Gå til innhold

Kjøpe ny eller la være? [26.000kr]

Anbefalte innlegg

Hei,

For par uker siden kjøpte jeg Komplett Extreme Titan Z edition til 25.000kr og er litt usikker på om dette er pcn for meg. Jeg spiller hovedsakelig World of Warcraft, men går også i spill som Battlefield 4 og CS:GO o.l

Jeg har vært fornøyd med resultatet på Titan Z med tanke på spill som Battlefield hvor jeg er rundt 160fps på ultra 2560x1440. Men på WoW så er det ekstremt varierende, jeg ønsker at det var litt bedre ytelse der.

Så spørsmålet er som følger, burde jeg returnere maskinen innenfor angrefrist på 45 dager som jeg har for å kanskje kjøre gtx980 SLI eller vil dette bli for dyrt eller da gi dårligere resultat?

I bunn og grunn er da poenget å få best mulig ytelse på WoW og Battlefield for prisen av 26.000kr. Spiller da på Nye Asus skjermen med 2560x1440 144hz 1MS + G-sync

Vedlegger eksisterende PC som jeg da returnerer for å bytte til en bedre om mulig for den summen.

post-257985-0-44467400-1412587650_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

For par uker siden kjøpte jeg Komplett Extreme Titan Z edition til 25.000kr og er litt usikker på om dette er pcn for meg. Jeg spiller hovedsakelig World of Warcraft, men går også i spill som Battlefield 4 og CS:GO o.l

Jeg har vært fornøyd med resultatet på Titan Z med tanke på spill som Battlefield hvor jeg er rundt 160fps på ultra 2560x1440. Men på WoW så er det ekstremt varierende, jeg ønsker at det var litt bedre ytelse der.

Så spørsmålet er som følger, burde jeg returnere maskinen innenfor angrefrist på 45 dager som jeg har for å kanskje kjøre gtx980 SLI eller vil dette bli for dyrt eller da gi dårligere resultat?

I bunn og grunn er da poenget å få best mulig ytelse på WoW og Battlefield for prisen av 26.000kr. Spiller da på Nye Asus skjermen med 2560x1440 144hz 1MS + G-sync

Vedlegger eksisterende PC som jeg da returnerer for å bytte til en bedre om mulig for den summen.

Bare tull det du vurderer.

SLI gjør lite og ingenting i WOW, og WOW er i hovedsak CPU begrenset. Så lite du kan gjøre med det, og bytte til SLI vil værtfall ikke gjøre problemet mindre.

Lenke til kommentar

CPUen er god, men 6 kjerner hjelper fint lite i WoW som i hovedsak bruker én kjerne til hovedprosessen og bare legger noen småting over på andre kjerner. For å få stabilt høy FPS i WoW tror jeg man må overklokke CPUen ganske voldsomt, og muligens skru ned noen av de innstillingene som krever mest CPU. Selv da tror jeg ikke du vil oppnå særlig imponerende resultater i områder med mange andre spillere samlet på ett sted (storbyer, raids etc..).

Dersom mange du kjenner ligger på "langt høyere FPS" kan det være mange grunner til det. Kanskje de skryter på seg mer FPS enn de egentlig har, eller måler FPSen under andre forhold. Kanskje du bruker addons som krever veldig mye av CPUen og de andre ikke gjør det. Osv...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er fult mulig Bastard Bobo, men for å se da vekk fra WoW i en liten periode. Er det verdt det overall å bytte for meg? Altså kompis av meg sier det er bedre om jeg bygger selv for 26.000kr enn å da bruke den maskinen der, enda da kun GPU'en kostet 24.000kr, men den er ikke verdt den summen for en gamer uans slik jeg har forstått det.

Vil bare sørge for at jeg har det beste resultatet mulig for 26.000kr, og slik det er nå, føler jeg at det å bygge en ny en er bedre enn å bruke den jeg har nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vil bare sørge for at jeg har det beste resultatet mulig for 26.000kr, og slik det er nå, føler jeg at det å bygge en ny en er bedre enn å bruke den jeg har nå.

Forstår ikke engang at du vurderer 26.000 kr for en maskin som skal spille WOW.. :eek:

Lenke til kommentar

Forstår ikke engang at du vurderer 26.000 kr for en maskin som skal spille WOW.. :eek:

Det går mye i WoW, men det blir også spilt spill som BF4 osv også. Derfor vil jeg ha noe som fungerer på alt.

Men om jeg da får en til å da ta bygge selv veien, burde jeg gjøre det med tanke på ytelse jeg vil få? Vil det lønne seg?

Lenke til kommentar

Du vil nok ikke få noe særlig BEDRE ytelse, men å bygge selv med f.eks GTX 980 SLI vil ikke gi noe særlig dårligere ytelse til ditt bruk.

Det finnes egentlig bare EN god måte å øke ytelsen i WoW, og det er overklokking. Men det er ikke neo du bare kan kjøpe, men krever litt mer av kunnskap, erfaring, og tålmodighet, for det går da på bekostning av stabilitet frem til du finner en stabil overklokk.

Hvor mye vil variere med tilfeldigheter, samt din kompetanse. Slik den er i dag, så bør man nok ikke forvente så alt for mye mer enn enn kanskje 15-25 % høyere ytelse. Siden WOW bare utnytter 1 kjerne, så ville det nok være mest naturlig å sammenligne frekvensen med høyeste boost frekvens. Altså 3,6GHz.
Normal overklokking uten Custom loop, eller andre ekstreme midler eller kunnskaper strekkker seg nok til en rundt 4,3GHz kanskje. Altså en fin 20 % økning, som sannsynligvis vil representere en omtrentlig tilsvarende ytelseøkning i Wow under tunge scener. Dog anbefaler jeg noe kraftigere enn H55 kjøleløsning.

Slik blir det nå naturligvis siden WOW er grusomt laget, og laget for å utnytte 10 år gammel maskinvare.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fantastisk svar Andrull!

Så i bunn og grunn er det ikke noen spesiell grunn for meg å faktisk bygge selv? Og heller da bare holde på denne og overklokke?
Er det noe jeg virkelig ikke kan, så er det dette med overklokking, men å få en 20% økning hørtes flott ut. På hvilken måte kan jeg gjøre dette "trygt" uten fare for at alt går til h*******. Og burde jeg bytte ut kjølingen, i såfall, til hva da? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Andrull har helt rett i at å overklokke faktisk er en mye bedre investering. Så kommer det selvfølgelig an på om du faktisk har en prosessor som støtter overklokking, samt hovedkortet ditt, og ikke minst om du har en bra nok vifte.

For det du nevner der Kjetil Lura, vil oppgradering av kjøling være nødvendig?

Bruker du stockviften som kom med prosessoren? Hvis ja, så bør du nok investere i en bedre kjøler. Du kan dog få deg langt bedre vifter for et par hundrelapper. Personlig vil jeg anbefale Noctua vifter.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Tja, dagens CPUer har for så vidt en del sikringer både her og der, og så lenge du ikke rører noe av de mer avanserte funksjonene så er det i bunn og grunn ganske så trykk, uten mulighet til å fucke helt opp. Du trenger nok knapt å røre noe med spenninger. Selv om jeg foretrekker å sette denne til et gitt nivå for at auto-funksjonen ikke går helt bananas (ja, automatiske funksjoner er som regel dårligere enn noobs til å overklokke).

Nå er ikke 20 % noe voldsomt, og om du sammenligner mot baseklokken så er det faktisk 30 % overklokk, og vil nok komme godt med i BF4 som utnytter alle kjernene.

Nå tipper jeg Custom loop kanskje blir litt overkill her, og litt mer avansert enn nødvendig, og en mer prisfornuftig løsning vil nok være f.eks Corsair H105: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2429932

Eller en stor viftekjøler som NH-D15: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2604157

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Andrull kommer med veldig gode svar til deg trådstarter.

Du har vel nå en H50 viss jeg ikke tar helt feil her.

Det er ikke den beste kjøleren, men bedre en stock. Du vil nok fint klare å overklokke litt med denne, men tviler på at du kommer til å overleve støynivået :p

For å gjøre det billigst mulig så kan du heller investere i 1 eller 2 gode vifter til H50 kjøleren som som demper støyen kraftig, samt du får en litt bedre kjøling. Feks 2 stk i push and pull, eller bare 1 i push eller pull.

Eller så investerer du i en av kjølerene som Andrull anbefaler!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...