Gå til innhold

Mest mulig fleksibelt smarthus.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg begynner å leke med tanken å lage meg et smart-hus. Da jeg jobber med automasjon til dagen, tenker jeg å lage det så fleksibelt som mulig, slik at jeg enkelt kan bygge ut etter ønske/behov.

Tanken er å kjøre et KNX-system, med WAGO-pls som controller.

Grunnen til at jeg bruker Wago som controller, er fordi det er et produkt jeg er kjent med fra jobb, og er en controller med innebygd web-UI, slik at jeg slipper å ha en pc kjørende hele døgnet. Jeg har også den fordelen at jeg kan programere alt helt fra bunnen.

Er det noen som har forslag til KNX-Utstyr som kan brukes. i førsteomgang ser jeg for meg en enkel lysstyring. Finnes det en kombinert bryter og rele for styring av lys? Eller er den eneste muligheten å ha en trådløs bryter, og relemodul?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har tenkt på samme tanken lenge selv, og ville da også bruke wago, siden jeg også har god greie på det fra en tidligere jobb, også er det billig. Men hvodan jeg hadde gjort lysstyringen har jeg ikke tenkt på.

Vil egentlig bare henge med på denne tråden og se hvor dette går hen ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg begynner å leke med tanken å lage meg et smart-hus. Da jeg jobber med automasjon til dagen, tenker jeg å lage det så fleksibelt som mulig, slik at jeg enkelt kan bygge ut etter ønske/behov.

Tanken er å kjøre et KNX-system, med WAGO-pls som controller.

Grunnen til at jeg bruker Wago som controller, er fordi det er et produkt jeg er kjent med fra jobb, og er en controller med innebygd web-UI, slik at jeg slipper å ha en pc kjørende hele døgnet. Jeg har også den fordelen at jeg kan programere alt helt fra bunnen.

Er det noen som har forslag til KNX-Utstyr som kan brukes. i førsteomgang ser jeg for meg en enkel lysstyring. Finnes det en kombinert bryter og rele for styring av lys? Eller er den eneste muligheten å ha en trådløs bryter, og relemodul?

hei

Jeg tror ikke det er så mange KNX brukere her inne (ennå)

Kanskje fordi utstyret er forholdsvis mye dyrere enn det folk her bruker.

Jeg har kjøpt meg noe KNX utstyr å teste med fordi jeg er nysgjerrig:

- En modul som kan skru av og på et relee og som også har føler inn for et par brytere: 2600Kr

- Strømforsyning for KNX bussen: 1600 Kr

- Interface for PC 2000Kr

Altså 6500 bare for å komme i gang å teste..

Lenke til kommentar

Kan skjønne at det ikke er så mye brukt her, men meg som Automatiker vil gjerne ha et system "uten hindringer", da jeg er vant med å bruke utstyr som kan programeres etter behov. Mtp utbygging er det også veldig fleksibel, da det er en såpass stor standard at den vil utvikles i mange år fremmover.

Fermate: Har du navn på utstyret du snakker om? kanskje jeg kan bruke dette, eller evt finne noe som er billigere? Veldig intressert i den modulen med rele og innganger du snakker om.

Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner at Automasjonsfolk liker bokser der alt skjer lokalt og i hardware ;)

Alle sender til alle og det er opp til hver enkelt boks hva den vil gjøre med saken.

Dør en boks så kjører resten ufortrødent videre.

Jeg er softwaremann og foretrekker at mest mulig skjer i software for da blir det billigere for meg å implementere det. MEN ulempen er selvfølgelig at en da må ha en PC som blir et single point of failure.

For meg som privatperson blir det avgjørende om systemet skal koste 15 000 eller 150 000

Men som vanlig, og som jeg alltid foretrekker, blir svaret ikke enten eller men helst et både og. Jeg har også et par ting jeg kunne tenke meg å bruke KNX til i en blanding med Homeseer. Må bare få en plugin først :)

Modulen er en ZN1IO-AB46A som denne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker også å ha alt samlet i en PLS, slik at jeg enkelt kan gjøre endringer i funksjoner uten å måtte koble om på ting.

Men for å ta et spesifikt eksempel for å klargjøre tankegangen min litt:

Lysbryteren på soverommet ønsker jeg at skal fungere som en vanlig lysbryter, men at jeg også kan styre den via BUS. På denne måten vil lysbryteren fungere hvis bussen er nede, eller i oppstartsfasen før bussen er oppe å gå.

Ser for meg at det fungerer som en "vanlig" endevender, hvor lysbryteren er i ene enden, og bussen er i andre enden. Jeg må da selvsagt kunne lese tilbake status på lyset, slik at jeg vet om noen har vært å trykt på bryteren.

Lenke til kommentar

Jeg liker også å ha alt samlet i en PLS, slik at jeg enkelt kan gjøre endringer i funksjoner uten å måtte koble om på ting.

Men for å ta et spesifikt eksempel for å klargjøre tankegangen min litt:

Lysbryteren på soverommet ønsker jeg at skal fungere som en vanlig lysbryter, men at jeg også kan styre den via BUS. På denne måten vil lysbryteren fungere hvis bussen er nede, eller i oppstartsfasen før bussen er oppe å gå.

Ser for meg at det fungerer som en "vanlig" endevender, hvor lysbryteren er i ene enden, og bussen er i andre enden. Jeg må da selvsagt kunne lese tilbake status på lyset, slik at jeg vet om noen har vært å trykt på bryteren.

Det er klart det er kjekt med KNX hvis du likevel skal pusse opp og har tid og penger til å sette det opp. Ellers vil andre protokoller, som Z-wave, kunne gjøre slikt. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da kommer det en liten oppdatering fra meg. Jeg har enda ikke noe hus å montere dette i, men har så smått begynt å kjøpe inn utstyr for å teste/sette meg inn i saker og ting.

Jeg valgte å gå for Gira sitt knx-utstyr i første omgang. Dette fordi at det var enkelt å finne frem til hva utstyr dem har, og vi har greie priser på jobb.

Jeg gikk til innkjøp av følgende utstyr:

*Gira 1086 00 320mA spenningsforsyning

*Gira 1080 00 USB grensesnitt.

*Gira 2008 00 Busstilkobling

*3-kanal bryter

*Gira 1059 00 Relemodul

Jeg lastet ned ETS som er gratis å bruke til test (Koster mye hvis man har mangen moduler)

Jeg var litt bekymret for hvordan dette kom til å gå, da jeg ikke var kjent med programmet. Det viste seg at det var veldig enkelt å styre et rele ved hjelp av bryteren over bussen.

Jeg kommer derfor til neste punkt på listen: Hvordan styre releet "automatisk"?

Da jeg ikke kunne finne noe plass for å legge til logikk i ETS, regner jeg med at jeg må ha et annet program for å gjøre denne jobben. Jeg har registrert at Homeseer er et veldig populært program til å kjøre logikk på, men såvidt jeg forstår er ikke dette kompitabelt med knx (enda?).

Er det noen som har forslag til en server som er grei i bruk, og samtidig kan kommunisere med knx? Jeg vil heller ha en litt avansert type som er fleksibel, enn å ha en som er enkel å programere, men har få muligheter.

Hvilken server kjører du ATWindsor?

Når det kommer til å ha en PLS til å kjøre dette, så har jeg fått tak i en billig wago-pls, med unntak av knx-kortet. Jeg tenker dette er et prosjekt til seinere når jeg har fått en server opp å gå.

Mvh Automatikeren

Lenke til kommentar

Ikke for reklamere eller flytte folk til andre forum, men smarthus-avdelingen på byggebolig.no er ekstremt frelst for knx-standarden, så der står det mye om knx; Sensio, xComfort, Gira, Loxone og Carlo Gavazzi.

Også noe z-wave men tror ikke mange der er overbevist om det :)

(jeg er forøvrig på z-wave, plugwise og noe nexa)

Kom tilfeldigvis over knxforum.se, mulig det står noe spennende der for de som er interessert...

Endret av rgwells
Lenke til kommentar

Jeg spurte Bert på RfxCom om han ville ha en par gratis Xcomfort moduler av meg for å se om han kunne implementere protokollen men han var for busy med å lage 800Mhz versjonen av RfxTrx :)

En elektriker bekjent sier de selger Xcomfort i bøtter og spann.

KNX er en artig greie for den er stikk i mot Homeseer:

- All signalering går på egen kabel som må strekkes mellom alle enheter (siden mange av de er i sikrings-skapet så er jo det greit :) )

- All inteligens er i HW i den enkelte enheten.

Ingen single-poit-of-failure men heller ingen mulighet til å programmere ting i SW selv.

Så:

En programmerer vil velge Homeseer.

En elektriker vil velge KNX

Jeg vil gjerne ha begge deler og undrer meg litt over at ingen har skrevet in plugin ...

Lenke til kommentar

Jeg spurte Bert på RfxCom om han ville ha en par gratis Xcomfort moduler av meg for å se om han kunne implementere protokollen men han var for busy med å lage 800Mhz versjonen av RfxTrx :)

Det er så rart at noen klarer å selge en dyr, relativt dårlig og fullstendig proprietær standard så mye som de gjør...

Jeg vil gjerne ha begge deler og undrer meg litt over at ingen har skrevet in plugin ...

Vi venter jo på deg. ;)
Lenke til kommentar

Ikke for reklamere eller flytte folk til andre forum, men smarthus-avdelingen på byggebolig.no er ekstremt frelst for knx-standarden, så der står det mye om knx; Sensio, xComfort, Gira, Loxone og Carlo Gavazzi.

Også noe z-wave men tror ikke mange der er overbevist om det :)

(jeg er forøvrig på z-wave, plugwise og noe nexa)

Kom tilfeldigvis over knxforum.se, mulig det står noe spennende der for de som er interessert...

De har kanskje mye kunskap, men det var forferdelig vanskelig å navigere i det forumet. Ligner ingenting jeg tidligere har vært borti.

KNX er en artig greie for den er stikk i mot Homeseer:

- All signalering går på egen kabel som må strekkes mellom alle enheter (siden mange av de er i sikrings-skapet så er jo det greit :) )

- All inteligens er i HW i den enkelte enheten.

Ingen single-poit-of-failure men heller ingen mulighet til å programmere ting i SW selv.

Så:

En programmerer vil velge Homeseer.

En elektriker vil velge KNX

Jeg ser på de to punktene som en fordel. Kabling er alltid bedre en trådløst, og at enhetene klarer seg selv om en server er nede, er jo bare positivt.

Men jeg ser for meg at jeg må ha en pc med en form for GUI på. Kunne sett for meg noe slik som Homeseer, da den er fleksibel hvis jeg etterhvert ønsker å bruke andre kommunikasjonsmetoder. Problemet er at Homeseer ikke er kompitabel med KNX. Er det noen lignende alternativer som fungerer mot KNX? Det må være en software som kan installeres på pc. ikke en slik sak der man må kjøpe maskinvaren i tillegg.

Spørsmål til de som er kjent med KNX. Jeg ser for meg at utstyret lever sitt eget liv, men at jeg i tillegg via en server/PC/GUI kan sende en kommando til en enhet (F.eks at rele 1.1.1.1 skal slå seg på.) Og at serveren tar seg av alt det automatiske, som å slå på lyset på soveromet om morgenen klokka 06.00 i ukedagene.

Vil dette kunne la seg gjøre, eller har jeg misforstått hele KNX-konseptet?

Lenke til kommentar

Spørsmål til de som er kjent med KNX. Jeg ser for meg at utstyret lever sitt eget liv, men at jeg i tillegg via en server/PC/GUI kan sende en kommando til en enhet (F.eks at rele 1.1.1.1 skal slå seg på.) Og at serveren tar seg av alt det automatiske, som å slå på lyset på soveromet om morgenen klokka 06.00 i ukedagene.

Vil dette kunne la seg gjøre, eller har jeg misforstått hele KNX-konseptet?

Ja du kan kjøpe en USB til KNX dings (jeg har en) slik at en PC/Server kan sende og motta KNX kommandoer.

Lenke til kommentar

Nei det har jeg ikke...

Tanken var å kikke på muligheten for å lage en plugin for Homeseer men det blir nok en lang historie.

Første step var å komme meg opp på HS3 fra HS2. -Det tok jo en liten evighet bare det.

Jeg skal nok si ifra om jeg får til noe som skal testes :)

Men det er neppe realistisk å forvente noe før en 3-6 måneder...

Lenke til kommentar

Men det høres egentlig ikke så dumt ut.

Kommer egentlig tilbake på at homeseer er det systemet jeg trenger, men trenger det til å kommunisere med KNX. Om det går 6mndr til 1 år, så gjør ikke noe.

Jeg er villig til å vente for ting skal bli slik jeg vil ha det.

Jeg har som nevnt tidligere litt forskjellig knx-utstyr liggende, så hvis du ønsker å låne noe av dette til test, må du bare skrike ut=)

Lenke til kommentar

Dette skulle vel være alt du trenger for å lage en god KNX plugin Fermate?

With the “Cocoon” Open source initiative (http://cocoon.actility.com), a KNX REST API implementation is available to the developer and manufacture community at no cost. Cocoon wants to enable mass market M2M deployments with millions of gateways accessing hundreds of applications.

http://knxtoday.com/2014/02/3220/knx-becomes-rest-api-compliant-with-etsi-m2m-support.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...