Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hardvoks vs. Mattlakk parkettgulv

Anbefalte innlegg

Jeg har leid inn en som sliper gulvet mitt, men er veldig i tvil om valg av finish. Og jeg må gi beskjed i morgen! Det står mellom matt lakk eller hardvoks i kjøkken og stue. Pga sykdom har jeg ikke særlig kapasitet til vedlikehold. Men jeg er også redd for at lakkert parkett blir stygt etter kort tid. Spesielt hvis siden jeg skal ha den behandlet helt lys, nesten hvit. Har hørt at hakkene blir nesten svarte. Fra gulvsliperen fikk jeg beskjed om at siden jeg har så mye fargebehandlinger av treet (lut, hvitolje og hvit pasta) så vil jeg ikke kunne slipe ned bare enkelte områder av parketten hvis det blir skadet. For da vil fargen endre seg i det området. (Fordi den hvite pastaen somgir mye av fargen, ligger under voksen.) Så da faller kanskje den fordelen med vokset gulv bort? Hvor slitesterkt er egentlig voks? Blir det mer eller mindre riper i voks enn parkett? Er de mer synlige i parkett enn voks? Og hva med reparering med liberon voksstifter eller skjellakk- funger det bedre på voks eller lakk? Hvor mye vedlikehold krever egentlig hardvoks? jeg får ulike beskjeder over alt! jeg har også venner som har hatt hardvoks, men som fikk flekker hvis barna gikk på våte sokker o.l og derfor skiftet til lakk. Hvilke erfaringer har dere andre? Jeg har ikke (foreløpig) barn eller dyr i leiligheten. Men kommer til å leie ut noen rom. Og ønsker ikke å gå rundt og være redd for parketten. Er det noen som har erfaringer? Setter veldig pris på svar ettersom jeg føler meg helt i villrede!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har brukt Osmo hardvoks-olje på et heltregulv, med Osmo hvit dekorvoks under. Det er to år siden vi gjorde dette og er egentlig godt fornøyd.

Påføringsmessig vil jeg tro at dette er enklere enn lakk, for deg er det kanskje ikke så viktig hvis du ikke skal gjøre det selv. Vi både slipte og vokset selv med godt resultat.

Det har ikke vært noe problem med vannsøl på gulvet, ei heller noe flassing eller andre problemer med overflaten. Det har blitt en del fargeforandring under gulvteppet, det er kanskje ikke til å unngå med lakk heller. Vi har ikke vedlikeholdt noe ut over vanlig vask.

Det skal som du nevnte være forholdsvis enkelt å pusse ned enkelte partier og påføre ny voks, men dette har vi ikke hatt behov for å teste. Ripemessig så er ikke voksen veldig motstandsdyktig tror jeg. Heltregulv i furu (?) som vi har er ganske myke, så det blir en del søkk og riper når jr. har lekt hardt et par år. Men sånn er det med heltre. Har derfor ingen erfaring med hvordan dette ville vært på parkett.

I områder der treet er hardt (rundt kvister) er det en del steder som dekorvoksen ikke har trukket like godt inn i treet, og her er resultatet litt gulere enn for resten av gulvet. Her burde vi nok vært litt mer nøye ved påføring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...