Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mikroøkonomi og derivasjon

Anbefalte innlegg

Hallo! Har et kurs i mikroøkonomi dette semesteret. For å kunne ha mikroøkonomi må man ha hatt et kurs i matte. Dette kurset har ikke jeg hatt(long story). Sliter derfor en god del med mikroøkonomien, spesielt når det kommer til derivasjon. Hadde bare P-matte på videregående, så har ikke engang hørt om derivasjon før, og dette er noe jeg egentlig skal kunne før jeg starta med mikroøkonomien.

Finnes det noen enkle regler for derivasjon? Kan noen forklare meg greia helt enkelt slik at jeg klarer å regne ut basice oppgaver? Vi bruker derivasjon til å regne ut marginalkostnader, marginalproduktivitet ++

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp/lån matteboken de bruker i det mattekurset og jobb med oppgaver. Derivasjon brukes hele tiden innenfor alt v økonomi og er noe du bør kunne godt, jeg ville gjort deg en bjørnetjeneste hvis jeg bare ga deg den enkleste regelen.

Og hvis du faktisk kan bestå et mikroøkonomikurs uten å kunne derivere, står det dårligere til på BI enn jeg trodde..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hallo! Har et kurs i mikroøkonomi dette semesteret. For å kunne ha mikroøkonomi må man ha hatt et kurs i matte. Dette kurset har ikke jeg hatt(long story). Sliter derfor en god del med mikroøkonomien, spesielt når det kommer til derivasjon. Hadde bare P-matte på videregående, så har ikke engang hørt om derivasjon før, og dette er noe jeg egentlig skal kunne før jeg starta med mikroøkonomien.

Finnes det noen enkle regler for derivasjon? Kan noen forklare meg greia helt enkelt slik at jeg klarer å regne ut basice oppgaver? Vi bruker derivasjon til å regne ut marginalkostnader, marginalproduktivitet ++

Det er viktig å skjønne hvorfor du bruker derivasjon.

Dersom du har en kostnadsfunksjon f(x), så vil den deriverte av funksjonen illustrere hvor mye det koster å produsere én ekstra vare i et punkt. Derfor bruker du derivasjon; for å finne marginalkostnaden.

Eksempel på en funksjon: f(x) = 3x^2 - 10x + 20

Når du deriverer funksjonen, så "trekker du ned" tallet i potensen og setter den foran leddet i regnestykket. Dårlig formulert, men sjekk her:

f ' (x) = 2 * 3x^(2-1) - 1 * 10x^(1-1) + 0 * 20x^0

f ' (x) = 6x^1 - 10x^0

f ' (x) = 6x - 10

For å si det på folkemunne: Når du deriverer, så "fjerner" du en x fra funksjonen.

Husk at den deriverte du nå har foran deg, viser stigningstallet til en kostnadsgraf. Det du gjerne ønsker å finne ut videre, er "når er stigningstallet lik 0?" For hva finner du ut når stigningstallet til grafen er lik null? Det betyr jo at grafen hverken stiger eller synker i det punktet. Da må du enten ha funnet et toppunkt eller et bunnpunkt. Fordi det er kun på toppen eller i bunnen av en graf at stigningstallet ikke er hverken positivt eller negativt (det sier jo seg selv).

Det du gjør da:

f ' (x) = 6x - 10

6x - 10 = 0 (når denne er lik null, er stigningstallet lik null)

x = 1,66666

Når x = 1,666 så er stigningstallet lik null. Da har du funnet ut det du ønsker med derivasjon (førstederivert, vel og merke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...