Gå til innhold

Jordfeilbryter slår ut i stue


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et problem med at jordfeilbryteren i stua slår ut. Det er i praksis en PC + TV + ruter + decoder på denne kursen. Når den først slår ut så hender det sikringen ikke vil på igjen (slår ut på nytt med en gang). Etter litt tid så vil den skru på igjen.

 

Dette startet på lørdag, og har pågått i helga. Det morsomme er at om jeg flytter ting til andre kurser klarer jeg ikke å reprodusere. Kun hvis alt står på på samme kurs har jeg klart å få det til å skje igjen (typisk ila en time eller to). Det virker ikke som et lastproblem da jeg har tatt 1600W hårføner på samme kurs uten at det har noen påvirking. Det eneste nye som har blitt lagt til denne kursen er en ruter (ble lagt til tirsdag forrige uke).

 

Kan en jordfeilbryter bli for følsom over tid? Har noen tips til utstyr som kan måle jordfeilen i en kurs/stikkontakt, eller andre forslag til feilsøk? Ellers tenkte jeg bare å la ting stå på forskjellig kurs over litt lenger tid, for å se om jeg kan utelukke noe. Det er litt kjedelig at det skjer tilfeldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om du mekker deg en skjøteledning hvor du kutter jordlederen for å se om jordfeilautomaten fortsetter å slå ut? Så flytter du en og en enhet tilbake til en skjøteledning med jord og følger med når jordfeilen kommer tilbake?

 

Ellers så har alle elektrikere verktøy for å finne jordfeilen for deg. Dem trester dog normalt bare kabelnettet uten at noe utstyr er koplet inn.

 

Er det noe på denne kursen som er montert i fuktige omgivelser, så sjekk det også (utelampe, bad, VV-tank, oppvaskmanskin, varmekabler i gulv el.l.)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Det er stue pluss utelys og stikk på balkong. Jeg kjøpte en jordfeilbryter på clas ohlson (http://www.clasohlson.com/no/Jordfeilbryter/32-3492) og lar alt i stua gå gjennom denne, så får vi se om den trigger.

 

Jeg tror det kan være noe med strømforsyningen til PCen. Den trigget jordfeilbryten når jeg koblet den til første gang, men ikke andre gang. Så den er nok moden for bytte.

Endret av Partridge
Lenke til kommentar

Man bruker vanligvis en 'megger' for å lete jordfeil. Dog bruker man prøvespenning på 500V mellom fase og jord. Det er ikke tilrådelig å bruke den ukritisk på elektronikk.
Eventuelt trenger du et følsomt amperemeter, men da kan du ikke måle i spenningsløs tilstand, som åpenbart blir vanskelig om feilen løser ut sikringen/jordfeilbryteren.

Når det gjelder strømforsyningen i datamaskinen din, så kan jeg meddele at jeg har akkurat det problemet selv.
Det som skjer er at når den har stått uten tilkoblet strøm en periode (minutter/timer) så trekker den ekstremt mye strøm i et kort øyeblikk når den tilkobles spenning. Sikringen til kursen den er tilkoblet bruker da å gå første gang, men ikke hvis jeg kobler inn sikringen stort sett umiddelbart.

Jeg antar grunnen til dette er fordi det er kondensatorer og spoler i strømforsyningen som har blitt utladet over tid og lades opp med det samme den får strøm. Problemet oppstår kun hus meg hvis varmovnen på 1,5 kW står på samtidig.

Er det forresten egen jordfeilbryter til stuen? Eller er det automatsikringer med jordfeilbryter integrert? Kan du eventuelt ta bilde av automatsikringen etter den har slått ut av seg selv. Er det en jordfeilautomat så bruker dem vanligvis å ha en egen indikasjon på om det er jordfeil eller overbelastning.

Jeg har en misstanke om at det ikke er jordfeil i datamaskinen din, men snarere en kort overbelastning slik jeg beskriver siden feilen ikke er reproduserbar bestandig. En jordfeil i et stillestående, tørt apparat innendørs vil normalt ikke komme og gå av seg selv.

 

TL;DR

Jordfeil oppstår stort sett kun ute, eller i apparater som er i fuktige omgivelser. En sjelden gang skjer det at noe blir ødelagt og skaper jordfeil på et usannsynlig sted som inne i en stue.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Stemmer det, blå indikator er nok jordfeil da.

Missforsto deg litt først, hvis Clas Ohlson-jordfeilbryteren kobler ut på datamaskinen din også, så kan det være verdt å undersøke litt nærmere på den.

Men det er som sagt noen kondensatorer og spoler ++ som er koblet mot bla. jord for å fungere som filter og fasekompensering. Ikke utenkelig at de kan skape litt problemer for jordfeilbryteren. Har hatt problematikk med nettfilter som slår ut jordfeilbrytere selv om det ikke nødvendigvis er jordfeil.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Det er jordfeilautomat per kurs, med slik jeg forstår det en blå indikator som vil markerer jordfeil. I alle fall den som indikerer det via testknappen.

 

Fikk ingen trigger på clas ohlson-jordfeilbryteren i går bortsett fra første når jeg koblet til PC-en.

Fordi bryteren ikke vil slå inn med det samme, tyder det på oppvarming (den må kjøles før den holder inne). Det tyder igjen på en kurs, (eller ved 3-fas, en fase) som er nær overbelastning.

 

Edit: At du ikke får feilen på en annen kurs når du flytter over tyder på det samme. Se hva du har igjen av strømforbrukere når du tar vekk PC-utstyret ditt.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...