_X_ Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Hei. Jeg skriver en oppgave og en av oppgavene er at jeg skal lage en powerpoint presentasjon som inneholder 2 problemstillinger Se spoiler for bilde av oppgave. Ingen eksamens oppgave eller lignende, bare vanlig oppgave ved siden-av jobben. Noen som har noe tips? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Generelt blir vel Raid 5 oftest brukt, men ikke alltid det beste valget. Raid 0 er også høyt oppe på listen, men ikke noe jeg ville ha brukt på en AD/DC. For ADDC ville jeg brukt raid 10 eller 50, med spare for sikkerhetens skyld, er noe dritt når/om den går. Pluss en disk i spare. For alt annet kjører jeg på med Raid 0, backup og virtuallisering gjør resten av jobben. Lenke til kommentar
_X_ Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 Generelt blir vel Raid 5 oftest brukt, men ikke alltid det beste valget. Raid 0 er også høyt oppe på listen, men ikke noe jeg ville ha brukt på en AD/DC. For ADDC ville jeg brukt raid 10 eller 50, med spare for sikkerhetens skyld, er noe dritt når/om den går. Pluss en disk i spare. For alt annet kjører jeg på med Raid 0, backup og virtuallisering gjør resten av jobben. Takk, det hjalp meg litt på veien, men jeg sjønner fortsatt ikke det med "problemstillinger"... (?) Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Andre standarder er f.eks HDFS som replikerer distribuerte datablokker. Det er ikkje raid, men fungerer noko liknande raid. Du sparer ikkje diskplass, men kan lese igjennom gigantiske datamengder i ein vanvittig fart. Det raid 5 gjer i praksis er f.eks om den har binære nummer som 0000 1111 og 1111 0000, så vil den lagre ein parityverdi som da blir 0000 0000, der du kan si 0 står for false og 1 for true Om du da mister 0000 1111, så kan du rekne den ut igjen med parity verdien og siste verdi: 1111 0000 (ffff ffff) = 0000 1111 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Slettet Endret 6. oktober 2014 av SteinarN Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Syns jeg har hørt den oppgaveformuleringen før, og fant den igjen. Er det snakk om øving 4 i IINI1007-A 14V Drift av lokalnettverk på hist? (Oppgaveformulering stemmer ordrett, og tidsmessig så er øving 4 rett rundt hjørnet.) I så fall er formuleringen vag fordi det skal kunne gi gode muligheter for kreativ oppgaveløsning der man faktisk lærer noe om dagens løsninger, om man vil. Kort beskrivelse av hva jeg tok for meg i slidesene for raid-biten når jeg tolket denne oppgaven i vår, en slide per linje: -Er harddisker pålitelige? -Kan man øke påliteligheten ved å gå for flere disker? -Tradisjonelle raid-nivåer -Software vs hardwareraid -Lagdeling / tiering, og cache -Windows softwareraid, linux md softwareraid, eksempler -ZFS -Storage Spaces Jeg opplevde oppgaveformen som litt vag, og ser i etterkant at det faktisk ikke er så dumt. (En mer "vanlig" oppgave ville ikke fått med seg "alt" om man ønsker å legge ned litt ekstra innsats, slik jeg gjorde.) Har du fått denne oppgaven i en annen sammenheng, så kan den nok virke enda mer vag, men det er vel relativt usannsynlig? Har jeg rett i min antakelse, så håper jeg at dette er mer snakk om et geniunt spørsmål om hvordan man skal gripe an oppgaven for videre arbeid, enn et forsøk på ren koking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå