Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si ifra seg retten til penger fra forsikring til avdød.

Pugnax

Anbefalte innlegg

Hei,

Min mor gikk bort i august og jeg styrer boet. I forbindelse med fripoliser o.l har jeg funnet ut at min far kan ende opp med penger ifra min mors forsikringer, i.h.h.t loven. Tror dette gjaldt afp

Spørsmålet er om min far kan si ifra seg dette og at det da går til meg og min

søster.

Min mor og far har vært skilt i 7-8 år. Og en ekstremt dårlig og vond skillsmisse der min far var den som var den gjorde det til en vond skillsmisse.

Derfor ønsker vi ikke at han sitter igjen med noe ifra min mor. Det var et av hennes siste ønsker også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom din far er oppnevnt som begunstiget i din mors livs- eller ulykkesforsikring og var det i rollen som ektefelle følger det av forsikringsavtaleloven § 15-1 annet ledd jfr. § 15-4 bokstav c at begunstigelsen faller bort ved bevilling eller dom for separasjon eller skilsmisse.

Dersom han ble oppnevnt som begunstiget i en annen sammenheng enn som ektefelle er begunstigelsen bindende for dødsboet, da hans rettigheter inntraff ved din mors død, jfr. forsikringsavtaleloven § 15-5. Krav om at han skal nektes å være begunstiget må da gjøres gjeldende i rettssak etter § 15-6. Han kan frivillig si fra seg begunstigelsen, konsekvensen vil være at forsikringen utbetales som om begunstigelse ikke var gjort. Det vil si utbetaling til eventuell ny gjenlevende ektefelle eller arvinger, se § 15-1 annet og tredje ledd.

Dette forutsetter at det er snakk om en personforsikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...