Gå til innhold

Samfunnsøkonomi utdannelse

Gjest Slettet+98712341234

Anbefalte innlegg

Hei! Går siste året på videregående, og håper å kunne starte på en samfunnsøkonomi utdannelse til neste skoleår.

Har lyst til å søke profesjonsstudiet på NTNU eller UIO, hvordan er disse sammenlignet med hverandre?

Et annet problem er mattekunnskapene. Hadde 3 i S1, og foreløpig også 3 i S2. Vil dette være for dårlig grunnlag for en slik utdannelse?

Er veldig interessert i faget, og drømmer om å kunne jobbe med økonomiske problemstillinger i bank eller departement. Er bare bekymret for at matte kunnskapene er for svake.. har forøvrig toppkarakterer i de resterende fagene.

Håper på respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er samfunsøkonon fra UiO. Ut fra en kjapp titt på nettsidene til Ntnu virker deres program noe mer matematisk rettet enn UiO. Når det er sagt er det en del matte på UiO også, så spørsmålet mitt er hvorfor du ligger på tre? Hvis du ligger på tre fordi du ikke liker matte eller ikke forstår det, vil det være fem tunge studieår. Hvis det er fordi du ikke jobber nok med matten, anbefaler jeg å jobbe mer med matten nå, da gjør du studiene veldig mye lettere.

Lenke til kommentar

Nå går jeg Siv.Øk med finans-spess. på BI og banner vel således i kirka, men angående det med matte, så er det ofte slik at det bedrer seg om du finner ett bruksområde for det. Jeg hadde 4 i p-matte på VGS, og fikk A i matten første året på øk/ad på BI, og synes egentlig ikke matten på masternivået er helt gresk heller, mye fordi jeg faktisk har klart å se en praktisk anvendelse av det, noe jeg ikke klarte helt på VGS.

Lenke til kommentar

Jeg er samfunsøkonon fra UiO. Ut fra en kjapp titt på nettsidene til Ntnu virker deres program noe mer matematisk rettet enn UiO. Når det er sagt er det en del matte på UiO også, så spørsmålet mitt er hvorfor du ligger på tre? Hvis du ligger på tre fordi du ikke liker matte eller ikke forstår det, vil det være fem tunge studieår. Hvis det er fordi du ikke jobber nok med matten, anbefaler jeg å jobbe mer med matten nå, da gjør du studiene veldig mye lettere.

Synes matte er veldig interessant, og det å bruke matematikk for å løse faktiske problemer er ganske interessant, men synes mye av matten vi har på videregående ikke føles spesielt relevant for noenting.. ligninger, algebra, sannsynlighet og derivasjon er noe jeg mestrer ganske greit, men taper mye på å ikke forstå/ha interesse for det resterende av faget..

Vil det være bedre å gå en 3+2 modell med samfunnsøkonomi? for å slippe noen av matte fagene?

Føler også at dette vil ødelegge for fremtidige jobbmuligheter og at man ikke får den spesialiseringen jeg har lyst på. (utviklings økonomi, internasjonal økonomi elns)

Lenke til kommentar

Hvis derivasjon og statistikk går greit, skal det nok gå bra.

Bachelor + master kontra profesjonsstudiet er vanskelig å gi noe generelt svar på, det blir jo avveiningen mellom bredde og dybde, men når det gjelder utviklingsøkonomi og internasjonal økonomi kan det godt hende at litt for eksempel statsvitenskap kan være vel så relevant som den ekstra tyngden profesjonsstudiet gir. Begge deler stiller ganske sterkt på arbeidsmarkedet.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hvis derivasjon og statistikk går greit, skal det nok gå bra.

Bachelor + master kontra profesjonsstudiet er vanskelig å gi noe generelt svar på, det blir jo avveiningen mellom bredde og dybde, men når det gjelder utviklingsøkonomi og internasjonal økonomi kan det godt hende at litt for eksempel statsvitenskap kan være vel så relevant som den ekstra tyngden profesjonsstudiet gir. Begge deler stiller ganske sterkt på arbeidsmarkedet.

Takk for svar! Høres ut som en god plan! vil man kunne velge de samme fordypningene på masteren(3+2) som i integrert studium? slik at man fremdeles kan ha samme fordypning som de på det integrerte studiet uten samme grunnlag?

Lenke til kommentar

I prinsippet ja, men du må jo velge færre av dem. I tillegg kan det jo være et problem med når de forskjellige kursene går og at noen kurs bygger på andre.

Edit: sånn er det på UiO, i hvert fall. Mulig Ntnu gjør det annerledes.

Ok. takk for svar!

Lenke til kommentar

UiO blir regnet som best på samfunnsøkonomi i Norge, uten at jeg tror forskjellene er helt enorme.

Den suverene fordelen til UiO er beliggenheten i hovedstaden, med nærhet til Norges bank, departementene, SSB også videre. Da er det større sjanser for å få relevant jobberfaring underveis i studiene.

