MrMountainLurk Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Har vært i kontakt med Viken Fiber(Altibox) en rekke ganger nå for å få byttet offentlig IPadresse. Utsatt for kontinuerlig portscan etter etablering av internett, og ser dette som en alvorlig sikkerhetstrussel. Kundeansvartlig(KA)nr 1: "Ingen problem. Restart ruter om 5 min" -Ingenting skjedde KA nr 2: "Nå har du kommet til Telemark. Vi vet ikke" -Ja, faktisk ordrett hva han sa... KA nr 3: Setter altiboxruter som fra før stod i bridge, tilbake i rutermodus og endrer lokal IPrange -Javel ja... hva skulle det hjelpe mot? KA nr 4: Feilmelder til teknisk avdeling -Ingenting skjer KA nr 5: (På Facebook) Kommer med mange snodige forslag:1: Kjøp ny ruter. -What?!? 2: "Som nevnt grunnet DDOS kan vi ikke gi ut ny ip adresse herfra" -Eeh. akkurat derfor man skal gi ut ny adresse. 3: "Ved en restart av signalet og linjen herfra som er blitt foretatt vil du få tildelt ny. " -Høres bra ut, men ingenting skjedde... KA nr 6: (På Facebook) "Leietiden for ip er ikke informasjon vi sitter med. Den informasjonen er det Altibox som har. Vi har dessverre ingen mulighet til å fornye din ip." -Altibox sier de ikke har mulighet til å gjøre noe, må kontakte Viken Fiber Har også forsøkt å kjøre release IP kommandoer med pc koblet rett inn på linja. Noen som har noen ider om hvordan få ny IPadresse? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Etter hva jeg forstår så er det ikke noe du kan gjøre for å unngå port scanning, sålenge du er på nettet og aksesseres andre servere, så kan du scannes, men du kan skaffe deg en brannmur og/eller andre sikkerhetssystemer(IPS f.eks) for å hindre at uvedkommende kan gjøre noe skade. Hvis du har peiling på nettverk, sett sammen en pfSense brannmur. Her har du mange muligheter for å sikre nettverket ditt. Skifting av IP-adresse har ingen effekt. Kineserne gir seg ikke med port scanningen selv om du bytter IP-adresse. Endret 3. oktober 2014 av Uderzo Lenke til kommentar
MrMountainLurk Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Ja selvfølgelig vil man utsettes for portscan sålenge man er på nett. Men at det kjøres portscan mange ganger til dagen fra vidt forskjellige kilder rundt om i verden er mer mistenkelig. Atm. går trafikken gjennom 2 rutere med hver sin brannmur, i tillegg til brannmur på pc og mac, så bør vel være noenlunde trygg så sant all programvare på pcen er oppdatert. At det kjøres portscan i det omfanget som er tilfelle her føler jeg meg likevel ikke trygg med, og eneste måte rundt dette er å få en ny offentlig IP... Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Sorry å måtte skuffe deg, men port scanning er veldig vanlig. Like vanlig som kinesere som prøver å logge på FTP serveren din etc. Dette er automatiske script som tråler nettet etter svakheter. Det kan se skummelt ut på brannmur loggene hvis man ikke er helt kjent med det, men det er like vanlig som lol cats. Ny IP-adresse vil ikke hjelpe. Port scanning vil du nok oppleve igjen. Hvis du ønsker å sikre deg ytterlige, selv om det ikke er helt nødvendig for en hjemmebruker, er å sette opp et IPS system, f.eks snort. Endret 3. oktober 2014 av Uderzo Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Det er mange som ønsker å kartlegge Internett, og det kan være ulike grunner til det. Dersom det er forskere uten skumle planer, så vil man ofte finne informasjon om aktiviteten deres ved å koble til port 80 (http) på maskinen som skanner. Kriminelle pleier ikke være så åpne om planene, og bruker stort sett kaprede maskiner (botnet) til slik aktivitet slik at eieren er uvitende om det. I en del tilfeller er det også privatpersoner uten særlig skumle planer som skanner for moro skyld. Portskanning er ikke i seg selv en sikkerhetstrussel, men om du opplever veldig stor aktivitet – særlig fra samme IP-adresse – kan det være et tegn på at noen er særlig interessert i deg. Det er imidlertid sjelden at privatpersoner utsettes for manuelle angrep, så om du ikke har noe veldig interessant på nettverket ditt er det ingen grunn til å ta på vei. Du bør likevel, i likhet med alle andre, skanne ditt eget nettverk fra utsiden for å se om det dukker opp noe spennende. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Men hvordan få ny IP-adresse fra Altibox? Lenke til kommentar
MrMountainLurk Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Joda. Portscann er sikkert nyttig det. Var bare at omfanget økte vodsomt etter å ha fått denne IPen. Derfor jeg ble mistenksom, og ønsket ny IP.Syntes uansett det er drøyt at de ikke kan endre IPadresse. Ved et evt. DDosangrep er det eneste løsning jeg vet om...På Canal Digital(CD) er det bare å skrive ipconfig /release i cmd på en pc, som er koblet direkte til modemet og så fornye, bruke "release" funksjonen på ruteren, eller koble modemet ut i 15min.Hos Telenor kan man ha 2 IPadresser på DHCP, 4 på PPPoE, og ellers får man ny IP når man kobler til nytt utstyr, eller ved samme fremgangsmåte som hos CD Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Du blir nok portscannet kort og greit hver dag og nesten non stop, dette er hva vi kaller "Kina gutta" Om du er bekymret for dette, så vil du ikke vite hvor mange som prøver seg på port 21 og 22 med en haug forskjellige brukernavn og passord. Lenke til kommentar
MrMountainLurk Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2014 Ok. Da slår jeg meg til ro med det Men lurer fremdeles på hva som skal til for å få ny IP fra Altibox? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Ok. Da slår jeg meg til ro med det Men lurer fremdeles på hva som skal til for å få ny IP fra Altibox? lokal partner må eskalere saken til Stavanger (driftsavdelingen i Altibox) og dersom det er grunnlag for å gi deg ny ipadresse så fikser de det derifra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå