Gå til innhold

Deltidsstuide innen automasjon/elektro/elektronikk bachelor

Salvesen.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på jakt etter gode deltidsstudier innenfor automasjon/elektro/elektronikk/informatikk.

Vi har ett deltidsstudie i Elektro her hvor jeg bor, men ønsker helst å helle mer mot automasjon/elektronikk/informatikk og helst en god del programmering. Hvor i landet spiller ikke så stor rolle, men vestlandet er å foretrekke.

Jeg har forkurs til ing. som min "studiekompetanse" evt har jeg fagbrev som automatiker ift y-veier osv.

setter pris på alle tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg tror det kun er et fåtall skoler som tilbyr ingeniørutdanninger på deltid. Eneste jeg kjenner til er HiST, og der får du kun 120 studiepoeng, og må betale ganske mye for det. Hva er årsaken til at du vil ta det deltid, om jeg får spørre? Det er fullt mulig å ta en normert treårig bachelorgrad, og jobbe 40-50% ved siden av.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kun er et fåtall skoler som tilbyr ingeniørutdanninger på deltid. Eneste jeg kjenner til er HiST, og der får du kun 120 studiepoeng, og må betale ganske mye for det. Hva er årsaken til at du vil ta det deltid, om jeg får spørre? Det er fullt mulig å ta en normert treårig bachelorgrad, og jobbe 40-50% ved siden av.

Jobbe 40-50% blir vel litt vanskelig når Bachelorgrad i automatikk eller elektro gjerne tar opp 60 timer i uka.

Lenke til kommentar

Jobbe 40-50% blir vel litt vanskelig når Bachelorgrad i automatikk eller elektro gjerne tar opp 60 timer i uka.

Du har rett i at det er vanskelig, men ikke for alle. Spørs på hvor mye tid du trenger på å henge med i skoleløpet. Går tredjeåret selv i ingeniørutdanning, og jeg har jobbet hele løpet mellom 20 og 40 % uten videre problem. Er flere jeg kjenner som jobber 40% eller mer som klarer seg fint på skolen ved siden av. Det er klart det er individuelt, men det er ikke umulig.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, kom over denne selv men den er kostbar og gir lite studiepoeng som du sier. Blir nok elektro på hsh for meg kan det se ut som om jeg ikke finner noe annet.

Grunnen til at jeg ønsker deltid er at jeg vill jobbe på dagtid innenfor automasjon. Orker ikke å stå kvelder på 7-eleven eller tilsvarende lengre.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg har missforstått litt her, men du kan jo velge selv hvor lang tid du vil bruke på studiet? Det eneste er at om du ikke er "fulltidsstudent" så får du ikke fullt lån og stipend fra lånekassen, under normale omstendigheter.

Jeg vet om, i allefall en person, på petroleumsteknologi som tar en bachelor på 4 år, men som er tatt opp på treårig studie. Ser ikke noen grunn for at du ikke skal kunne gjøre det samme på en annen linje.

EDIT:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fa-studenter-ferdige-i-tide-7195495.html

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Hva med det nettbaserte studiet i informasjonsbehandling på hist? Det er "godkjent" slik at man får det til kun en vanlig semesteravgift selv om det er nettbasert. Er man effektiv så får man også mulighet til å ta ekstrafag innen programmering, gjennom bonusfag-ordningen.

Såpass fleksibelt at det er veldig enkelt å kombinere med jobb. Havnet der selv siden jeg var ute etter fleksibilitet, og trives godt. (Er igang med tredje semester nå)

http://hist.no/informasjonsbehandling/

Mer om enkeltemner: http://itfag.hist.no/public/index.jsp?semfane=1&gclid=null

Lenke til kommentar

Hva med det nettbaserte studiet i informasjonsbehandling på hist? Det er "godkjent" slik at man får det til kun en vanlig semesteravgift selv om det er nettbasert. Er man effektiv så får man også mulighet til å ta ekstrafag innen programmering, gjennom bonusfag-ordningen.