Men til slutt mener jeg at det som bør være avgjørende er profilen på studiet, at du får fordypt deg i det du ønsker. Så da anbefaler jeg å se nøye på studieplanene. Ikke la deg skremme av matematikk, dersom du skal bli samfunnsøkonom må du komme deg igjennom det uansett.

Hvis du velger UiO har det ikke så mye å si om du velger 5år eller 3+2. På 5år tar man avanserte fag tidligere, og får virkelig fordypt seg i samfunnsøkonomi. På 3+2 har man frie emner på bachelor dersom du kunne tenke deg å noen fag i andre fagfelt også (statsvitenskap, historie, hva som helst).

Lenke til kommentar

Fra en arbeidsgivers perspektiv.. vil man bli sett ned på om man har studert statsvitenskap/tatt emner innen juss lignende om man søker de samme stillingene som profesjons utdannede?

Først og fremst departement jeg ønsker å jobbe. Noen som vet hvilke erfaringer en slik arbeidsgiver vil ønske? av feks. frivillig arbeid, språkkunnskaper, og annen organisasjonserfaring som nyutdannet.

Virker veldig fristende med Uio, i og med at jeg bor i Trondheim. Alltids godt med litt miljøforandring, spesielt når jobbmulighetene er bedre i Oslo.

Lenke til kommentar

Det spørs hva du søker på. I et departement kan jeg ikke tenke meg at du blir sett ned på dersom du har tatt valgfag i statsvitenskap eller juss (jeg har selv gjort dette, og føler at jeg har hatt utbytte av det). I feks Norges bank og SSB setter de veldig pris på teknisk krevende samfunnsøkonomi- og statistikk/mattefag, men også der har det ikke all verdens å si.

Det som ofte vil være avgjørende for å bli ansatt er gode karakterer, og helst noe engasjement ved siden av studiene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Lær deg matematikken først som sist. Det kommer du aldri til å angre på. Ikke tenk så mye på det praktiske enda. Prøv å heller utfordre deg selv og tenke at du skal vise at dette får du til. Finn glede i selve læringen og forståelsen.

Det blir nok andre tørre fag og ting du ikke interesserer deg for eller ser praktisk nytte av (særlig når du sitter og roter med særs teoretiske samfunnsøkonomiske modeller) senere i studiet, så se på dette som en mulighet til å jobbe med disiplinen.

Er man svak i matematikk gjør det ting vanskelig for deg senere, enten ved at det lukker muligheter i utgangspunktet eller at du må jobbe dobbelt opp når du starter på uni/høgskole og ikke kan det du egentlig skal kunne.

Hilsen en som strøk første året på VGS (mye på grunn av null innsats) og som nå studerer ingeniør og liker matematikk meget godt.

Lenke til kommentar

Lær deg matematikken først som sist. Det kommer du aldri til å angre på. Ikke tenk så mye på det praktiske enda. Prøv å heller utfordre deg selv og tenke at du skal vise at dette får du til. Finn glede i selve læringen og forståelsen.

Det blir nok andre tørre fag og ting du ikke interesserer deg for eller ser praktisk nytte av (særlig når du sitter og roter med særs teoretiske samfunnsøkonomiske modeller) senere i studiet, så se på dette som en mulighet til å jobbe med disiplinen.

Er man svak i matematikk gjør det ting vanskelig for deg senere, enten ved at det lukker muligheter i utgangspunktet eller at du må jobbe dobbelt opp når du starter på uni/høgskole og ikke kan det du egentlig skal kunne.

Hilsen en som strøk første året på VGS (mye på grunn av null innsats) og som nå studerer ingeniør og liker matematikk meget godt.

Takk for oppfordring! Skal prøve å gjøre en innsats i dette skoleåret! Motiverende å høre at man kan komme seg igjennom høyere utdanning med matematikk om man bare jobber hardt nok.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takk for oppfordring! Skal prøve å gjøre en innsats i dette skoleåret! Motiverende å høre at man kan komme seg igjennom høyere utdanning med matematikk om man bare jobber hardt nok.

Matematikk ER et jobbefag. Noen få tar det veldig lett og på strak arm, men de fleste av oss trenger tid og mengdetrening for å bli flinke. Jeg tok R1 og R2 på et halvt år og selv om jeg forsto det meste, så var ikke det nok for meg til å virkelig forstå og få alt inn i fingrene.

Det som er unikt med matematikk i forhold til mange andre fag, nå tenker jeg spesifikt på skolematematikken og kalkulus, er at man egentlig bør mestre alt om man skal forstå de ulike delemnene. Kan man ikke basic algebra, så skjønner man ikke hvordan man skal jobbe med de mer avanserte tingene.

Repeterer nå derivasjon på egenhånd da vi snart skal ha det i kalkulus og merker at jeg forstår det på en helt annen måte og mye bedre enn hva jeg gjorde sist jeg leste det, så jeg har definitivt blitt mer matematisk litterær.

Bare stå på! Det er definitivt verdt det. Usikker på det siste spørsmålet ditt og hva du egentlig lurte på, men jeg tror du vil ha mye tyngre ballast på arbeidsmarkedet som samfunnsøkonom enn hva du vil som statsviter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...