjøp et billig systemkamera med eller uten speil, med vanligste og billigste kitobjektiv (18-55mm eller lignende).

Det som egentlig trengs er å finne ut av hvordan du betjener det. For eksempel eksponeringskompensasjon for å minke utbrenthet. 1:3,2 forstørrelse eller deromkring er helt greit å starte med til den typen bruk. Lær kameraet ut og inn, teknikker osv.

Skulle du føle behov for ekstrautstyr etter å ha blitt kjent med kamera og objektiv, så kjøp det da, ikke på forhånd før du erfarer hva du trenger. Det er også fult mulig å selge og kjøpe brukt om du skulle skifte alt utstyret.

Lenke til kommentar

@simen1

Men er det ikke slik at f. eks utstyr til Canon er dyrt og tilsvarende utstyr er billigere til Nikon?

@fcuk_IT

Skal lese litt her.

@tomsi42

Skal lese litt om det.

@tow

Takker for info

noe som gjelder alle, takker☺

Skal se igjennom.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe merke som er generelt dyrere eller billigere enn andre. Du må nesten sammenligne fra tilfelle til tilfelle for å se om det er noen signifikant forskjell.

Siden du tydeligvis ikke har systemkamera før og står relativt fritt i valg av kamera er det nesten bedre å lete etter gode tilbud enn å bestemme seg for et merke og/eller modell. Ethvert systemkamera vil fikse det du ønsker uten problemer, og mange gode kompaktkameraer vil også fungere helt fint.

Når det er sagt så er D3200 en bra og relativt gunstig priset modell nå siden etterfølgeren er lansert for en stund siden. Hvis du skal håndholde (i motestning til å bruke stativ) i dårlig lys er det en fordel å ha et kamera med stabilisator, eller stabilisator i objektivet (som Nikon satser på). Merk at de rimeligste tilbudene på D3200 er med en 18-55-versjon uten stabilisator. For få med stabilisator må du sjekke at det står VR på objktivet - når det gjelder NIkon, andre produsenter har andre betegnelser.

Det viktigste for fotografering av biler (i tillegg til komposisjonen) er ikke eksakt type kamera eller modell, men å finne ut av lyssetting siden lakk og andre blanke flater fort gir mye reflekser.

Lenke til kommentar

Husk at et systemkamera gir mye mindre dybdeskarphet enn kamera med mindre sensor, det som ikke er nøyaktig i fokus vil bli uskarpt.

For å få mer dybdeskarphet kan man øke blenderverdien.

Et fleksibelt og stabilt kamerastativ er ofte kjekt å ha for makrofotografering.

Eksterne lyskilder kan hjelpe å synliggjøre lakkskader.

Lenke til kommentar

Egentlig skal jeg bruke kamera til å ta bilder av bil, spesielt nærbilde slik vaskespor i lakken kommer frem på bilde.

Skal du ta nærbilder/makro og dokumentere skade på bil?

Jeg tar en råsjans og gjetter på at han driver med detailing og ønsker å ta bilder av "før"-riper.

Lenke til kommentar

Hvis du skal håndholde (i motestning til å bruke stativ) i dårlig lys er det en fordel å ha et kamera med stabilisator, eller stabilisator i objektivet (som Nikon satser på).

(Siterer bare den delen jeg vil kommentere):

Til denne bruken ville jeg ikke engang vurdert håndholdt. Stativet vil for det første gjøre belysningen mindre kritisk, og gjøre det mulig å bruke mindre blender (for økt dybdeskarphet). Det vil i tillegg gjøre det mye enklere å sette bort kameraet og ha det klart igjen, på en mye enklere og sikrere måte enn om det skal legges bort på et bord sammen med poleringsutstyret.

Lenke til kommentar

Husk at et systemkamera gir mye mindre dybdeskarphet enn kamera med mindre sensor, det som ikke er nøyaktig i fokus vil bli uskarpt.

For å få mer dybdeskarphet kan man øke blenderverdien.

Et fleksibelt og stabilt kamerastativ er ofte kjekt å ha for makrofotografering.

Eksterne lyskilder kan hjelpe å synliggjøre lakkskader.

Kommer nok til å handle stativ og bedre bliz etterhvert, ser behovet på blitz.

Det er ikke noe merke som er generelt dyrere eller billigere enn andre. Du må nesten sammenligne fra tilfelle til tilfelle for å se om det er noen signifikant forskjell.

Siden du tydeligvis ikke har systemkamera før og står relativt fritt i valg av kamera er det nesten bedre å lete etter gode tilbud enn å bestemme seg for et merke og/eller modell. Ethvert systemkamera vil fikse det du ønsker uten problemer, og mange gode kompaktkameraer vil også fungere helt fint.

Når det er sagt så er D3200 en bra og relativt gunstig priset modell nå siden etterfølgeren er lansert for en stund siden. Hvis du skal håndholde (i motestning til å bruke stativ) i dårlig lys er det en fordel å ha et kamera med stabilisator, eller stabilisator i objektivet (som Nikon satser på). Merk at de rimeligste tilbudene på D3200 er med en 18-55-versjon uten stabilisator. For få med stabilisator må du sjekke at det står VR på objktivet - når det gjelder NIkon, andre produsenter har andre betegnelser.

Det viktigste for fotografering av biler (i tillegg til komposisjonen) er ikke eksakt type kamera eller modell, men å finne ut av lyssetting siden lakk og andre blanke flater fort gir mye reflekser.

Kjøpte dette

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52038616&searchclickthrough=true&searchQuery=nikon%20d3200

Mener det sto tidliere på et av bildene det var VR på linse.

Skal du ta nærbilder/makro og dokumentere skade på bil?

Jeg tar en råsjans og gjetter på at han driver med detailing og ønsker å ta bilder av "før"-riper.

Som @fcuk_IT sier.

Hvis du skal håndholde (i motestning til å bruke stativ) i dårlig lys er det en fordel å ha et kamera med stabilisator, eller stabilisator i objektivet (som Nikon satser på).

(Siterer bare den delen jeg vil kommentere):

Til denne bruken ville jeg ikke engang vurdert håndholdt. Stativet vil for det første gjøre belysningen mindre kritisk, og gjøre det mulig å bruke mindre blender (for økt dybdeskarphet). Det vil i tillegg gjøre det mye enklere å sette bort kameraet og ha det klart igjen, på en mye enklere og sikrere måte enn om det skal legges bort på et bord sammen med poleringsutstyret.

Ja, stativ kommer uansett. Da står det på samme plass, og får bedre før / etter bilder. Og at det ikke står på samme bord som polerings utstyret.

Lenke til kommentar

Blits er bortimot umulig og bruke på blanke flater, spesielt ved direkte eksponering. Man må minimum bruke softbokser og en viss avstand. Polariseringsfilter vil nok hjelpe endel mot refleksjoner men da blir lukkertidene lengre så et stabilt stativ blir en nødvendighet.

Lenke til kommentar

Kjøpte dette

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52038616&searchclickthrough=true&searchQuery=nikon%20d3200

Mener det sto tidliere på et av bildene det var VR på linse.

Det gjør jobben.

Veldig fornuftig med trådløs overføring, det gjør det lettvint å sende bildene til kunden.

Eneste er relativt lite batteri, så du må passe på å lade ofte. Vet ikke hvor mye den senderen trekker.

Lenke til kommentar

Mener det var bilder i finn.no annonsen, og at det var et bilde av linsa og med merke VR(stabilisator i linsa), men nå var bildene vekke.

Jeg er I Spania nå, kommer hjem til mandag. Da henter jeg kameraet i nærområdet jeg bor i.

Fikk det for 2300kr,og om ikke det er en VR linse er det fortsatt godt kjøp?

Selger vet ikke om det er VR linse (vet vel like lite som meg om systemkamera :-) )

Ja,vil se det ann med blitz, tenkte meg det ville bli en utfordring med lys lakk på bilen.

Men som du sier kan sikkert noen filter på linsa hjelpe, og selvfølgelig stativ.

Lenke til kommentar

Ok,ikke bruke VR når kameraet står på stativet.

Men mener du "Kitobjektivet er VR." som jeg link et til er med VR i objektet / linsa? Da er det en mindre bekymring, kan brukes til andre ting og da (ihvertfall fall med meg som er ny i gamet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...