Gå til innhold

ECC minne for stabilitet?

SteinarN

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette sammen en enkel maskin for en liten bedrift jeg har som kunde. Jeg driver vanligvis ikke med IT tjenester, men i dette tilfellet skal jeg levere noe utstyr ute i produksjonen. Dette utstyret skal kobles til pc for logging/alarmhåndtering osv. Tenkte derfor å levere pc også. PC må stå på 24/7 pga at den er ansvarlig for alarmhåndtering via mail/sms ved hjelp av installert programvare som snakker med utstyret ute i produksjon. Men det er ikke noe problem å restarte pc f.eks en gang i uken.

Så derfor kommer spørsmålet om stabilitet inn. Jeg finner ingen kort med Intel brikkesett som tar ECC minne bortsett fra kort med brikkesett C602 som er uaktuelt i dette tilfellet. Ser det er mange kort med AMD brikkesett som tar ECC minne. Hvor mye har ECC minne å si for stabilitet ved 24/7 bruk? Er det som oftest minnefeil som er årsak til ustabilitet når en pc har stått på lenge eller er det andre årsaker?

Edit: Kunden har i dag utdatert utstyr. De har en 286 maskin tror jeg som kjører W95. Maskinen er og fra -95. Den har stått på 24/7/365 i 19 år nå. Fungerer fortsatt utrolig nok, blir aldri restartet og er helt stabil. Men utstyret ute i produksjon er gått ut av nettopp produksjon, så får ikke deler. Må derfor skifte ut hele systemet.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel noe med det at hvis man ikkje vet om man har brukt for det, så har man mest sansynlig ikkje det :)

Det virker ikkje som om det er en server som skal håndtere KRITISKE data, så da er nok det ikkje vits i å ha ECC. Hvis du ikkje kjøper servergrade hardware heller, så er det iallefall ikkje vits. Mener jeg.

Med servergrade, så mener jeg XEON cpu og f.eks Supermicro hovedkort.

Lenke til kommentar

Ikke server grade og ikke kritiske data med store bokstaver.

Men min erfaring med consumer grade utstyr er at etter en eller et par uker så er det en viss sansynlighet for at en bug eller ustabilitet av noe slag har oppstått som gjør at man må restarte. Hvis ECC minne f.eks kunne halvere feilprosenten så ville det komme godt med. Så det var dette jeg spurte etter, hvor mye ville ECC minne hjelpe på consumer grade utstyr? Eller sagt på en annen måte, hvor mye mer ustabilt vil servergrade utstyr UTEN ECC minne være sammenlignet med MED ECC minne?

Lenke til kommentar

Jeg har spurt Mr Google, men har ikke fått noe klart svar på hvor mye ECC minne har å si.

Prismessig ser det ikke ut til å være stor forskjell hvis jeg går for et AMD hk med ECC støtte. Så jeg har kommet fram til at jeg velger AMD med ECC i dette tilfellet for å om mulig få et mest mulig stabilt system for 24/7 uten at det skal koste alt for mye. Har ikke bestemt meg for type disk enda, om det blir SSD eller en noe dyrere HDD.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg trodde at det kun var Intels Xeon prosessorer som støtter ECC minne. Men nå har jeg funnet ut at I3 gen4 prosessorene faktisk også støtter ECC minne. HK med brikkesett C226 er de billigste hk-ene som støtter ECC minne.

Asus P9D WS, socket 1150 er det billigste kortet jeg finner på Komplett, ca 1.750,-

Så da blir det denne komboen eller en AMD combo en knapp tusenlapp billigere.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Jeg trodde at det kun var Intels Xeon prosessorer som støtter EEC minne. Men nå har jeg funnet ut at I3 gen4 prosessorene faktisk også støtter ECC minne. HK med brikkesett C226 er de billigste hk-ene som støtter ECC minne.

Asus P9D WS, socket 1150 er det billigste kortet jeg finner på Komplett, ca 1.750,-

Heltsikker på at selve cpuen støtter ecc?

Lenke til kommentar

Til bruket du beskriver så lurer jeg på hvorfor du skal bygge dette selv istedet for å spare deg for masse problemer og kjøpe en ferdig server?

Dette er ikke til serverbruk, kun en pc som skal gjøre en helt enkel logge/alarmhåndtering. Men stabilitet er et ønske, den skal være på 24/7/365. Dessuten synes jeg data er interessant! Kan heller ikke se hva alle disse problemene skulle bestå i.

Lenke til kommentar

Jeg trodde at det kun var Intels Xeon prosessorer som støtter EEC minne. Men nå har jeg funnet ut at I3 gen4 prosessorene faktisk også støtter ECC minne. HK med brikkesett C226 er de billigste hk-ene som støtter ECC minne.

Heltsikker på at selve cpuen støtter ecc?

http://ark.intel.com/Search/Advanced?s=t&FamilyText=4th%20Generation%20Intel%C2%AE%20Core%E2%84%A2%20i3%20Processors&ECCMemory=true

Her er alle I3 gen4 som støtter ECC.

Lenke til kommentar

Men de har allerede noe som funker veldig bra:

"De har en 286 maskin tror jeg som kjører W95. Maskinen er og fra -95. Den har stått på 24/7/365 i 19 år nå. Fungerer fortsatt utrolig nok, blir aldri restartet og er helt stabil"

Blir vanskelig å konkurrere med en slik sak. ECC på denne?

Hva med programvare og kompabilitet? Nye funksjoner? Isåfall, testet?

Ikke for å være negativ, men jeg henviser alltid til Murphy (og egen erfaring :green: ):

• Ingenting er så lett som det ser ut til.
  • Alt tar lengre tid enn du tror.
  • Hvis det er mulighet for at flere ting kan gå galt, vil den ting som vil forårsake mest skade, være den ting som går galt.
  • Hvis det er et tidspunkt hvor det vil være spesielt dumt at noe går galt – så vil det skje på det tidspunktet.
  • Hvis det er noe som ikke kan gå galt, så går det likevel galt.
  • Enhver løsning avler nye problemer
Lenke til kommentar

Altså, jeg skal levere helt nytt system. Alt nytt nettopp pga av at det de har er så gammelt og utdatert. Og i tillegg så begynner det å feile. Men den gamle pc-en funker fortsatt altså.

Jeg VET hva dette innebærer, har installert flere av disse før på vanlig pc. Ikke noe hokuspokus der.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Til bruket du beskriver så lurer jeg på hvorfor du skal bygge dette selv istedet for å spare deg for masse problemer og kjøpe en ferdig server?

Dette er ikke til serverbruk, kun en pc som skal gjøre en helt enkel logge/alarmhåndtering. Men stabilitet er et ønske, den skal være på 24/7/365. Dessuten synes jeg data er interessant! Kan heller ikke se hva alle disse problemene skulle bestå i.

Jeg skjønner det, men hvis stikkordet her er stabilitet og noe som skal gå og gå i flere år så synes jeg du begynner i feil ende.

-For all del, jeg bygger mine egne PCer fortsatt - men når du leverer tusenvis av PCer til kunder så får du etterhvert erfaring som tilsier at å bygge slike ting selv rett og slett er å skyte seg selv i foten ;)

Lenke til kommentar

Nei, du behøver trolig ikke ECC minne da andre faktorer kan forårsake problemer over tid :

*Litt varm cpu = feilberegninger.

*Ustabil strømforsyning = ustabilitet / bugs.

*Dårlige komponenter på hovedkortet = Ustabilitet bugs.

Det du behøver med andre ord er en CPU som dekker behovet til bedriften uten at den blir alt for varm, dette kan enten løses med en litt overdimensjonert kjøleløsning som holder temperaturene i sjakk.

Så behøver man et stabilt og solid hovedkort , da er det lurt å se etter hovedkort som har garanti på 5 år (Selv om vi har reklamasjonsrett) eller Military grade komponenter. Disse tåler som regel å bli utsatt for mer varme og hopp i spenninger.

Minnevalget kan være litt mer vanskelig , når man først kjøper minne er det lurt å kjøpe et "kit" med enten 2 eller 4 brikker sånn at man ikke behøver å kjøpe inn flere brikker i fremtiden som kanskje ikke matcher med hovedkortet. Anbefalt mengde på et moderne system er minst 8Gb. Til enterprise bruk bør man velge brikker som kjører på ganske standard hastighet (som støttes av hovedkortet) og kjøpe fra en leverandør med lav feilprosent.

Valg av strømforsyning er ofte en svært kritisk del for å få et mest mulig stabilt system , her er det viktig å dimensjonere riktig i forhold til behov og ikke minst hva bedriften trenger. For lengre levetid bør man overdminesjonere omtrent med 30 til 40% ( Feks trenger bedriften 250 Watt bør strømforsyingen greie å levere 400 - 450W ca). Seasonic er et svært trygt merke og lurt å kjøpe Gold / Platina.

Valg av skjermkort er også viktig , her bør man vurdere behovet til bedriften og kjøpe deretter. Kjøleløsningen er noe som bør priortieres på skjermkortene og vedlikehold bør være grei , flere bedrifter som sliter med dårlige kjøleløsninger på billige skjermkort som ødelleger for stabiliteten over tid.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg skjønner det, men hvis stikkordet her er stabilitet og noe som skal gå og gå i flere år så synes jeg du begynner i feil ende.

-For all del, jeg bygger mine egne PCer fortsatt - men når du leverer tusenvis av PCer til kunder så får du etterhvert erfaring som tilsier at å bygge slike ting selv rett og slett er å skyte seg selv i foten ;)

Altså... så du mener jeg skal anbefale denne kunden å kjøpe en server til gudene vet hvor mange titusen, for ikke å si hundre tusen, når det ENESTE denne pc-en skal gjøre er å være tikoblet noe enkelt utstyr og kjøre programvare for dette utstyret som består i å logge og lagre noen tempereaturer en gang i døgnet og sende sms via et sms-modem hvis disse temperaturene er utenfor satte grenser? Hvis du mener at en server er overkill for en slik oppgave, mener du så at jeg skal anbefale kunden å kjøpe den enkleste og billigste pc-en han kan oppdrive? Eller er det noe jeg har misforstått? Kan du peke meg til en passende billigpc, work station eller server som du mener er passende for oppgaven?

Lenke til kommentar

Altså... så du mener jeg skal anbefale denne kunden å kjøpe en server til gudene vet hvor mange titusen, for ikke å si hundre tusen, når det ENESTE denne pc-en skal gjøre er å være tikoblet noe enkelt utstyr og kjøre programvare for dette utstyret som består i å logge og lagre noen tempereaturer en gang i døgnet og sende sms via et sms-modem hvis disse temperaturene er utenfor satte grenser? Hvis du mener at en server er overkill for en slik oppgave, mener du så at jeg skal anbefale kunden å kjøpe den enkleste og billigste pc-en han kan oppdrive? Eller er det noe jeg har misforstått? Kan du peke meg til en passende billigpc, work station eller server som du mener er passende for oppgaven?

Overhodet ikke - du får en passende miniserver for noen tusenlapper :)

Ta en titt her f.eks, passende servere fra 1990,- og oppover; https://www.dustin.no/group/hardware/server-og-storage/servere/tarnservere/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...