ja hallo Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Lurer på hvor mye batterier jeg trenger og om jeg må få større dynamo. skal ha to Crunch PZX5000.1 og to orion hcca 152 bilen det skal være i er en volvo v40 1999 mod det står en 120amp dynamo i den nå Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Dynamoen din vil nok holde helt fint. Du kan jo skifte ut batteriet til et Optima, eller et gelebatteri for økt effekt når det trengs. Ah-tallet på batteriet tilsier bare hvor lenge du kan spille, og du spiller ikke på fullt øs over lengre perioder uansett. Du kan alltids montere et ekstra batteri baki hvis du har tenkt å spille i lange perioder med motoren av, men da må du ordre med lading og batteriisolator så startbatteriet ikke tappes. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Skal du kjøre de forsterkerene i 1ohm, så snakker vi et potensiellt strømtrkk på 1000A (plus forsterker til høyttalere), så da vil jeg si at dynamoen din sliter. Min mening er et du bar ha minst 2stk gode batterier, og en oppgradert dynamo som klarer 300a feks. Eller kjøpe elementer som er mere lettdrevne, billigere og som klarer minst samme trykket med mye mindre forsterkerkraft Endret 5. oktober 2014 av cossiemk1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Kjøre forsterkeren i 1 Ohm? Huff, det er egentlig bare nyttig når reglene i klassen man deltok i tillot det. Da kjørte folk f.eks en 50 Watts forsterker ned i 1 Ohm for å suge ut mer effekt, men lyden ble såvidt jeg hørte på den tiden aldri helt bra. Høyttaleren har en impedanskurve som forsterkeren ikke helt er enig i på det nivået hvis jeg husker riktig. Bedre å kjøre forsterkeren i 4 Ohm selv om det betyr andre høyttalere som er mer lettdrevne, helst så nært eller over 100dB 1W/1m som mulig. Jo høyere følsomhet, jo større virker forsterkeren. Et PA-anlegg med en 250W forsterker spilte så man ble fysisk kvalm i en VW-transporter russebil, så med de rette høyttalerene er det mulig å spille svært overbevisende selv med beskjeden effekt. (Hjalp noen russejenter med anlegg til russetoget for mange år siden) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå