Gå til innhold

Dataspill som propagandavåpen

Anbefalte innlegg

Dataspill som propagandavåpen

Det lages stadig flere spill som er direkte inspirert av virkelighetens kriger, hvor deltakeren spiller en amerikansk soldat på «frigjøringstokt». Den amerikanske hæren rekrutterer soldater gjennom gratis krigsspill på sine nettsider. Til tross for gjentatte debatter om vold i dataspill, har krigsspillene møtt bemerkelsesverdig lite kritikk.

Hver uke pumpes det ut pro-amerikanske (pc)spill, disse kommer fra mange ulike vestlige land, bl.a norge, danmark, tsjekkia, usa osv.

jeg liker å spille litt selv, men nå har jeg lyst til å teste (og bli påvirket) av andre propaganda-sendere

her har jeg funnet noen spill som virker interessante:

http://www.fritzliess.com/movabletype/archives/000061.html

spill laget av hezbollah :!:

noen som har vært borti disse spillene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen som har vært borti disse spillene?

Vel... Tja... Man finner det jo over alt... Men det jeg er mest lei av, mer enn noe annet, må være de uendelig langtekkelig og evinnelige kjedelige pro-amerikanske action-filmene Hollywood klarer å pumpe ut.

Der USAs tøffe CIA, CTU og FBI kjemper mot de slemme terroristene og kommunistene! :roll:

Lenke til kommentar

Spill er spill - det er bare å la være å spille dem. Ta for eksempel Delta Force. Det er klart USA-vennlig og gjør krigen ganske så sukkersøt, men spillet er da god underholdning. Jeg er kraftig uenig med mye av USAs politikk, men synes allikevel Delta Force er/var knallgøy.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tom Clancys Rainbow Six er jo blitt et flott spill.

Og patriotsik!

patriotisk i den forstand at det dreier seg om bioterrorister som prøver å utslette store deler av verden, ikke bare USA, og i all hovedsak inneholder oppdrag som ikke foregår i USA?, og som handler om en organisasjon som ligger under FN (som er en internasjonal organisasjon, i motsetning til populær oppfatning), som bare tilfeldigvis ledes av en amerikaner( fordi Tom Clancy er amerikaner og skriver primært til dem), som har hovedsete i UK, og som gjennomfører oppdrag for alle land i verden?

hvordan kan du se det spillet som spesiellt patriotisk egentlig?

edit: hvis det ikke er snakk om verdens patriotisme, hvis det går ann å si det da ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...