Gå til innhold

Blitt rygget på


danimart

Anbefalte innlegg

Heisann!
Jeg sto parkert på en parkeringplass da en dame rygget inn i en av sidedørene mine.

Ho tok så klart på seg skylden og skal ta det igjennom forsikringselskapet hennes.

så lurte jeg på om hva som skjer nå?
kommer det en takstmann å finner prisen på å rette opp skaden?
vil han da vrake bilen min om prisen på å rette blir for høy?
det er subaru forester 1999 modell, vil jeg få igjen pengene som den er verdt?
noen som vet hva den er verdt så ca? gått 233000km, ingen skader eller mangler bortsett fra bulken i døra.

På forhånd takk!! :):)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva for noe tull er det dere driver med? Tar hun det på forsikringa så vil hun jo ende opp mange tusen i minus mtp egenandel og bonustap. Bilen din er verdt rundt 30k, så jeg hadde bare foreslått at hun betaler deg 5-10k cash slik at du kan rette ut bulken/kjøpe ny dør/"leve med traumaet" og så er saken ute av verden. Så vil dere begge spare seg forsikringsbryet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva for noe tull er det dere driver med? Tar hun det på forsikringa så vil hun jo ende opp mange tusen i minus mtp egenandel og bonustap. Bilen din er verdt rundt 30k, så jeg hadde bare foreslått at hun betaler deg 5-10k cash slik at du kan rette ut bulken/kjøpe ny dør/"leve med traumaet" og så er saken ute av verden. Så vil dere begge spare seg forsikringsbryet.

Det er vel da det samme for TS hvordan kjerringa ordner opp, bare han får bilen sin iorden slik den var. TS skal ikke bry seg om hun får mange tusen i tap pga egenadel osv. Har hun rygget på bilen, får hun finne seg i å tape noe. ;) Hvis han vil ta det via forsikringa (som ofte er tryggest), bør han gjøre det.

Lenke til kommentar

Skjønner selvfølgelig din tankegang, men i den prisklassen så hadde det muligens lønnet seg for begge å ordne opp privat. Blir selvfølgelig en annen sak om bilen som rygget på TS også fikk skader som skal tas på forsikringen.

Lenke til kommentar

Skjønner selvfølgelig din tankegang, men i den prisklassen så hadde det muligens lønnet seg for begge å ordne opp privat. Blir selvfølgelig en annen sak om bilen som rygget på TS også fikk skader som skal tas på forsikringen.

 

Aldri i verden om jeg ville ha ordnet dette uten å involvere forsikringsselskapene. Man vet aldri om motparten fortsatt er like samarbeidsvillig når han/hun får høre hva skaden koster. Fyll ut skademelding med motparten på stedet, komplett med signatur, og send inn. Uansett vil motparten sannsynligivs få tilbud fra selskapet om å gjøre opp kontant for å unngå bonustap.

Lenke til kommentar

Aldri i verden?

 

Sitter du i en bil som er verdt 30 000 og noen rygger i deg og bulker døra di, så hopper vedkommende ut og gir deg et sted mellom 5-10 000 for å bli ferdig med det, det går du ikke med på? Hva er det du skal ha? En ferdigretta dør som er omlakkert og skiller seg ut fra resten av bilen som er 15 år gammel? Eller hellakkering av bilen?

Lenke til kommentar

Aldri i verden?

 

Sitter du i en bil som er verdt 30 000 og noen rygger i deg og bulker døra di, så hopper vedkommende ut og gir deg et sted mellom 5-10 000 for å bli ferdig med det, det går du ikke med på? Hva er det du skal ha? En ferdigretta dør som er omlakkert og skiller seg ut fra resten av bilen som er 15 år gammel? Eller hellakkering av bilen?

 

Som sagt over så vil forsikringstaker ved slike skader få tilbud av sitt forsikringsselskap å gjøre opp uten å bruke forsikringen, hvilket medfører mye mindre risiko for at noe skal gå galt, og gir deg samme utfallet (men anteglig en smule høyere utbetaling)

Lenke til kommentar

 

 

Som sagt over så vil forsikringstaker ved slike skader få tilbud av sitt forsikringsselskap å gjøre opp uten å bruke forsikringen, hvilket medfører mye mindre risiko for at noe skal gå galt, og gir deg samme utfallet (men anteglig en smule høyere utbetaling)

 

 

Har du noen gang vært borti et forsikringsselskap som utbetaler mer enn hva de behøver, som oftest så forsøker de å sette summen for utbetalinger så lavt de kan. Slik at en svært ofte må "krangle" med dem for å få høynet utbetalingen til et mer akseptabelt nivå, og fratrekk er de flinke til å finne. Alder, slitasje etc., bruker de for alt det verdt.

 

Ved en ren forsikringsskade/oppgjør har en jo ikke slike elementer å tenke på, for da blir bilen levert inn for reparasjon, og motpartens forsikringsselskap betaler for skaden. Men om dette gjøres om til et kontantoppgjør i stedet, så kan denne summen bli endret/redusert, dette er selvopplevd på to forskjellige skader på litt eldre biler.

Lenke til kommentar

 

 

 

Som sagt over så vil forsikringstaker ved slike skader få tilbud av sitt forsikringsselskap å gjøre opp uten å bruke forsikringen, hvilket medfører mye mindre risiko for at noe skal gå galt, og gir deg samme utfallet (men anteglig en smule høyere utbetaling)

 

 

Har du noen gang vært borti et forsikringsselskap som utbetaler mer enn hva de behøver, som oftest så forsøker de å sette summen for utbetalinger så lavt de kan. Slik at en svært ofte må "krangle" med dem for å få høynet utbetalingen til et mer akseptabelt nivå, og fratrekk er de flinke til å finne. Alder, slitasje etc., bruker de for alt det verdt.

 

Ved en ren forsikringsskade/oppgjør har en jo ikke slike elementer å tenke på, for da blir bilen levert inn for reparasjon, og motpartens forsikringsselskap betaler for skaden. Men om dette gjøres om til et kontantoppgjør i stedet, så kan denne summen bli endret/redusert, dette er selvopplevd på to forskjellige skader på litt eldre biler.

 

 

Det stemmer riktignok at de forsøker å sette den så lavt de kan, men det er mest "synlig" ved dyre skader på eldre biler, og ikke ved småskader etter egen erfaring - takstmannen vil taksere etter hva det koster forsikringsselskapet å rette skaden ved verksted, og så får du vanligvis 80% av dette hvis du velger kontanter. - Ved en "småskade" kan det derfor lønne seg.

Lenke til kommentar

 

 

Det stemmer riktignok at de forsøker å sette den så lavt de kan, men det er mest "synlig" ved dyre skader på eldre biler, og ikke ved småskader etter egen erfaring - takstmannen vil taksere etter hva det koster forsikringsselskapet å rette skaden ved verksted, og så får du vanligvis 80% av dette hvis du velger kontanter. - Ved en "småskade" kan det derfor lønne seg.

 

 

Det er ikke min opplevde erfaring, men det skal jeg ikke protestere på hvordan andre har opplevet dette.

Det kan jo absolutt være verdt et forsøk, men vil ikke bli overrasket om en blir skuffet over summen en blir tilbudt, det har som sagt jeg blitt 2 ganger. Begge gangene endte det med at forsikringsselskapet betalte for reparasjonen, fordi jeg ikke fant meg i å bli avspist med det beløpet jeg ble tilbudt.

Hadde jeg fått noe rundt 80% som du nevner så hadde jeg nok godtatt det, men det endte med under 60% begge ganger pga alder og generell slitasje på bilen, som ikke var så ulik tilstanden til trådstarters bil med tanke på årgang og km. stand (min bil var 12 år gammel og hadde kjørt ca 185.000km den gangen dette skjedde)......

 

Kostbare skader på eldre biler er noe av det verste en kan få, for veien til at bilen blir kondemnert kan være faretruende kort.......

 

Det koster jo like mye å rette opp en gammel bil som en ny bil, nå snakker jeg om "rene" karosseriskader (uten tanke på parkeringssensorer, eller kostbare frontlykter etc.).

Lenke til kommentar

Aldri i verden?

 

Sitter du i en bil som er verdt 30 000 og noen rygger i deg og bulker døra di, så hopper vedkommende ut og gir deg et sted mellom 5-10 000 for å bli ferdig med det, det går du ikke med på? Hva er det du skal ha? En ferdigretta dør som er omlakkert og skiller seg ut fra resten av bilen som er 15 år gammel? Eller hellakkering av bilen?

Hva slags ekstremt ræva råd er det her? Skulle han av en merkeverdig grunn ha 10-20K i kontanter i bilen som han kunne gitt deg umiddelbart(hvem i helvete har det?), be my guest. Ellers å styre med å kontakte en etterpå som du må ringe 10 ganger for å få tak i når du kunne hatt forsikringselskapet til å ordne alt for deg, hvorfor i helvete skal noen gamble på det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Liker at du doblet det beløpet jeg skrev for å overdrive i etterkant. 5-10k greier man å ta ut i en minibank. Uansett, virker som at du tror at ved å ta ting gjennom forsikringsselskapet vil alt gå knirkefritt. Hadde ikke vært så sikker på det. Å løpe til forsikringsselskapet med alle mulige småakader må jo bli bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge det er du som har blitt pårygga så vil du kun tjene på at det blir tatt gjennom forsikringsselskapet. Då er du sikra at du får erstatningsutbetaling og du slepp å gjere jobben sjølv.

 

Å tilby den andre parten å gjere opp privat er ein snill tanke då dette ofte er billegare for den som forårsaka skaden når ein tar med kostnaden av bonustap og liknande.

Problemet er du fort kan bli sittande igjen med eit dårlig oppgjer dersom det viser seg at skaden er meir omfattande enn fyrst antatt.

Om det f.eks. viser seg at det ikkje berre er døra som er bulka, men at også ramma på bilen har vridd seg slik at du ikkje berre kan sette inn ei erstatningsdør så vil du få ein lang veg å gå for å kunne kreve inn meir betaling då dere alt har gjort opp for skaden på stedet.

 

Så privat oppgjer er eigentleg kun aktuelt dersom, det er du som har skulda i skaden, eller dersom du har blitt utsatt for skaden og det er åpenbart at skaden er svært begrensa.

 

Typiske eksempel der det går verkeleg gale med private oppgjer er dersom du blir påkjørt slik at f.eks. bakskiltet blir bøyd/sprukket. Eit nytt registreringsskilt koster ca 150 kr, så då får du ein 200-lapp og saka blir oppgjort på stedet. Seinare så viser det seg at støtfangaren er heilt inntrykt og bilen er rammeskeiv. Då sitter du der med 200-lappen din og utan bil berre fordi du var så snill at du sparte ein framand person for bonustap.

Lenke til kommentar

Privat oppgjør er helt kurant så lenge du har en viss forståelse for hva du faktisk avtaler.

 

Jeg har opplevd flere ganger at kjøretøy i mitt eie har blitt påkjørt, og det flere ganger blitt ordnet privat.. Men så vet jeg ca hva ting koster også, samt at det har vært billigbiler jeg ikke har betalt nevneverdige summer for.

 

The Avatar tar litt av her, det er tydelig at haun har mest erfaring med smørmyke koreanske biler.

Lenke til kommentar

 

Skjønner selvfølgelig din tankegang, men i den prisklassen så hadde det muligens lønnet seg for begge å ordne opp privat. Blir selvfølgelig en annen sak om bilen som rygget på TS også fikk skader som skal tas på forsikringen.

 

Aldri i verden om jeg ville ha ordnet dette uten å involvere forsikringsselskapene. Man vet aldri om motparten fortsatt er like samarbeidsvillig når han/hun får høre hva skaden koster. Fyll ut skademelding med motparten på stedet, komplett med signatur, og send inn. Uansett vil motparten sannsynligivs få tilbud fra selskapet om å gjøre opp kontant for å unngå bonustap.

 

 

 

Du tar SELVSAGT å skriver skademelding og leverer inn til ditt selskap, dette gjør jeg uansett om vi avtaler å ta det kontant. Jeg stoler ikke på at motparten skal holde sitt ord.

Det er lov å være så grei å informere motparten at det å benytte seg av forsikring ved småskader, er veldig lite økonomisk. Forbrukslån er nesten billigere..

 

 

EDIT: har du ikke så peiling på bil, så får du takst på skaden (koster stort sett ingenting)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...