Gå til innhold

Utdanning til Offshore jobb

kenfo95

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg jeg en gutt på 19 år. Jeg sitter å funderer på om jobb i nordsjøen er noe for meg. Jeg har VG1 Teknikk og industriell produksjon, VG2 Industriteknologi og holder på med fagbrevet CNC-Maskineringsfaget (1 år igjen ) Jeg lurer på å søke VG2 Brønnteknikk til neste år. Men lurer på om det er en annen vei å gå for å sikre seg jobb offshore, med tanke på det jeg har fra før. Kan legge til at jeg også har G4 kurs (travers) og brann og sikringskurs.

Mvh - Ken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å henge meg litt på pessimismen - Min bror fullførte nettopp fagbrev innen brønnteknikk.Han får ikke fast jobb, til tross for gode referanser og meget godt bestått fagprøve. Det har også vært litt i mediene i det siste om akkurat denne linjen, for den er blitt etablert ved flere skoler de siste årene, og det produseres rett og slett for mange brønnfagfolk i forhold til antallet læreplasser. Men, dette markedet svinger, og om to-tre år har kanskje pipen en annen lyd. Karriere i oljebransjen kan være litt sjansespill, og sånn sett har du jo CNC-fagbrevet å falle tilbake på. Det er en positiv ting. Jobb offshore kan være vanskelig å få i dag uten riktig utdannelse og/eller erfaring, men ikke umulig. Mitt tips er uansett å fullføre fagbrevet i CNC, og ta ting derifra. Tenk også på at dersom du også vil ha høyere utdannelse i form av fagskole, høyskole eller universitet, så vil du få mange år foran deg med skole og læretid dersom du også tar et nytt fagbrev.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...