Gå til innhold

Livet på jorden må jo være utrolig viktig for livet etter døden

Anbefalte innlegg

Jeg seg for meg at hvis jeg hadde vært kristen, og trodd på himmelen og helvete, hadde jeg gjort alt for å studere dette og sørge for at jeg var garantert en plass i himmelen. Livet på jorden er jo relativt kort, mens livet etter døden er jo evig. Dette gjelder forsåvidt andre religioner også, livet etter døden og korrekt tolkning av religionen må jo være ekstremt viktig, mye viktigere enn hva man greier å gjøre når det kommer til hverdagslige ting som jobb og venner.

Jeg ville selv gått med en langvarig angst for å gjøre det riktige og en evig søken her på jorden for å sørge for at livet mitt var best mulig etter jeg døde. Jeg ville unngått å synde på noen som helst måte, og følge det som var skrevet så langt jeg kunne.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg tenker at du skriver dette på en tid av døgnet hvor det kanskje er naturlig å tenke på døden. Jeg tror de fleste av oss er redd for hva som kan skje etter dette livet, selv om de sier de ikke tror på noe spesielt. De virker heller å tro på at nettopp de ikke skal dø, og skyver tanken fra seg, og plutselig skjer det, og nå er det ingen å diskutere med lengre om gud og sånt, nå er det din tur, er du helt klar?

og hva betyr det å være helt klar ..

man skal holde hjertedøren åpen for døden :)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg tenker at dersom man mener at livet etter døden (e.g. himmel/helvete) avgjøres av hva slags liv man lever på jorden så har man et lite forklaringproblem.

La meg forklare. Anta at vi har et evig liv etter døden, hvor det evige livet er avgjort av vårt nåværende liv. Dette livet etter døden er enten godt (himmelen), eller dårlig (helvete). Så hvor stor andel av livet vårt er avgjørende for hvor stor del av vår eksistens? For å skippe litt matematikk, så kan det oppsummeres som følgende:

• Andelen av vår eksistens her på jorden er 0 % av vår totale eksistens.
  • Andelen av vår eksistens i livet etter døden er 100 % av vår totale eksistens.
  • 0 % av vår eksistens avgjør 100 % av vår eksistens er god eller dårlig.
  • Straffen eller belønningen for vårt liv på jorden er bokstavelig talt uendelig mange ganger større enn handlingene våre her på jorden.
...gosh.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I buddhistisk perspektiv er det ingen forskjell på dette livet, de foregående, eller det neste - du står som arving til all akkumulert karma uansett. Derfor er det til enhver tid veldig viktig at du ikke skaper enda mer dårlig karma, fordi du kan få din fortjente straff i dette livet, eller det manifesterer seg i de neste livene du må leve.

Det er kort og godt ingen utvei for mennesket - vi er for evig låst fast til våre egne gode og dårlige handlinger.

Edit: kom over en passende tekst:

Staying at Savatthi. Then the Blessed One, picking up a little bit of dust with the tip of his fingernail, said to the monks, "What do you think, monks? Which is greater: the little bit of dust I have picked up with the tip of my fingernail, or the great earth?"

"The great earth is far greater, lord. The little bit of dust the Blessed One has picked up with the tip of his fingernail is next to nothing. It doesn't even count. It's no comparison. It's not even a fraction, this little bit of dust the Blessed One has picked up with the tip of his fingernail, when compared with the great earth.

"In the same way, monks, few are the beings reborn among human beings. Far more are those reborn elsewhere. Thus you should train yourselves: 'We will live heedfully.' That's how you should train yourselves."
Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg seg for meg at hvis jeg hadde vært kristen, og trodd på himmelen og helvete, hadde jeg gjort alt for å studere dette og sørge for at jeg var garantert en plass i himmelen. Livet på jorden er jo relativt kort, mens livet etter døden er jo evig. Dette gjelder forsåvidt andre religioner også, livet etter døden og korrekt tolkning av religionen må jo være ekstremt viktig, mye viktigere enn hva man greier å gjøre når det kommer til hverdagslige ting som jobb og venner.

Jeg ville selv gått med en langvarig angst for å gjøre det riktige og en evig søken her på jorden for å sørge for at livet mitt var best mulig etter jeg døde. Jeg ville unngått å synde på noen som helst måte, og følge det som var skrevet så langt jeg kunne.

Hva tenker dere?

Vi andre er ikke deg. Du legger premisser i ditt innlegg som ikke passer inn i min tankegang. Blant annet at livet er kort og et liv i angst. Vår klode har blitt overbefolket forlengs hvis vi har blitt 200 år gammel.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere?

Vi andre er ikke deg. Du legger premisser i ditt innlegg som ikke passer inn i min tankegang. Blant annet at livet er kort og et liv i angst. Vår klode har blitt overbefolket forlengs hvis vi har blitt 200 år gammel.

Du er ny her, men jeg skrev innlegget for å prøve å få igang en diskusjon. Det jeg er interessert i, er deres tanker om temaet. Så klart jeg ikke forventer at dere har samme premiss, det er jo det jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere?

Det med overbefolkning kan du glemme. Dersom det finnes liv etter døden så hadde alle døde fortsatt vært her. Det er de ikke, med mindre livet etter døden er reinkarnasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...