Såpass fleksibelt at det er veldig enkelt å kombinere med jobb. Havnet der selv siden jeg var ute etter fleksibilitet, og trives godt. (Er igang med tredje semester nå)

http://hist.no/informasjonsbehandling/

Mer om enkeltemner: http://itfag.hist.no/public/index.jsp?semfane=1&gclid=null

Hei, takk for tips! Men usikker på om dette er rette veien for meg, litt lite elektronikk/automasjon her. I tillegg må jeg skaffe meg studiekompetanse kan de se ut som:-)

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg har missforstått litt her, men du kan jo velge selv hvor lang tid du vil bruke på studiet? Det eneste er at om du ikke er "fulltidsstudent" så får du ikke fullt lån og stipend fra lånekassen, under normale omstendigheter.

Jeg vet om, i allefall en person, på petroleumsteknologi som tar en bachelor på 4 år, men som er tatt opp på treårig studie. Ser ikke noen grunn for at du ikke skal kunne gjøre det samme på en annen linje.

EDIT:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fa-studenter-ferdige-i-tide-7195495.html

Jeg har vært inne på dette og det er absolutt en mulighet! Men et tilpasset løp er å foretrekke:-)

Lenke til kommentar

Hsh-modellen for elektro ser jo egentlig ganske bra ut i forhold til kriteriene dine. Ser ut til å være en hybrid mellom automasjon og elkraft, og nærmere kommer du sikkert ikke dersom du skal ha et deltidsstudie. Det eneste jeg reagerer på er at det later til å være lite ren elektro, men det kan være det gjemmer seg bak en del av emnenavnene. Ellers er det en del styrings- og instrumenteringsteknikk, som er godt innenfor i forhold til automasjon. Du kan jo eventuelt undersøke om fagplanen kvalifiserer deg til å ta en master i automasjon eller kybernetikk dersom du ønsker å spesialisere deg senere.

Lenke til kommentar

Hsh-modellen for elektro ser jo egentlig ganske bra ut i forhold til kriteriene dine. Ser ut til å være en hybrid mellom automasjon og elkraft, og nærmere kommer du sikkert ikke dersom du skal ha et deltidsstudie. Det eneste jeg reagerer på er at det later til å være lite ren elektro, men det kan være det gjemmer seg bak en del av emnenavnene. Ellers er det en del styrings- og instrumenteringsteknikk, som er godt innenfor i forhold til automasjon. Du kan jo eventuelt undersøke om fagplanen kvalifiserer deg til å ta en master i automasjon eller kybernetikk dersom du ønsker å spesialisere deg senere.

Ja jeg er egentlig ganske enig, eneste som er irriterende er at det er y-veien slik at jeg må så og si ta forkurs på ny:-/ men det blir jo forsåvidt bare en behagelig start. Også er det alt for lite programmering. Som jeg forstår er det bare ett semester med plc..

Men det blir nok der da jeg kan beholde jobben jeg har nå, som er ett stort pluss:-)

Lenke til kommentar

Ja jeg er egentlig ganske enig, eneste som er irriterende er at det er y-veien slik at jeg må så og si ta forkurs på ny:-/ men det blir jo forsåvidt bare en behagelig start. Også er det alt for lite programmering. Som jeg forstår er det bare ett semester med plc..

Men det blir nok der da jeg kan beholde jobben jeg har nå, som er ett stort pluss:-)

Litt repetisjon av R1/R2 er egentlig bare greit syntes jeg. Er mye irritasjon og tidsbruk som kan unngås ved å ha regneregler for integraler, derivasjon og vektorer godt plantet. Programmering kan du også lære deg på fritiden. Det er mange gode tutorials på nettet til de fleste programmeringsspråk. Det fine med å jobbe med relevante arbeidsoppgaver ved siden av er det at du får muligheten til å raskt sette teori i praksis, så dersom du også bor i nærheten av hsh så er vel dette en vinner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...