Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Problemer Dieselpumpe Citroen C25

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte en Citroen C25 1988 med Burstner bobil påbygg i august, for å bruke den som hybel under studiene. Det har stort sett gått smertefritt, men etter å ha latt den stå ustartet i 2 uker vil den ikke starte. Etter litt diverse prøving og feiling, fikk jeg til slutt start på den.

For å holde den i gang måtte jeg pumpe manuelt på dieselpumpa, og når jeg sluttet å pumpe dauet bilen. Gummien var litt morken, så nå lekker pumpa også. Jeg oppdaget at stikkontakten inn i pumpa ikke er tilkoblet noen ledning, og det ligger ingen løse ledninger og slenger rundt pumpa. Kan jeg ha kjørt i halvannen måned problemfritt uten dieselpumpe i drift? Er det i det hele tatt mulig?

Hadde innbrudd i bilen min forrige helg, kanskje de har røska ut ei ledning på pur faen?

Det er en hannkontakt på pumpa, og jeg fant en løs hannkontakt i andre enden av motorrommet. Kanskje jeg bare kan koble en ledning mellom disse, og pumpa starter?

Må legge til at det var en luring som solgte meg bilen, og etterhvert har jeg oppdaget flere og flere løse ledninger.

Som dere sikkert skjønner har jeg ikke særlig peiling på biler, men som student har jeg også en ganske slank lommebok. Hadde derfor vært fint om noen med peiling kunne fortalt om jeg trenger ny dieselpumpe, eller om det går an uten, hvis det i det hele tatt er mulig å forstå utfra hva jeg har skrevet. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En dieselbil vil ikke gå uten dieselpumpe. Trykket fra håndpumpen er alt for lavt til at bilen vil starte. Vil tro at det er hull eller lekkasje på noen slanger som gjør at det kommer luft inn i systemet. Hvis det er elektrisk pumpe i dieseltanken kan også denne ha sluttet å fungere. Da vil ikke hovedpumpen klare å trekke til seg nok diesel. Dieselpumpen er drevet av reim eller kjede. Hvis det henger løse ledninger på pumpen må du finne en motpart i nærheten som passer på pluggen. Ikke sett på andre ledninger som ikke passer eller som helt soleklart ikke er lange nok til å kunne ha stått på den i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Bilen startet til slutt. Pumpet på håndpumpen mens en kompis satt inne og prøvde å starte. Vi fikk start, og jeg pumpa mens bilen sveiv. Etter å ha pumpet i 2 minutter kunne jeg slutte å pumpe, og bilen sveiv fint. Nå starter den lett, og sviver problemfritt. Det er fortsatt ikke koblet noen ledning til pumpen, så hvorfor den funker vet jeg ikke.

Tipper at bilen bare ikke fikk diesel, men at den nå har fått dratt nok diesel inn til motoren, og at den derfor funker.

Uansett, takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...