FrilanserBob Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Hei. Er det noen som har tilgang til folkeregistret her? En kompis leier ut noen leiligheter hvor det bor noen polakker, og kunne trenge å finne ut hvem av dem som er folkeregistrert på adressen. Han har spurt på Folkeregistret, men de ville ikke opplyse det til han. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Med "spurt på Folkeregisteret" antar jeg at han enten har ringt Skatteetaten eller møtt opp på et skattekontor. Der vil han ikke få noe. For å få innsyn må han henvende seg skriftlig, og begrunne hvem han er (hvilken rolle han har) og hvorfor han har behov for innsyn. Ikke at det vil være videre til å stole på - erfaringsmessig er utenlandske statsborgere med D-nummer ikke de beste på å holde folkeregisteret oppdatert om hvor de bor. Lenke til kommentar
FrilanserBob Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 Problemet er at om de flytter og ikke sier ifra er han egentlig pliktig til å melde fra. Han får dessuten brev til polakker som ikke bor der, men han vet ikke om de er registrert der eller ikke Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Han er pliktig til å melde fra både om inn- og utflyttinger, ja, og denne plikten faller bare bort dersom personen selv viser underretningsbrev om registrert flytting. Men det vil vanligvis innebære at han har rett til å vite hvem som er folkeregistrert på adressen (for at han skal kunne ivareta sine egne forpliktelser), men som nevnt må han henvende seg skriftlig. Bruk Altinn. Det er også verdt å skille mellom bopel og postadresse. Folkeregisterloven etablerer bare meldeplikt for skifte av bopel. Det kan lovlig være tre personer som bor et sted, og tolv personer som får posten sin dit (teknisk sett skal de da bruke c/o-formen, men det syndes det mye mot). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Med "spurt på Folkeregisteret" antar jeg at han enten har ringt Skatteetaten eller møtt opp på et skattekontor. Der vil han ikke få noe. For å få innsyn må han henvende seg skriftlig, og begrunne hvem han er (hvilken rolle han har) og hvorfor han har behov for innsyn. Ikke at det vil være videre til å stole på - erfaringsmessig er utenlandske statsborgere med D-nummer ikke de beste på å holde folkeregisteret oppdatert om hvor de bor. Det er vel til å stole på i den forstand at dersom de fortsatt er folkeregistrert der kan han gi skatteetaten melding om at de har flyttet. Hvis de er meldt flyttet slipper han. Hvis de aldri var det er jeg usikker på hva han bør gjøre. TS: Vilkåret for å få tilgang til folkeregisteropplysninger at opplysningene er "nødvendige for å ivareta lovmessige rettigheter eller plikter" (for den som vil ha opplysninger), dette følger av folkeregisterforskriften § 9-4. Jeg er usikker på om § 6 i folkeregisterloven gjør det nødvendig med slik informasjon. Den pålegger utleier å avgi oppgave over hvem som leier. Det betyr at han kan gi beskjed om at polakkene er flyttet uavhengig av om de noensinne var folkeregistrert, så får myndighetene finne ut av resten. Da trenger han ikke vite om de har vært folkeregistrert på adressen. Skulle du ha lovmessige rettigheter eller plikter som gjør det nødvendig, så er skatteetaten etter min erfaring ganske behjelpelig på telefon. Jeg har fått opplysninger på telefon mange ganger i jobbsammenheng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå