henrikrox Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Hei Vet ikke hvor jeg skal begynne. Har en BMW 3 serie e46. På bilen nå står det 215/45/R17. Jeg har ikke sjekket felgene og hva det står på de, men skal det når jeg bytter om til vinterdekk til vinteren. Skal bytte vinterdekk m/felg neste høst, og bytte somerdekk m/felg neste vår. Men fatter ikke hva jeg kan ha på bilen, fordi jeg forstår ikke noe av offset osv. Ta et eksempel http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51850671&searchclickthrough=true&searchQuery=bmw%20e46 225/40/18, inpresset virket veldig høyt? iforhold til det jeg har sett, trodde jeg skulle ha 35 eller 47.Har prøvd å lese om felg og dekk dimensjoner etc, men blir ikke klok. Er det noe sted jeg kan finne ut hvilke dekk/felg jeg kan ha på bilen. Bavaria sa forøvrig at jeg burde ha 225/45/17 isteden for 215/45/17 på sommerdekkene pga rulleomkrets eller no. Help me Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2014 fant denne siden: http://www.wheel-size.com/size/bmw/3-series/2002/#trim-316i Hva betyr dette: 9x18 ET40 / 8x18 ET40 Betyr det at jeg kan bruke enten 8x18 ET40, eller betyr det at jeg skal ha en type bak og en type foran. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Skal ta en enkel innføring på ting man bør vite om hjul: 225/45/17 er dimensjoner på dekk: *225 er bredden i millimeter, *45 er høyden på dekket gitt i prosent av bredden. Altså vil dekket være 225*45% = ca 101 mm høyt. *17 er diameteren på felgen som passer til dekket, det måles i tommer. Standardmål for dekk finner du i vognkortet til bilen. Det som er verdt å merke seg er at rulleomkretsen må holdes innenfor +/- 5% av det som er oppført i vognkortet for din bil. Utover dette må hjulene spesialgodkjennes hos biltilsynet og endringer føres opp i vognkortet. Jeg skal ikke komme med formler for hvordan du regner ut avviket, men heller gi deg link til en kalkulator som gjør jobben for deg. 8x18 ET 40, eventuelt 8J18: *8 er bredden på felg målt i tommer. Vanligvis er dekket 1-2" bredere enn felgen. Hvilke felgbredder og dekkbredder som går godkjent sammen er vel angitt av STRO (Scandinavian Tire and Rim Organization). *18 blir da diameteren på felgen (i tommer), denne må da matche med det som står på dekket. *40: ET, offset, innpress.. Jo lavere, jo mer stikker hjulet ut av hjulbuen. Innpresset angis i millimeter og forteller deg forskyvelsen på felgets kontaktflate i forhold til bilen. For lavt innpress kan gjøre at felgen kommer i kontakt med hjulbuen, mens for høyt kan føre til at det tar i bremsene eller dempere. Innpresset er også angitt i ditt vognkort og kan ikke endres mer enn 7,5 mm per hjul. Står det 42 i vognkort så kan du lovlig ha felger med 35-49, gitt at de passer ellers. Se forøvrig skissen under: Det er (som du har oppdaget) mulig å ha biler med bredere hjul bak, ergo vil det være oppgitt to felgbredder. Den høyeste bredden er selvfølgelig på bakhjula. Også må du passe på å ha riktig boltsirkel slik at du faktisk får montert felgene på bilen. Så å si samtlige BMW'er kjører 5x120. Altså 5 bolter og 120 mm mellom bolter på motsatt side av sirkelen. Og som at dette ikke var nok må (bør) du ha riktig størrelse på hjulnav (regner med at E46 har lik som E36, ergo 72.6mm). Er navet på felgen for lite vil du ikke få den på bilen, er det for stort så bør du kjøpe senterringer før montering, ellers risikerer du å montere hjulet "skjeivt" og få en bil som rister. Oppsummert: sjekk vognkort for standard dimensjon for hjul, samt innpress. Innpresset på nye felger kan avvike med +/- 7,5 mm fra det originale. For rulleomkretsen bruker du kalkulatoren som du fikk av meg og sjekker at du er innenfor 5% avvik fra originalen. Felger fra andre 3-serier går som regel greit, mens de fra 5-serier har vel litt for lavt innpress i forhold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå