Lars08 Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Hvis markedsetterspørselen er gitt ved: P = 9 – 0,5X og markedstilbudet er gitt ved P = 6, hvordan kan man regne ut likevektspris- og mengde? (fullkommen konkurranse) Jeg har prøvd i flere timer for å finne svaret på det. Kan noen hjelpe meg? Endret 6. oktober 2014 av Lars08 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Når Etterspørsel og Tilbud møtes finner du likevektspuntet. 6 = 9 - 0,5x Prisen hvor T og E møtes blir likevektsprisen, Mengden blir antallet i dette punktet Hvordan har du brukt flere timer på det her? Endret 6. oktober 2014 av Sampson Lenke til kommentar
Lars08 Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 Når Etterspørsel og Tilbud møtes finner du likevektspuntet. 6 = 9 - 0,5x Prisen hvor T og E møtes blir likevektsprisen, Mengden blir antallet i dette punktet Hvordan har du brukt flere timer på det her? Hei Tusen takk for svaret Samspon. Godt spørsmål Hmmm. Jeg tror det er pga. at begge skal i tillegg tegnes inn i et diagram. I nesten alle oppgavene så er markedstilbud og etterspørsel gitt ved P = ?? - ?x (etterspørsel) og P = ?? + ?x (tilbud). Tilbudskurven er jo vanligvis stigende og etterspørselskurven fallende i fullkommen konkurranse. Men i denne oppgaven er det ikke slik som det er vanlig. Så da har jeg blitt bare veldig forvirret. Da lurer jeg på om hvordan en slik (P = 6) tilbudskurve skal kunne tegnes inn i et diagram. Er det bare en rett linje? Så mengde er da 6 = 9 - 0.5x /-9 -3 = -0.5x /:-05 6 = X Og så prisen P = 9 - 0.5 * 6 P = 6? Så prisen og mengde er lik? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Er et par år siden jeg hadde det her, men slik vil den se ut så lenge tilbud er gitt ved P= 6 Likevektspunktet vil være når pris og mengde er 6 1 Lenke til kommentar
Lars08 Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 Tusen hjertelig takk Sampson! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå