Gå til innhold

Hei, jeg ønsker å arbeide med utforskning av hav og polarområdene.

Vkorsnes

Anbefalte innlegg

Hei, som titelen nevner så ønsker jeg å arbeide med utforskning av havområder og gjerne i polarområdene.

Det jeg er litt usikker på er hvilken utdanning jeg bør ta da.. Tenker naturligvis i retning marinebiologi, er det noen som kanskje vet hva som kan være lurt å gjøre for å realisere denne drømmen?

Jeg arbeider nå i forsvaret, og har studiespesialisering, men mangler realfag, da jeg gikk yrkesskole.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Hei, som titelen nevner så ønsker jeg å arbeide med utforskning av havområder og gjerne i polarområdene.

Det jeg er litt usikker på er hvilken utdanning jeg bør ta da.. Tenker naturligvis i retning marinebiologi, er det noen som kanskje vet hva som kan være lurt å gjøre for å realisere denne drømmen?

Jeg arbeider nå i forsvaret, og har studiespesialisering, men mangler realfag, da jeg gikk yrkesskole.

Sjekk opp hvilke realfag du trenger! Les info på nettsidene til universiteter.

Lenke til kommentar

Med utdanning i meteorologi kan du spesialisere deg i oseanografi. Det er sikkert den mest relevante veien å gå dersom hav er det du er interessert i. Som forsker må du nok utdanne deg på høyt nivå, så master og doktorgrad er nok det du må se for deg. Universitetene tilbyr disse utdanningene, så sjekk opp på sidene til bl.a. UiB, UiO, NTNU osv. Her er også opptakskravene listet opp. Ellers så vil du nok komme deg i samme retningen med utdanning i geovitenskap, marinbiologi med mer. Men det er oseanografi som er mest relevant i forhold til det du sier du ønsker. Sikkert veldig spennende utdanning! :)

Lenke til kommentar

Hva er det du har lyst til å forske på? Det er ganske viktig for å velge rett utdanning. Er du interessert i det som lever i havet og polarområdene? Er du interessert i hvorfor det er som det er? Er du interessert i hvordan vårt levesett påvirker havene og polarområdene? Se litt på UNIS sine kurs. De kan du kun ta gjennom et annet universitet, men det virker veldig spennende. De har både for biologi, geologi, geofysikk og teknologi. Tror det er verdt et år. Anbefaler deg å velge et annet universitet enn UiB hvis du tenker biologi, forøvrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror trådstarter gjør et godt valg om h*n velger meteorologi og oseanografi, da det er et realfagsstudie. Det er et studie med mye matematikk, og stiller nok bedre i en både jobb- og forskingssituasjon enn kun samfunnsfaglig utdannelse. Selv om geografi sikkert også er vel så spennende. Geografi åpner heller ikke for fag på UNIS.

Lenke til kommentar

Det åpner for all del opp for å ta fag på UNIS. Vurderte det selv, og har mange jeg har studert med som går og har gått der. Hvis du ser på linken jeg gav, så er det en artikkel om det der.
Vær så snill og slutt å kom med misvisende informasjon hvis du ikke har peiling. Det er det verste jeg vet om på forumet!
Og geografer er veldig attraktive når det kommer til forskning innenfor de tingene TS prater om. Har veldig mange professorer som har undervist meg som arbeider på Bjerknessenteret i Bergen, og har geografibakgrunn.
Geografer har også veldig bred utdannelse som kan brukes til mye, og de får seg lett jobb.

Bjerknessenteret for klimaforskning (BCCR) er det største naturvitenskapelige klimasenteret i Norden og blant de fremste i Europa.
Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...