joppzter Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Hei, Er på utkikk etter noen råd angående oppgradering av et aldrende kamera/utstyr. Har fra gammelt av følgende utstyr: Canon 350D Sigma 18-50mm EX DC f2.8 EF Har også noen andre ting som ikke spiller så stor rolle:++3 billige objektiver, en blits og batterigrep. Selv så bruker jeg ikke kameraet så mye lenger, men samboeren har virkelig fått smaken dette og hun ønsker seg nå en makro objektiv. Jeg derimot mener vi først og fremst burde bytte ut huset, eventuelt bytte ut både objektiver og hus. Hun tar for det meste bilder av dyr, altså motiver som til tider beveger seg ganske raskt og her kunne den gjerne taklet mindre lys på høy lukkerhastighet, men har nå også lyst til å ta makro bilder. Spørsmålet er om vi skal investere i en makro objektiv (til rundt 3k?) til et så gammelt kamera, kjøpe nytt kamerahus og en billigere makro objektiv eller er det på tide å bytte ut bytte ut alt og kjøpe et nytt hus og to nye objektiver? Jeg innbiller meg at den ene objektivet vi har ikke er så alle verst, men er usikker da det mildt sagt er en stund siden jeg kjøpte dette. Noen tips eller anbefalinger, er det mye å hente ved å bytte ut huset? -Petter Endret 6. oktober 2014 av joppzter Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Makro-objektiv bruker man først og fremst til og ta bilder av statiske motiver så som blomster og insekter, generelt så er ikke denne type objektiver designet for actionfotografering siden fokusmotoren ikke er rask nok til og holde følge med motivet. Denne type objektiver gir meget bra resultater til alle type fotografering hvor motivet ikke er i bevegelse, foreksempel portrettfotografering. Foreksempel Tamron 90mm macro og Canon 100mm macro gen.1 eller gen.2 er gode makroobjektiver. Hvis dyr i bevegelse er viktig burde man heller vurdere et objektiv som har en rask fokusmotor og bra lysstyrke men denne type objektiver koster dessverre relativt mye, men Canon har et meget bra unntak og det er Canon 70-200 f/4 som fungerer til denne type fotografering såfremt det ikke er for mørkt. Alle nevnte objektiver kan man kjøpe brukte uten og være redd siden kvaliteten er meget god og det skal mye bruk eller uvørenhet til før disse går i stykker. foto.no og finn.no har et bra fotorelatert bruktmarked. Når det gjelder kamera vil du først og fremst merke forskjeller på støymengden i bildene når iso stiger, nyere kameraer klarer minst 3 ganger mer iso før støybildet blir for stort. du får også endel raskere prosessering og seriebildehastighet. Selve bildekvaliteten vil ikke være den største forskjellen sålenge man ikke skal printe ut A3 bilder eller større. Endret 7. oktober 2014 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Det kan være verdt det å bytte ut huset nå. Sigma 18-50mm er et godt objektiv, så det vil lønne seg å fortsette med Canon. Jeg ville sjekket om det er noen gode tilbud på 100D og 700D om dagen. Når det gjelder objektiver, så er jeg enig med forslagene til Nautica. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå