Storøien Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) På min eiendom ligger et antall frritidsboliger (hytter), der de som eier hyttene har en festekontrakt og betaler en årlig leie. Denne er svært lav (kr 100 per år, indeksregulert til kr 650 nå), noe det er vanskelig å gjøre noe med, etter som jeg forstår. Nå har det seg slik at en av hytteeierne driver forretningsmessig salg fra sin hytte; det har eksistert en muntlig avtale på dette med min far, som hadde eiendommen fram til jeg overtok i 2012. Jeg har tilskrevet den det gjelder og sagt i fra om at jeg ikke ønsker han skal drive et slikt salg. Noe han ikke har imøtekommet. Jeg mener å ha hørt at for å drive forretningsmessig salg fra en eiendom, kreves grunneiers tillatelse. Festekontraktens punkt 8 lyder da også slik: "Forretningsmessig virksomhet. Festeren har ikke adgang til å drive forretningsmessig virksomhet på tomten, så som varesalg, herbergvirksomhet ol." En enkel sak. Det er bare det at jeg mottar "provisjon" av dette salget (rundt 5%, ca 4-5000 kr per år), som medlem av et grunneierlaug; det er snakk om salg av fiskekort. Da ble saken plutselig mer "delikat", men det er mitt ønske å stoppe dette salget, og har flere grunner til det. Hva er det fornuftig at jeg foretar meg? Skriftlig pålegg om å stanse salget har altså ikke hatt noen virkning. Endret 3. oktober 2014 av Storøien Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Den muntlige avtalen vedkommende hadde med din far er uten videre bindende for deg. Spørsmålet blir da om dette er en tillatelse du kan tilbakekalle. Det er ikke gitt. Neste skritt er uansett forliksrådet eller annen form for mekling. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Hva tjener vedkommende på å selge fiskekort? Sånn jeg tolker det selger han fiskekort til fiskerettigheter som ikke er på hans tomt, får han provisjoner for det? Og i så fall, kommer dine 5% fra hvert fiskekort uavhengig av hvem som har solgt det, eller får du 5% provisjon av hans provisjon? Uansett så burde kontrakten være klar på at det ikke er lov. Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Hva tjener vedkommende på å selge fiskekort? Sånn jeg tolker det selger han fiskekort til fiskerettigheter som ikke er på hans tomt, får han provisjoner for det? Og i så fall, kommer dine 5% fra hvert fiskekort uavhengig av hvem som har solgt det, eller får du 5% provisjon av hans provisjon? Uansett så burde kontrakten være klar på at det ikke er lov. Jeg tror at han har 10% av salget, som utgjør rundt kr 10.000 i året. Han selger fiskekort som ikke er på hans eiendom, riktig det, han er festetaker på min eiendom, jeg er en av ca 20 grunneiere som har dette "lauget (sameie). Jeg får ca 5 % av netto salg. Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Den muntlige avtalen vedkommende hadde med din far er uten videre bindende for deg. Spørsmålet blir da om dette er en tillatelse du kan tilbakekalle. Det er ikke gitt. Neste skritt er uansett forliksrådet eller annen form for mekling. Du sier at jeg for all framtid er bundet av avtaler gjort av min far? Det synes jeg er urimelig, en slik "sjuende far i huset"-lov kan da umulig gjelde. Jeg må da ha anledning til å si opp enhver avtale han har inngått, når han har skjøtet eiendommen til meg, kan jeg ikke skjønne annet enn at jeg overtar retten til å kunne bestemme over min egen eiendom? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Du sier at jeg for all framtid er bundet av avtaler gjort av min far? Det synes jeg er urimelig, en slik "sjuende far i huset"-lov kan da umulig gjelde. Jeg må da ha anledning til å si opp enhver avtale han har inngått, når han har skjøtet eiendommen til meg, kan jeg ikke skjønne annet enn at jeg overtar retten til å kunne bestemme over min egen eiendom? Dersom din far har inngått en uoppsigelig avtale er du bundet av denne. Hvis avtalen ikke er uoppsigelig kan den sies opp. Du overtar retten til å bestemme over egen eiendom, men du overtar ikke større rett til å bestemme enn din far hadde hatt selv med mindre du kan utslette avtalen via hevd eller lignende. Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Dersom din far har inngått en uoppsigelig avtale er du bundet av denne. Hvis avtalen ikke er uoppsigelig kan den sies opp. Du overtar retten til å bestemme over egen eiendom, men du overtar ikke større rett til å bestemme enn din far hadde hatt selv med mindre du kan utslette avtalen via hevd eller lignende. Så hvordan vet jeg at en muntlig avtale er "uoppsigelig"? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Hvis avtalen er muntlig må du spørre de som inngikk den, alternativt vitner. Hovedregelen er imidlertid at enhver avtale er oppsigelig, så det er den som vil påstå at den er uoppsigelig som må begrunne sitt syn. Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2014 Jeg har fått ny informasjon: En av de som sitter i styret for denne grunneierforeningen ("lauget") opplyser at det var mens min far var formann i foreningenen at han som driver det salget jeg vil ha stanset hadde avtale med min far. Etter dette blir han i forkant av sessongen hvert år forespurt om å selge fiskekort av han som er formann i foreningen i dag. Det styrker vel mine muligheter for å stanse salget? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 [...] Etter dette blir han i forkant av sessongen hvert år forespurt om å selge fiskekort av han som er formann i foreningen i dag. Det styrker vel mine muligheter for å stanse salget? Hva er det egentlig du vil ha stoppet? At salget fysisk skjer på/i/fra en av dine bortfestede tomter? At grunneierlaget selger fiskekort? At akkurat denne mannen selger fiskekort? Alt sammen? Som medlem i grunneierlaget kan du (prøve å) påvirke gjennom årsmøte/generalforsamling. Evt. kan du trekke din eiendom fra grunneierlaget (i noen sære tilfeller er dette ikke mulig), men da risikerer du å miste evt. andre fordeler dette laget innebærer som felles hjorteviltkvoter, felles tilgang til skogsbilveinett, etc.. Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2014 Det står forholdsvis greit innledningsvis at å drive salg fra en annens eiendom er lovstridig, dette er i tillegg presisert i kontrakten. Å trekker seg ut av et slikt eierlaug er nærmest umulig og er en omstendelig prosess. Et av medlemmene prøvde for 15-20år siden, uten resultat. Dette berører kun elva, vilt- og veirettigheter i området berører ikke dette. Veien mellom hovedveien og ned til hytteområdet er min, men hytteeierne har bruksrett. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Jeg bare lurer, hvorfor er det et problem for deg at han selger fiskekort? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Det styrker vel mine muligheter for å stanse salget? I forholdet mellom selgeren og deg som grunneier, ja. Hvilke konsekvenser det vil få i forholdet mellom deg og grunneierforeningen er ukjent. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Jeg bare lurer, hvorfor er det et problem for deg at han selger fiskekort? Nå ble jeg og nysjerrig, man tjener jo på dette? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Ønsker du å overta salget av fiskekort? Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2014 Ønsker du å overta salget av fiskekort? Nei, jeg er ikke fastboende på stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå