James Bond Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Hei, god dag alle sammen. Jeg har problemer med bilen, det er at tenningslåsen sitter bom fast på bilen min og pr. idag står den bare parkert utenfor leiligheten min. Jeg ringte Bilia i tønsberg og fikk snakke med en mekaniker. Han sa det er nok tenningslåsen som er gåen ja, men nøkkelen kan være slitt. Vi kan prøve først med en ny nøkkel og se om det løser problemet, og hjelper ikke det så er det alltid greit å ha en ekstra nøkkel når vi fikser tenningslåsen. I det siste har jeg tenkt litt på at jeg tror ikke nøkkelen min er slitt, fordi den har fungert hver gang før tenningslåsen ble gåen, og er helt sikker på at det er tenningslåsen som er problemet. Var på fest igår og noen venner av meg sa at jeg MÅ betale, jeg har bestilt den men har ikke betalt enda, Bilia skulle ringe når de fikk den. Jeg vil derfor prøve med tenningslås først og ikke kjøpe nøkkel. Begge deler koster ca det samme på 2500 kr. Er det sånn her at jeg MÅ betale? Vennene mine sa at det er en spesialbestilt vare bar til min bil, så jeg MÅ betale, men det har jeg jo ikke lyst til, hva er rett her? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Tror det er bedre om du ringer Bilia med en gang, isteden for å spørre på et forum hvor det kan ta timer \ dager før du får et ordentlig svar. Da kan det gjerne være for sent og avbestille. Men om mekanikeren mener det er nøkkelen, så er det vel like greit og bare ta den.. Om det ikke skulle være feilen, så er det jo ikke ditt problem, er jo demmes mekanikere som har sagt det.. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Men om mekanikeren mener det er nøkkelen, så er det vel like greit og bare ta den.. Om det ikke skulle være feilen, så er det jo ikke ditt problem, er jo demmes mekanikere som har sagt det.. Han fikk et valg om å prøve med en ny nøkkel først eller bytte tenningslåsen, men bestilte nøkkelen selv om mekanikeren sa at det mest sannsynligvis var tenningslåsen. Jeg skjønner at han gjorde det slik fordi det kan være greit å ha en ekstra nøkkel hvis den andre er i orden. Nøkkelen er med andre ord spesialbestilt, og han må i det minste belage seg på å betale kostnadene butikken har med å bestille og få denne nøkkelen. Ettersom nøkkelen kun kan brukes i hans bil, ser jeg butikkens innkjøpspris + frakt og andre omkostninger i forbindelse med bestillingen som minimumsbeløp. Men det er noe han må ta med butikken. Kanskje er de greie å ha med å gjøre, kanskje har de en slags returordning til de som produserer nøkkelen eller lignende. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Ettersom nøkkelen kun kan brukes i hans bilNå er jeg ingen ekspert på området, men må ikke verkstedet ha tilgang på nøkkelen for at de skal kunne bestille opp en identisk? Han ringte jo bare over tlf. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Ettersom nøkkelen kun kan brukes i hans bilNå er jeg ingen ekspert på området, men må ikke verkstedet ha tilgang på nøkkelen for at de skal kunne bestille opp en identisk? Han ringte jo bare over tlf. Nope. Slikt finner de ut på PC systemet sitt utfra skiltplaten på bilen. Der ser du koden på nøkkelen og kan bestille. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Hårreisende ris for en nøkkel da, som består av litt plast og metall 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 2500,- for en bilnøkkel er ikke spesielt mye i dag.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 5-6 tusen er visst vanlig etter det jeg har hørt. Keyless og greier så blir det fort litt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Hårreisende ris for en nøkkel da, som består av litt plast og metallDet er gjerne en del elektronikk også, "gamle" nøkler med kun plast og metall er billigere.Laserkutta nøkler med styring av sentrallås og elektronisk startsperre er dyre. Åpenbart kraftig overpriset, men de koster. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Privatkjøp av vare fra forhandler reguleres av forbrukerkjøpsloven (selv om du har snakket med en mekaniker er det overdragelse av ting som er det viktigste her slik jeg ser det - mekanikertjeneste og kjøp bør ses separat). Det foreligger slik du beskriver saken ingen mangler, og rettslig grunnlag for å nekte å ta i mot varen er da fkjl. § 41. Etter denne kan du avbestille før du mottar varen, men du plikter da å erstatte " tap som er en følge av avbestillingen." I dette tilfellet er nok det lik innkjøpspris på nøkkelen + eventuelle omkostninger. Du kan dermed velge mellom å betale dette og ikke få nøkkelen, eller å betale full pris og få nøkkelen. Men også spesialbestilte ting er omfattet av angrerettloven, og du har i dette tilfellet bestilt over telefon. Dette er fjernsalg etter angrerettlovens definisjon ("avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler"), og da har du angrerett ved å gi melding innen 14 dager fra du mottar varen, jf. angrerettloven § 34. Du kan da levere tilbake nøkkelen og kreve pengene tilbake. 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Privatkjøp av vare fra forhandler reguleres av forbrukerkjøpsloven (selv om du har snakket med en mekaniker er det overdragelse av ting som er det viktigste her slik jeg ser det - mekanikertjeneste og kjøp bør ses separat). Det foreligger slik du beskriver saken ingen mangler, og rettslig grunnlag for å nekte å ta i mot varen er da fkjl. § 41. Etter denne kan du avbestille før du mottar varen, men du plikter da å erstatte " tap som er en følge av avbestillingen." I dette tilfellet er nok det lik innkjøpspris på nøkkelen + eventuelle omkostninger. Du kan dermed velge mellom å betale dette og ikke få nøkkelen, eller å betale full pris og få nøkkelen.Men også spesialbestilte ting er omfattet av angrerettloven, og du har i dette tilfellet bestilt over telefon. Dette er fjernsalg etter angrerettlovens definisjon ("avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler"), og da har du angrerett ved å gi melding innen 14 dager fra du mottar varen, jf. angrerettloven § 34. Du kan da levere tilbake nøkkelen og kreve pengene tilbake. Er det ikke egne regler for tilvirkningskjøp, eller hva det heter når man bestiller varer som lages spesielt for deg? Dette er ikke en vare som butikken kan selge til noen andre, og da er det urimelig å kreve at butikken betaler hele kostnaden fordi kunden angrer. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Privatkjøp av vare fra forhandler reguleres av forbrukerkjøpsloven (selv om du har snakket med en mekaniker er det overdragelse av ting som er det viktigste her slik jeg ser det - mekanikertjeneste og kjøp bør ses separat). Det foreligger slik du beskriver saken ingen mangler, og rettslig grunnlag for å nekte å ta i mot varen er da fkjl. § 41. Etter denne kan du avbestille før du mottar varen, men du plikter da å erstatte " tap som er en følge av avbestillingen." I dette tilfellet er nok det lik innkjøpspris på nøkkelen + eventuelle omkostninger. Du kan dermed velge mellom å betale dette og ikke få nøkkelen, eller å betale full pris og få nøkkelen.Men også spesialbestilte ting er omfattet av angrerettloven, og du har i dette tilfellet bestilt over telefon. Dette er fjernsalg etter angrerettlovens definisjon ("avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler"), og da har du angrerett ved å gi melding innen 14 dager fra du mottar varen, jf. angrerettloven § 34. Du kan da levere tilbake nøkkelen og kreve pengene tilbake. Er det ikke egne regler for tilvirkningskjøp, eller hva det heter når man bestiller varer som lages spesielt for deg? Dette er ikke en vare som butikken kan selge til noen andre, og da er det urimelig å kreve at butikken betaler hele kostnaden fordi kunden angrer. Det har du selvfølgelig helt rett i. Nåværende angrerettlov er ny av året og jeg fant tydeligvis ikke frem til riktig unntaksparagraf. Etter § 22 e er det ikke angrerett når avtalen går ut på "levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg". Jeg er litt usikker på om en slik nøkkel egentlig omfattes, det kommer litt an på hvordan den blir fremstilt. Om den er helt unik, slik at den ikke kan tilpasses til en annen bil etter at den er laget, så vil jeg anta at det tilfredsstiller lovens unntaksvilkår. Det er jo egentlig ikke "forbrukerens" spesifikasjoner men selgerens leverandør sine, men det er spesifikasjoner som bare passer for denne kjøperen. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 15. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2014 Glemte å si ossen det gikk, men det gikk helt fint, de sa at de skjønte poenget mitt og nøkkelen vil bare bli liggende hos dem. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå