Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lynnedslag i selvbygd PC.

Anbefalte innlegg

Lynet slo ned i min selvbygde PC, gjennom PSU, mens den var slått på, så strømforsyningen er garantert død. Ingen lys eller liv i PC når jeg prøver og skru den på, men det er heller ingen synlige skader av noe slag å se inne i PCen.

Så lurer jeg på, er det smarteste og bytte ut alle delene, eller er sjansen stor for at bare strømforsyningen og hovedkortet som er skadet?

Siden jeg ikke får start på PC kan jeg selvfølgelig ikke finne ut om CPU, RAM, SSD, HDD etc er skadet, så jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Har hørt historier hvor PSU og hovedkort går pga lyn, og etter en stund begynner man og se senskader på RAM, CPU etc også.

Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du noen ekstra beskyttelse enn psu? Overspenningsvern? Noe annet i leiligheten som er ødelagt?

Om det er tilfelle at det kun er Pcen som tok kvelden mens resten av elektriske aparater tilsynelatende fungerer er det godt trolig at det var strømforsyningen som tok mesteparten av støyten , avhengig av kvalitet og merke ( Gi oss gjerne en liste på hver enkelt komponent i pcen, inkludert psu) så kan vi kanskje gi et bedre svar.

Generelt går det på kvaliteten på komponentene som er brukt og ikke fabrikkanten da disse pøser ut med både billige drittprodukter og sånn passe billige produkter som oser av kvalitet.

Lenke til kommentar

PSU, mulig hovedkort og kanskje CPU er ødelagt, men det må du bare få testet med å få lånt et par komponenter med andre. PSU må du ikke finne på å prøve på en annen maskin nå. Når du har funnet ut hvor mye som er skadet så må du ta beslutning om det lønner seg å få det erstattet på innboforsikring(som jeg regner med alle har!), isåfall tar du kontakt med forsikringsselskapet før du kjøper nye deler.

Lenke til kommentar

Kun PCn som fikk det, satt selv og jobbet på den da det smalt. Nedslaget kom inn om støpslet i veggen, direkte inn i PSU, og PCn stoppet umiddelbart. Skjermen, Internett ruteren og kontor lampen var koblet i en annen kontakt, så de ble ikke berørt, og virker fortsatt.

Har ikke overspenningsvern.

Her er listen over komponentene:

HDD/SSD:
SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB
SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC

Hovedkort:
ASUS P8Z77-V LX Z77 S-1155 ATX IVY

CPU:
INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY

RAM:
CORSAIR 16GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ (2X8GB)

PSU:
CORSAIR TX 650W M MODULAR PSU ATX12V 2.31 / EPS12V

Bygget i FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4.

Har dessverre ikke mulighet til å låne komponenter, så jeg får ikke testet CPU, RAM etc.

Endret av catchaflame
Lenke til kommentar

Corsair PSU'ene har litt beskyttelse mot overspenning , er du heldig så var det nok til å ta livet av psu'en men det ble ikke med inn i pcen.

Uansett er det lurt å gå nøye over delene og "lukte" litt , mange ganger kan det være desidert umulig å se det med det blotte øyet (spesialutstyr kan avsløre defekte deler uten at man må bruke dem) men det hender at delene kan ha en liten "svidd" lukt , men det er ikke enkelt.

Støtter uansett det effikan sier og at du må prøve å få testet en og en komponent (gi blaffen i psu).

Lenke til kommentar

Nei, kjenner ingen lukt, ser ingenting heller.

Om jeg da kjøper en ny PSU og kobler den til, hva vil skje om det da er feil på evt. hovedkort etc. Vil jeg da oppleve kortslutting o.l som vil gjøre vondt verre?

Er det da best og bare kjøpe alt nytt for å unngå trøbbel senere? Vil jo helst ikke det, fordi jeg mistenker at jeg ikke får noe fra forsikringsselskapet. Men om det er best, slik at jeg unngår mer trøbbel så gjør jeg jo det. Og jeg har dessverre ingen mulighet til å teste hver komponent separat.

Lenke til kommentar

Start med ny PSU og ta det derfra.

Regner med kontrolleren som styrer switchinga har tatt kvelden og da funker ikke PSUen i det hele tatt.

Utgangskretsene er uansett galvanisk skilt fra 230V siden så om ingenting annet i leiligheta har tatt kveld var nok pulsen som tok PCen din liten og kan ha berget, men det vet du ikke før du har fått deg ny PSU.

Lenke til kommentar

Støtter kjøp av ny PSU. Anbefaler dog en av litt kvalitet. Er det noe galt så vil en god PSU helst skru av systemet uten å forårsake skade eller ta skade av det. Det skal være en sabla dårlig sak, uten god sikring som i seg selv blir ødelagt av kortslutninger.

Om pulsen har forårsaket skade videre, så er de mest utsatte komponentene er typisk skjermkort, harddisk, hovedkort og andre ting som er direkte koblet til PSUen.

CPU og RAM har en ekstra "beskyttelse" (DC/DC-konverterer) mellom seg selv og PSUen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Støtter kjøp av ny PSU. Anbefaler dog en av litt kvalitet. Er det noe galt så vil en god PSU helst skru av systemet uten å forårsake skade eller ta skade av det. Det skal være en sabla dårlig sak, uten god sikring som i seg selv blir ødelagt av kortslutninger.

Har du forslag til en god PSU?

Har selv sett meg ut Corsair CS650M som en aktuell kandidat.

Lenke til kommentar

Har du forslag til en god PSU?

Har selv sett meg ut Corsair CS650M som en aktuell kandidat.

Det er nok ikke det værste du kunne tatt, selv om jeg ville spandert på en 150-200kr ekstra:

F.eks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2551603

eller: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1398459

Førstnevnte har jeg en kraftigere versjon av, og har fungert greit med tanke på kortslutning og at den ikke er for usensitiv slik at den ødelegger utstyr om det skulle være en anne nfeil et sted.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...