Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sliter litt med å få hengt opp en stor hylle.

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har en stor vegg med mosaikkfliser på kjøkkenveggen.

Mosaikken er festet på gipsplater som igjen er skrudd fast i en panelvegg. vet ikke hva som befinner seg bak den veggen eller hvordan eller hvordan stenderne er.

Vi har bestemt oss for å hengen opp en stor hjemmelagd hylla der vi har hatt en annen hylle tidligere.

Hvordan skal jeg klare å henge opp denne?

Vi har boret igjennom flisene og komme ut bak i bare luft. Så er ingen feste for vanlige skruer. Kjøpt en stendersøker som ikke finner noe som helst.

Har prøvd gipsplugg men virker ikke som den får feste.

Hva kan jeg gjøre?

Kan legge ut bilder vist det vil hjelpe

Hyllen veier rundt 10 kilo og skal ha glass\ bøker\ suppeskoler osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gipsanker for rett tykkelse sitter som snekkern.

Detter hylla ned vil den rive med seg hele veggen og etterlate flere hull på 15cm i diameter.

Da skal det mye last på hylla.

Om man ikke har eget utstyr for pluggen så bare bor hull og sett den inn og skru skruen helt inn med håndmakt. Når den sitter helt fast skru den ut igjen for å så montere hylla.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om man ikke har eget utstyr for pluggen så bare bor hull og sett den inn og skru skruen helt inn med håndmakt. Når den sitter helt fast skru den ut igjen for å så montere hylla.

Hørtes enkelt ut. :) Har du selv forsøkt dette, på glatte fliser? Mothakene til Mollypluggen/ankert, sklir på flisene.

Ikke noe å annbefale, for amatører! De trenger spesialtanga, for å klemme sammen ankert og armene på baksiden.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Holdt den med skrutrekker jeg^^

Holdt du med skrutrekker og samtidig skrudde, med samme trekker? Merkelig! :) Det klarer i alle fall ikke jeg og jeg har montert noen slike over flere ti-år.

Men det går ann å holde med et annet redskap, samtidig som en presser hardt på skruen, for å hinder rotasjon av skive/plugg, mot underlag/fliser. Mothakene må/bør først fjernes, før montering. Og denne metoden er ikke så helt enkel for uerfarne, som du vil ha det til.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Holdt på pinnen bak så den ikke gle rundt. (bøyd ut pga hard vegg)

Verktøy er helt konge, men når man står der uten så blir det til at man prøver uten.

Til annen montering fliseborrer jeg større hull i flisene uansett for å ikke legge last på de og fester i vegg inni flisehullet.

Lenke til kommentar

Beklager glemte denne tråden da jeg fant løsningen rette etter :).

Brukte gjipsanker. Forborra hull i festene og borra gjennom flisen og gipsen til hulrommet bak satt inn ankrene vips så var hylla på plass!

Takk for alle tips :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...