12ELA Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Hallo!Driver på med en oppgave om transformatorer og trenger derfor hjelp til å få forklart noen begreper. Begrepene er som følger: *Påtrykt spenning*Lekkreakstans*Neglisjerbar strømHåper noen der ute har lyst å forklare. Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Påtrykt spenning er vel spenningen trafoen er beregnet for. (altså hva som står på merkeskiltet) F.eks. 230v-400v (bare en teori fra meg... VET ikke om det er det, det er snakk om) Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Påtrykt spenning er vel bare tilført spenning. Neglisjerbar strøm er strøm du kan overse i beregningene. Lekkreaktansen antar jeg at er reaktans som ikke blir nyttig i transformatoren, og som fører til spenningsfall i spolene. Kan sikkert også forbindes med impedans på et vis. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Påtrykt spenning og neglisjerbar strøm mener jeg er forklart rett over. "Lekasjereaktans" var jeg faktisk litt usikker på og googlet litt. Fant ikke noe på norsk, men det som jeg antar er en brukbar artikkel på engelsk. http://www.electrical4u.com/resistance-leakage-reactance-or-impedance-of-transformer/ Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Kan ikke si jeg har hørt ordet lekkasjereaktans bli brukt om det. Men alle ledere vil ha en gitt reaktans når du fører strøm gjennom dem. Altså generere et lite magnetfelt. Og selv om du har en god jernkjerne og mange vindinger i en god trafo, så vil det alltids være noe reaktans som ikke induserer noe spenning i den andre spolen. Altså deler av magnetfeltet som forblir ubrukt. (Blir skapt og derettee kollapser igjen når halvperioden av sinuskurven er på vei ned igjen) Og dermed står den for en økning i motstand og et lite spenningstap i vindingene. Dette er noe du finner i alle ledere, men går nesten ut fra at det er noe som blir mest tydelig i en transformator med lange ldere pakket sammen. En trafo som kjører uten last (altså at sekundærspolen ikke har en sluttet krets), så går jeg ut fra at det kun er lekkasereaktansen som bidrar til den totale reaktansen, og vil, sammen med resistansen stå for den totale elektriske motstanden. ?? Endret 9. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Høres meget fornuftig ut. Rettelse: Når jeg tenker meg om så har vi jo også dette fenomenet med virvelstrømmer i transformatorblikket. Dette er vel en annen "sak" som skaper oppvarming og gir tap av effekt. Tror dette gir mesteparten av tapet ved tomgang. http://no.wikipedia.org/wiki/Virvelstr%C3%B8m Endret 10. oktober 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå