Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hallo!

Driver på med en oppgave om transformatorer og trenger derfor hjelp til å få forklart noen begreper. Begrepene er som følger:

*Påtrykt spenning
*Lekkreakstans
*Neglisjerbar strøm

Håper noen der ute har lyst å forklare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påtrykt spenning er vel bare tilført spenning. Neglisjerbar strøm er strøm du kan overse i beregningene. Lekkreaktansen antar jeg at er reaktans som ikke blir nyttig i transformatoren, og som fører til spenningsfall i spolene. Kan sikkert også forbindes med impedans på et vis.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg har hørt ordet lekkasjereaktans bli brukt om det. Men alle ledere vil ha en gitt reaktans når du fører strøm gjennom dem. Altså generere et lite magnetfelt.

Og selv om du har en god jernkjerne og mange vindinger i en god trafo, så vil det alltids være noe reaktans som ikke induserer noe spenning i den andre spolen. Altså deler av magnetfeltet som forblir ubrukt. (Blir skapt og derettee kollapser igjen når halvperioden av sinuskurven er på vei ned igjen)

Og dermed står den for en økning i motstand og et lite spenningstap i vindingene.

Dette er noe du finner i alle ledere, men går nesten ut fra at det er noe som blir mest tydelig i en transformator med lange ldere pakket sammen.

En trafo som kjører uten last (altså at sekundærspolen ikke har en sluttet krets), så går jeg ut fra at det kun er lekkasereaktansen som bidrar til den totale reaktansen, og vil, sammen med resistansen stå for den totale elektriske motstanden.

??

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...