halloiluken1 Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Skal kjøpe en ny pc. Sitter på en 4 år gammel macbook pro. Venter egentlig på ny mac mini, men tror jeg kjøper en pc istedet. Bruken min er nokså enkelt, word, excel, internett, mail, familiebilder, laste ned fra nett. Har også en del familievideor jeg kunne tenkt meg å få over på pc. Ser dette greit ut da: (må ha tips til skjermkort) https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1452170&su=76D14B45-FA15-4F30-85E9-568D80CBA4CE - har også flere vanlige hdd og putte i. - samt at jeg kjøper en bedre vifte, noctua tenker jeg. Endret 3. oktober 2014 av halloiluken1 Lenke til kommentar
fflex Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Du kan iallfall gå på i5 CPU og 8gb minne med god samvittighet, og samme ytelse til ditt bruk. Ville også gått for en PSU med bedre kvalitet: feks: https://www.komplett.no/cooler-master-v550s-550w-psu/795282 Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Kutt det ned til i5 4670K og 8GB med RAM i stedet så sparer du en god del uten nevneverdig ytelsestap til den bruken der. Vil også anbefale å bytte strømforsyningen med en av bedre kvalitet (se her). 500W vil også holde i mengdevis. EDIT. fflex kom meg 5 sekunder i forkjøpet... Endret 3. oktober 2014 av Nødstopp Lenke til kommentar
halloiluken1 Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Takk for svar, godt å ha forum som kan hjelpe meg å spare penger når man ikke kan så mye data selv :-) Det høres jo bra ut at jeg kan gå ned til i5 da. Hovedkort og skjermkort da? Lenke til kommentar
mna Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Angående psu vile jeg lest litt her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444&page=1 Ellers en k prosessor er litt bortkastet om du ikke skal overklokke men er vel ikke snakk om mer en 100.- eller no i prisforskell. Edit. Va litt treig der ser jeg :-) Endret 3. oktober 2014 av mna Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Skal du ha grafikkort i tillegg? Prosessoren vil ha inregrert grafikk som vil funke fint til all skrivebordsbruk og lett til middels 3D/spill om det er noe du planlegger å bruke den til. Ellers er hovedkortet helt OK. Du kan spare enda litt til på å gå ned til noe a-la i5 4460, da du ikke får bruk for K-modellen på det hovedkortet uansett (denne er opplåst for overklokking). Det er dog ikke veldig mye å hente her, maks 3-400 kr. Lenke til kommentar
halloiluken1 Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) ok. trodde jeg måtte ha skjermkort for enkel videoredigering jeg. men det trenger jeg ikke? Skal ha 2 skjermer men det går vel greit via hovedkortet det også da. Endret 3. oktober 2014 av halloiluken1 Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Det skal takle opp til 3 skjermer, så der er alt vel og bra. Skjermkort har veldig lite å si for videoredigering før en kommer opp på profesjonelt nivå med programmer som After Effects og Premiere. Det meste går på prosessoren. Lenke til kommentar
halloiluken1 Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Ok, takk for all hjelp, sparte meg for ca kr 1.200,-. Da ser det foreløpig slikt ut: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1452185&su=B5921FFC-86C7-4B6C-B42D-E6AD63BB9C5A Siden linken ikke gir adgang så skriver jeg det her også: - Hyper 212 Evo cpu vifte - CM Silencio 352 kabinett - CM V550S PSU - Crucial BallistiX Sport 8GB - i5-4690 Devils Canyon - MSI B85M-E45 hovedkort, går nok for et mini ITX som har wifi og bluetooth istedet - NZXT Sentry Mesh fan control - SSD 840 EVO - Barracuda 2TB hd Endret 4. oktober 2014 av halloiluken1 Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Ser også at kabinettet du har valgt er midi tower (ATX-formfaktor), mens hovedkortet du har valgt er mATX, som er mindre. Kabinettet finnes også i mATX format, som sparer litt plass i tillegg. Her er listen i Prisguiden. Litt å spare der også. Dog mye mindre rot og i tillegg billigere frakt om man handler fra en enkel butikk. Lenke til kommentar
halloiluken1 Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Ja det er jo mindre og greiere. Ser komplett ikke har det. Kan selvfølgelig bestille fra andre steder men bor i Sandefjord og kan raskt stikke oppom komplett og hente varene... Mins jeg hadde kjøpt fractal til kona sin pc tidligere, men det var CM Silencio. Er fornøyd med det så jeg tror jeg kjøpet et til av det faktisk, og det er jo i rett størrelse. https://www.komplett.no/cooler-master-silencio-352-mini-tower/783969 Lenke til kommentar
halloiluken1 Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Kjøpte den gangen også med viftestyring. Da slipper jeg å høre susen så mye. Denne: https://www.komplett.no/nzxt-sentry-mesh-fan-control-525-bay/649597 Skal også bytte ut cpu viften til en annen, har du noe tips der da. Tenkte på Noctua, men trenger jo ikke noe overkill her egentlig. Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Det kabinettet du linka er helt toppers. CM Hyper 212 Evo er den beste kjøleren under 300,- som er å oppdrive. Jeg ville prøvd uten styring og med medfølgende vifter i første omgang, og heller kjøpt etterpå om det viste seg å være nødvendig. Du kan evt. styre de via hovedkortet. Beste alternativet er å heller gå for gode vifter med lavt turtall som kan kjøre på konstant 12v. To som suger inn i front og en som blåser ut bak for å skape litt overtrykk, da slipper man en del støv. Endret 3. oktober 2014 av Nødstopp Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 "Access denied." Lenke til kommentar
halloiluken1 Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Det høres bra ut. Da tar jeg med en 212 evo cpu vifte også. Blir morro dette :-) 1 Lenke til kommentar
halloiluken1 Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2014 Ser at man får acces denied etter en tid. Kan jeg lage en liste et annet sted en komplett slik at listen er tilgjengelig hele tiden. Så tenker jeg at det kunne vært greit med et hovedkort som har wifi og bluetooth. Er det lite av det på mikro ATX? Finner ikke det der, men finner det på flere mini ITX hovedkort. Har kikket mest hos komplett.no. Bor i Sandefjord så blir litt lat av og handle andre steder selvom komplett priser seg ut på en del varer. Det er så enkelt å bare kjøre opp og hente varene raskt istedenfor og vente på posten... Lenke til kommentar
Mantaturbo Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Hei ikke kjøp i5 4670K når det har kommet en prosessor med bedre kjøling og overklokkings potensiale i i5 4690k https://www.komplett.no/intel-core-i5-4690k/817262 Lenke til kommentar
halloiluken1 Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2014 Hei. Endret på innlegg ovenfor. Skrev ned hva listen innheolder siden listen ikke kommer opp via linken. Slik ser den foreløpig ut: - Hyper 212 Evo cpu vifte - CM Silencio 352 kabinett - CM V550S PSU - Crucial BallistiX Sport 8GB - i5-4690 Devils Canyon - MSI B85M-E45 hovedkort, går nok for et mini ITX som har wifi og bluetooth istedet - NZXT Sentry Mesh fan control - SSD 840 EVO - Barracuda 2TB hd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå