TheyStoleMyName Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Heisann! La oss si jeg har drevet med næring og leier et lokal, jeg har solgt driften (innmaten) til en som ønsker å drive det videre (Videreutvikle det) og han har fått godkjent fra gårdeier og satt inn depositum, skrevet kontrakt osv.. Altså papirarbeidet er gjort og han har betalt depositumet til gårdeieren. Når bør jeg få tilbake depositumet jeg hadde betalt til gårdeieren? Det har nå gått seks dager. Hva bør jeg eventuelt gjøre om han utsetter det enda mer? Har prøvd å kontakte han et par ganger uten å lykkes. Tusen takk! Håper på gode svar :-) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Innen et par uker etter at overtakelsesforretningen mellom deg, gårdeier, og ny driftsansvarlig er gjennomført. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 Innen et par uker etter at overtakelsesforretningen mellom deg, gårdeier, og ny driftsansvarlig er gjennomført. Ny driftsansvarlig overtok den 1. Okt. "Innen et par uker", vil si? Er det ikke slik at; rett etter ny driftsansvarlig har overført depositum til gårdeieren, så må gårdeieren tilbakeføre depositumet mitt? Takk for svar! :-) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Nei. Ditt depositum skal dekke skader og andre forhold som skriver seg fra din leieperiode, ny driftsansvarligs depositum skal dekke hans. Det er derfor ikke noen sammenheng mellom depositumsinnbetaling og -utbetaling; sammenhengen går på når utleier har hatt en sjanse til å inspisere forholdene slik du har etterlatt dem, og tid til å vurdere om og hva slags krav han kan gjøre gjeldende mot deg. Hvis ny driftsansvarlig allerede har overtatt burde dere ha gjennomført en overtakelsesforretning og dokumentert eventuelle feil og mangler da, dette for at du skal sikre deg mot å bli beskyldt for ny driftsansvarligs feil. Det handler ikke om overtakelsesdato, det handler om å gjøre opp status per overtakelsesdato. 1 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 Tusen takk for svar og hei igjen! Jeg har fortsatt ikke fått tilbake depositumet mitt, men har fått en faktura på en god sum med penger.. Og dette har ingenting med lokalene å gjøre/takst. Det står at dette er kun for "Behandlingsgebyr ved leietakerskifte + Utlegg advokat honorarer. Aldri vært borti noe sånt, er dette engang lovlig? Hater sånne som bare tar penger uten grunn... Før vi tok over stedet for ca litt over ett år siden, så måtte vi ordne på en del ting som tidligere leietaker og heller ikke gårdeier hadde ordnet osv. Og nå så er det vi som selv har funnet en ny leietaker til dem. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 I leie av lokaler er ganske mye lovlig som ikke ville vært det i boligforhold. Hva sier leieavtalen din? 1 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2014 I leie av lokaler er ganske mye lovlig som ikke ville vært det i boligforhold. Hva sier leieavtalen din? Ok, dette var veldig demotiverende og trist.. Da vi har lagt alt arbeid inne og gårdeier ikke har gjort en eneste ting, ikke engang ryddet/vasket da vi tok over for over et år siden.. Men skjedd har skjedd.. Men vi har fortsatt ikke fått depositum, jeg har sendt noen mail til dem tidligere i oktober og har minst ringt 2 ganger i uka fra og med 1 okt. Men han tar ikke opp telefonen heller. Beklager ordbruket, men dette er helt jævlig for meg, da jeg har tapt på å starte for meg selv ( noe som kanskje er 90% min skyld) i tillegg ikke tatt lønn ++ mer og nå som alt skulle bli bra igjen så får jeg ikke tilbake pengene fra gårdeier som er en god del penger og må betale på lån jeg tok. Noen som kan komme med forslag? Mange vil nok si at jeg må skaffe en advokat.. Kanskje det er siste utvei, men det vil koste mye og jeg har ikke råd til det. Og jeg er "den lille mannen på gata", mens gårdeier er et sånn passe stort firma med egne advokater osv. Håper på en god utvei. Tusen takk igjen! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Hva sier leieavtalen din om depositum? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå