Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Valgets kvaler - Toyota eller Ford?


PolarCow

Anbefalte innlegg

Min kjære og jeg har funnet ut at vi skal selge vår gamle Ford Focus 2005 stv, og kjøpe en ny bil. Vi kjører ca 16.000 i året, en del småkjøring (i bymiljø), og langkjøring 1 gang hver annen helg. Makspris for oss er 350.000. Ønsket er selvsagt å få en driftsikker bil, som ikke taper seg masse i verdi, og har plass til barnevogn ++ i bagasjerommet. ;)

 

Nå har vi prøvekjørt både det ene og det andre (og opplevd både god og ekstremt dårlig service) hos ulike forhandlere, og egentlig kommet ned på disse modellene (vrakede modeller overstreket for å gi en pekepinn):

 

Volvo V60 automat (for lite bagasjerom)

Toyota Auris Touring Sports 1.8 136HK Automat Hybrid (bensin + el) 2014

Skoda Octavia Scout 163HK 2014 (priset til 450.000)

Ford Mondeo Premium 1.6 115HK manuell diesel 2014

Ford Focus (for trang kupe)

+ en del andre biler som falt ut pga tilstand/pris/annet...

 

Som dere ser lurer vi på to modeller: Ford Mondeo eller Toyota Auris.

Så er spørsmålet om dere har noen formening for eller i mot disse to?

Tenkte å ta en beslutning innen utgangen av morgendagen (har brukt helgen til å tenke) - men valget er ikke lett.

 

Her er pro/con for hver modell (der de er like nevner jeg ikke pro/con):

Toyota:

+ Hybrid - stillegående i bymiljøer, lavt forbruk

+ Service inkludert 3 år

+ soltak

+ ryggekamera

- Litt trangt i baksetet

- Litt kjedelig interiør

- Ikke trekkraft til tilhenger (men det kommer vi sikkert ikke til å bruke)

+ Automat (slippe giring)

- Automat (samboer skal øvelseskjøre mtp lappen med manuell - tror vi får låne annen bil til dette)

+ Bedre navigasjon

+Autodimming

+ Nedfelling av bakseter med en spak i bagasjerommet

- Litt masete/bråkete motor ved akselerering.

Pris: 325.000

 

Ford:

+ Elektriske seter med svart skinn

+ Friskere/flottere interiør

+ Gooood sitteplass bak

+ Stort bagasjerom

+ Avtagbart hengerfeste

- Dårlig navigasjonsløsning

- Bilen er lang og bred

- Vinterdekk ikke inkludert (koster ca 13.000 ekstra, inkludert i prisen under)

- Service ikke inkludert

+ En drøm å kjøre langkjøring med

Pris: 349.000

 

For meg blir det litt - fornuft kontra følelser...

Har hatt 4 biler tidligere, der 3 av dem har vært Ford, så kjenner jo svakhetene til Ford ganske godt. Toyota har jeg ikke kjennskap til på samme måte, men virker som det mest fornuftige valget.

 

Er det noen som har noen tanker/erfaringer som kan hjelpe litt på beslutningen?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt Ford. Det du trekker ned på ved Toyotaen er "problemer" med bilen i seg selv, som du vil oppleve hver dag. Forden har kjipere navi, men gjør det jobben? Sannsynligvis, og stort sett vet man jo hvor man skal. Vinterdekk på felg er en ekstra kostnad, men går du til en tredjepartsleverandør, bør du kunne få felger på dekk for rundt 8000, med ok felger, og greie dekk. Så er det opp til deg å vurdere hva du vil. At service ikke er inkludert er også en utgift. Jeg tror ikke at det ville være noen kjempefordel uansett. Det koster vel ikke spesielt mye med service de første 3 årene. Det er stort sett diagnose, visuell kontroll, olje, filtere og litt plukk. Ikke de helt stort utgiftene. At Mondeo er en stor bil, er sånn det er. Det blir opp til hver enkelt å syntes noe om. Igjen, stort sett har man god plass, og da er ikke det noen problem, egentlig. Det er derimot veldig greit med all den plassen inni bilen.

Lenke til kommentar

Har hatt Mondeo med samme motor som dere vurderer. Den er utrolig god å kjøre, men ikke akkurat sprek. Det er eneste minuset jeg kan komme på med Mondeoen. Jeg hadde min i 3 år (Ny i 2011) og byttet til Fiesta for å få en mindre og litt billigere bil. Som du skjønner så er jeg ganske fornøyd med Ford ;) Har forøvrig hatt tre avensis før dette, så jeg er ikke motstander av Toyota heller, men synes Avensis var litt mer "gubbete". Priusen har jeg ikke sett på, men Toyota er vel ikke kjent for det mest spenstige interiøret ;) Støydempingen på Ford er også i en helt annen klasse.

 

Har dere garasje? Hvis ikke så er vel Ford de eneste med oppvarmet frontrute. Det er utrolig deilig om vinteren.

 

Er du sikker på at Mondeoen ikke har autodimming?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Vi har garasje - men oppvarmet frontrute har vært supert på tidligere Forder jeg har hatt. :)

 

Når det gjelder autodimming spurte vi selger om dette, det hadde den ikke.

 

Og til slutt; når det gjelder motoren til Ford synes jeg også den var litt "tung", mest fordi Mondeoen er en stor bil. Blir det større motor snakker vi dessverre også en annen pris.

Lenke til kommentar

Vi har garasje - men oppvarmet frontrute har vært supert på tidligere Forder jeg har hatt. :)

 

Når det gjelder autodimming spurte vi selger om dette, det hadde den ikke.

 

Og til slutt; når det gjelder motoren til Ford synes jeg også den var litt "tung", mest fordi Mondeoen er en stor bil. Blir det større motor snakker vi dessverre også en annen pris.

 

Det er jo stort sett bare ved forbikjøringer og utkjøring på motorvei man merker dette. Til langkjøring er den helt super, synes jeg. Sportslig å kjøre, og tight på girene. Regner med at det er titanium versjon med cruisekontroll dere ser på?

Lenke til kommentar

Har litt fobi mot Honda må jeg innrømme, så Honda Accord kom aldri med i betraktingen. :/

 

Vi ser på Ford Mondeo Premium. Merker at jeg kanskje heller mer mot Mondeo enn Auris akkurat nå, men fruen har kanskje noen tanker også (WAF må ikke undervurderes...)

Lenke til kommentar

Toyota er flinke til å inkludere servicekostnadene i prisen, men det blir likevel å lure seg selv om en tror at de gir det bort. Det har jeg selv fått bekreftet av et autorisert Toyota verksted av noen jeg kjenner meget godt.

Slike avtaler kan du også få av andre bilforhandlere, det er rett og slett et forhandlingsgrunnlag.

 

Vinterdekk på felg koster kun dette hos bilforhandlerene (og dette tjener de godt på), går du til et annerkjent dekkverksted så får du dette betydelig billigere, og du kan fremdeles benytte de samme hjulboltene/mutterene på flere bilmerker og modeller. Riktig merke/logo til senterkoppen ordner de også i de fleste tilfellene.

 

At du kan sammenligne Auris med Mondeo str. messig er litt av en gåte for meg, for de er det betydelige forskjeller på. Hadde det vært en Avensis så hadde jeg forstått det bedre......

 

Kjenner noen med en Toyota Auris hybrid, og den er da aldeles ikke større enn min VW Golf st.vogn (2014), og vår bil er mye piggere for den har 1,4 TFSI (140 hk m/DSG kasse), og et merkbart større bagasjerom (hele 605 ltr.!). Med enkel nedfelling av bakseter med hendler i bagasje rommet, men om en liker VAG produkter er jo en helt annen sak.

 

Skoda Octavia har da billigere utgaver enn scout utgaven, og spes. med den såpass kraftige motoren du har plukket ut.

 

Av de du så langt har plukket ut, så hadde jeg personlig definitivt sett mer på Ford Mondeo.

Det er en betydelig mer romslig bil på alle punkter, med barnevogn og barneseter så trenger en all den plassen en kan få, det vet jeg det meste om ;)

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Det mest fornuftige kjøpet er nok Toyotaen. Den er billegare, har lavare forbruk og du slepper forhåpentligvis ein del uforutsette utgifter sidan servicen er inkludert.

 

Ryggekamera og navigasjon i tillegg til at bilen er forholdsvis liten gjer at den er mykje betre tilpassa bykjøyring, og då ikkje minst gateparkering.

 

 

Det Forden har gåande for seg er at det er ein mykje flottare bil som tar seg langt betre ut både utvendig og innvendig. I tillegg har den betre plass til barnevogn, men er til gjengjeld meir arbeidsom å lukeparkere.

 

 

Eg er klar over at Aurisen er litt konebil, men det er nok det mest fornuftige valget med tanke på bruksområdet som du har skissert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er et veldig godt tidspunkt å kjøpe Mondeo på. Den nye modellen er på vei inn, så prisene er nok kunstig lave på utgående modell.

 

Det er helt riktig, og i tillegg så er de gjerne også meget godt utstyrte, så det er virkelig noe å tenke på.

 

Ulempen er jo at en da fort har en modell som har gått ut, og det vil merkes på innbytteverdien når den tid kommer......

Lenke til kommentar

Hybriden har ikke intervaller på reg.reim/viftereim/girolje/clutch eller slikt. Fordi det ikke finnes på bilen. Så det kommer aldri dyre servicer. Det går i bytt av motorolje, sjekk luftfilter for møkk og br.skivene for rust.

 

Serviceavtale er jo da litt salgstriks siden det er så fort gjort. Har du kjørt i filler noe må du betale for det og garanti på br skiver har man uansett. Er vel win win situasjon for selgeren i mine øyne, men nå betaler ikke jeg 1700,- pr time for verksted eller. Du får regne på det. Jeg hadde hvertfall prøvd å fått noe annet stæsj istedenfor.

 

Det eneste problemet på Hybrid er at skivene bak ruster som alle på alle småbiler. Auris hybrid STV er mindre plaget fordi det er en større bil. 5års garanti på rustne br.skiver. Ellers er det ikkenoe mer å si. Alltid i orden og bare velstand. Selv når dem har gått 300 000km. Like tight å fin i forstillinga osv. Disse Hybridene er ekte japser, GOD kvalitet.

 

Folk er alltid usikkre på er dette Hybrid batteriet. Til nye Auris koster det i dag 18200,-. At det vil ryke de første 10-12 årene har jeg ingen grunn til å tro. 15år gamle Priuser går fortsatt på samme batteri og det finns ikke noe godt grunnlag å spekulere levetid på enda. 8års garanti.

 

Veldig fornuftige biler.

 

Enig med at dem har litt masete/bråkete motor, men konstruksjonen er så solid at det får gå greit. De fleste som eier dem kjører uansett som noen gamlinger så de har aldri merket dette :p

 

Jeg vil alltid anbefale å styre unna soltak, panorama osv. Det blir omsider et problem med vannlekasjer og rust i karmen. Tull med gardiner på panorama, glasset blir ripete, matt og stygt etterhvert. Spørs hvor lenge du har tenkt å eie bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det ble skrevet:

At du kan sammenligne Auris med Mondeo str. messig er litt av en gåte for meg, for de er det betydelige forskjeller på. Hadde det vært en Avensis så hadde jeg forstått det bedre......

 

Skoda Octavia har da billigere utgaver enn scout utgaven, og spes. med den såpass kraftige motoren du har plukket ut.

 

Og jeg svarer (svar-informasjonen-falt-ut):

Hmmm - sa vel aldri at disse var like store, mer at Ford Mondeo er bred og lang i forhold til Aurisen, og det stemmer jo. Samboer er bekymret for lukeparkering/trange parkeringsplasser/parkeringshus. Plass inne er stort sett plassbruk ute... :/

 

Tar dog til meg alle gode råd i tråden her, Skoda Octavia bør muligens rebesøkes... ;) Og seter er viktig...så absolutt!

Endret av PolarCow
Lenke til kommentar

Vurdert å se etter relativt ubrukte demobiler? Her kan du gjøre gode kupp.

 

Mondeo med 140hk,diesel automat, gått bare 2400km. 350000kr, riktignok pluss vinterdekk på felg. http://www.finn.no/51974311

 

Mondeo med 115hk,diesel manuell, gått 1500km, 300000kr, inkl vinterdekk.

http://www.finn.no/51737325

 

Demobiler kan man gjøre store kupp på, uansett bilmerke. ;)

Lenke til kommentar

Har akkurat gått fra Ford til Skoda, etter å ha kjørt Ford siden 2006 til for ett par uker siden, først Focus så to stk Kuga. Jeg kjøpte Octavia 4x4 TSI 184HK DSG Laurent&Clement. Hadde ikke forventet at Skodaen skulle være like skarp i styringa som Forden, men der tok jeg feil gitt...

 

Sitter som en klegg i svingene og så er det litt herlig med bensinlyd igjen :D Ikke like morro når man fyller, men har akkurat flyttet på meg så bensinen koster like mye som dieselen gjorde der jeg bodde før..

 

Bra med plass i bakseter og et digert bagasjerom. Jeg har i tillegg front assist og adaptive cruise, og jeg ville ikke kjøpt bil uten dette utstyret idag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siste oppdatering på biljakten:

Vi har nå fjernet oss fra Ford Mondeo og Toyota Auris Hybrid, og funnet ut at vi vel så gjerne kan legge litt mer penger i det og se på følgende biler:

Toyota Rav4

Mazda CX-5

 

Vi nedprioriterte Honda CR-V - den blir for dyr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...