Gå til innhold

Nokia Lumia 1020 - Kamera problem

Anbefalte innlegg

Søkte på forumet men fant ikke noe eldre 1020 tråder.

Men jeg har oppdaget noe litt merkelig. Da jeg kjøpte mobilen ny for over ett år siden så kunne jeg pushe kamera hardt på en del innstillinger. Feks raskest lukkertid med ISO 100 om lysforholdet var til stede.

Men setter jeg lukker tid til 1/16000 nå, så blir bildet helt svart! Selv om jeg tar bilde rett inn i laptop skjermen eller ei lampe. Det skulle være MER en nok lys!

Så jeg lurer på om det er noe galt med min mobil, eller om kamera har fåt en bug i de siste oppdateringene.

Kan andre med Lumia mobiler, og spesielt 1020 manuelt endre lukkertide til så rask som mulig og se om den fanger noe lys?

En side effekt av dette er at jeg føler bilder har mye støy, og ikke er skarpe for eksponeringen tar for lang tid, og blir kompantsert med høy ISO.

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, etter litt tenking og prøving ser jeg det.

Men, klarer ikke helt å riste av meg at under gode lysforhold må opp i ganske lang eksponerings tid. Som igjen kan lede til bevegelesuskarphet.

Da jeg fikk mobilen kunne jeg ta bilder i de fleste lysforhold og få rimelig skarpe og fine bilder. Synes ikke jeg får det nå mer. Litt usikker på hva som har skjedd.

Tok en test serie på badet (Masse lys, og helt hvite vegger) og jeg måtte opp i 1/6 sekund for å få normalt eksponert bilder på iso 100. Har den alltid vært slik? Husker jeg bare dårlig? :hm:

Med alt på auto, satte den ISO til 400, og hadde 1/25 sekund eksponering.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Bla tilbake til noen av de første bildene du tok og se på EXIF-data fra de. Finn et bilde med hovedsaklig innendørs belysning og se om du kan ta et nytt bilde på samme sted, med samme innebelysning. Sjekk om eksponeringsdataene blir vesentlig annerledes nå.

Har Lumia 1020 variabel blender? I så fall kan det være den som har hengt seg opp på en liten blenderverdi.

Forøvrig: 1/16000 sekund + ISO 100 krever sykt mye lys for å bli riktig eksponert, uansett kamera. Type påskefjell med sola i mot. Jeg er ikke overrasket over at spottene så vidt syntes.

Xaphoon: Blits hjelper bare dersom motivet er nært nok til å bli opplyst av blits. Prøver man å fotografere en fjellside så er det ingen vits å kaste bort en eneste mAh blitsing.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...