Gå til innhold

Vi er helt blakke, tips ?


Hexabyte

Anbefalte innlegg

Uansett på hvilken måte depositumet er ordnet så skal uansett ikke banken frigi pengene til utleier uten leiers samtrykke, da bryter banken loven og må nok selv erstatte pengene.

Dette er sjølvsagt off-topic så beklager det.

Problemet med slike depositumslån er at ein går utanfor den etablerte depositumsordninga der leigetakaren har tettigheiter, og bruker ein lånegaranti som depositum.

Det leigetakaren gjer i eit slik tilfelle er at ein betaler ein tusenlapp for å få ein lånegaranti, denne lånegarantien kan utleiger benytte til å sette leigetakaren fleire titusen kroner i gjeld basert på enkle beskyldningar om feks dårlig nedvask.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For guds skyld ikke ta opp forbrukslån med mindre dere er 100% sikre på at den økonomiske situasjonen stabiliserer seg innen nedbetalingene kommer.

 

Finn noen småjobber i området som dere egner dere godt til. Det er ofte mye manuelt arbeid, men man tjener gjerne noen hundrelapper som kan gå til mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er sjølvsagt off-topic så beklager det.

Problemet med slike depositumslån er at ein går utanfor den etablerte depositumsordninga der leigetakaren har tettigheiter, og bruker ein lånegaranti som depositum.

Det leigetakaren gjer i eit slik tilfelle er at ein betaler ein tusenlapp for å få ein lånegaranti, denne lånegarantien kan utleiger benytte til å sette leigetakaren fleire titusen kroner i gjeld basert på enkle beskyldningar om feks dårlig nedvask.

 

 

Hva har du dette fra?

 

Hvis utleier kommer med ett krav om utbetaling av depositumet og banken utbetaler dette før fristen til leier om å dokumentere søksmål mot utleier er ute har banken enkelt å greit brutt loven. Dette gjelder uavhengig om depositumet er på depositumskonto, eller er en form for bankgaranti.

 

Saksgangen som jeg husker det er slik:

 

1. Utleier må stille ett krav på depositumet eller en del av det mot banken og grunngi dette.

2. Banken må gi skriftelig beskjed til leier om at utleier har gjort krav på hele eller deler av depositumet.

3. Leier har da en viss frist på seg til å opprette ett søksmål mot utleier og dokumentere dette til banken, fristen er vel noen uker tipper jeg.

 

Hvis leietaker dokumenterer dette så har ikke banken lov til å betale noe som helst til utleier.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Problemet med slike depositumslån er at ein går utanfor den etablerte depositumsordninga der leigetakaren har tettigheiter, og bruker ein lånegaranti som depositum.

Det leigetakaren gjer i eit slik tilfelle er at ein betaler ein tusenlapp for å få ein lånegaranti, denne lånegarantien kan utleiger benytte til å sette leigetakaren fleire titusen kroner i gjeld basert på enkle beskyldningar om feks dårlig nedvask.

 

 

Har brukt et slikt lån hos dnb for mange år siden. Det ble opprettet som et vanlig depositum men summen ble innbetalt over en periode som et lån og ikke alt på en gang. Ser ikke ut til at de har det lengre, så nærmeste nå er vel forbrukslån.

Lenke til kommentar

Om det er banken som står bak så er det ikkje eit problem.

 

Men er det slike ting som dette: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CBwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.husleie.no%2Fhusleiegaranti&ei=-nAwVITRFoupygPqlYLICg&usg=AFQjCNGDIr-9ITFe9kuy3HBEPRZiStzTOw&sig2=EMj07x7zQuPYnCIv8v18qQ&bvm=bv.76802529,d.bGQ

Så kjem du fort dårlig ut som leigetakar. Merk særlig salgsargumentet (retta mot utleiger) om at dette gjer erstattningsprosessen mindre byråktisk.

Lenke til kommentar

Om det er banken som står bak så er det ikkje eit problem.

 

Men er det slike ting som dette: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CBwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.husleie.no%2Fhusleiegaranti&ei=-nAwVITRFoupygPqlYLICg&usg=AFQjCNGDIr-9ITFe9kuy3HBEPRZiStzTOw&sig2=EMj07x7zQuPYnCIv8v18qQ&bvm=bv.76802529,d.bGQ

Så kjem du fort dårlig ut som leigetakar. Merk særlig salgsargumentet (retta mot utleiger) om at dette gjer erstattningsprosessen mindre byråktisk.

 

Betingelsene på denne siden er at de dekker leiers forpliktelser hvis vedkommende ikke er i stand til det selv.

 

Merk at leier har ikke en forpliktelse i det øyeblikk utleier kommer med ett krav... hvis de da betaler ut penger før tvisten er avgjort har de ikke noe krav på å få de tilbake senere hvis leier "vinner" saken.

 

Edit:

Føler meg ganske sikker på at alle som tilbyr slike depositumstjenester må følge samme lov men det betyr ikke at det ikke kan finnes useriøse aktører på markedet.

 

Edit2:

Ble litt nysgjerrig så jeg sendte dem en mail og spurte hvordan gangen var hvis utleier kom med ett krav...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Når dere får penger så bruk mesteparten på ris, pasta, poteter o.l. Det er daukjedelig uten tilbehør, men det er ihvertfall noe dere kan stole på i trange tider.

 

Til ris er alt man trenger en flaske Sweet & Sour saus for at det skal smake ok, poteter er vel strengt talt godt når du steker de (kokte) og har på litt krydder og eventuelt ketchup, pasta er også godt stekt og sammen med noe billige pølser blir det en ok middag.

 

Nå er vi egentlig veldig nært hvordan en middag egentlig ser ut for meg i hverdagen... :)

Lenke til kommentar

Jeg levde på tørr cornflakes i en periode der jeg ikke hadde fått bankkortet mitt enda og var fullstendig blakk. Heldigvis varte det ikke lenge, men jeg sultet ihvertfall ikke.

 

Veldig gode tips Nasciboy. Spørsmålet er bare om pengene strekker til olje, ketchup og pølser. Det koster ikke mange kronene for et kilo med ris, så selv en tier kan fø to stykker i noen dager. Tilbehøret er blir nesten en "luksus" da.

Lenke til kommentar

Jeg levde på tørr cornflakes i en periode der jeg ikke hadde fått bankkortet mitt enda og var fullstendig blakk. Heldigvis varte det ikke lenge, men jeg sultet ihvertfall ikke.

 

Veldig gode tips Nasciboy. Spørsmålet er bare om pengene strekker til olje, ketchup og pølser. Det koster ikke mange kronene for et kilo med ris, så selv en tier kan fø to stykker i noen dager. Tilbehøret er blir nesten en "luksus" da.

 

Nå forstod jeg det slik at dette tilfellet egentlig er ett engangstillfelle på grunn av at de har nylig flyttet og betalt depositum.

 

Men det er likevel ikke grunn til å ikke spare på matbudsjettet, spise litt annerledes men ikke dårlig. Kjøper veldig ofte billig mat for å spare litt men føler ikke jeg lider noe nød på grunn av det, kjøper stort sett det jeg vil når jeg plutselig føler for det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering av tråden... pengene jeg lånte TS har jeg ikke sett snurten av etter 11 dager og har heller ikke hørt fra han siden etter å ha purret.

 

Skal love at de pengene ikke er tapt... dette er en prinsippsak.

 

Vel han laget brukerkonto på forumet her samme dagen som denne tråden så at han var så veldig mye å "stole på" kan jeg nå ikke si.

Lenke til kommentar

 

Oppdatering av tråden... pengene jeg lånte TS har jeg ikke sett snurten av etter 11 dager og har heller ikke hørt fra han siden etter å ha purret.

 

Skal love at de pengene ikke er tapt... dette er en prinsippsak.

Tips: aldri lån bort penger du forventer å få tilbake :p

 

 

Regner med han har navn og adresse, så det er ikke helt umulig. Et lån er et lån, og i verste fall tar man loven til hjelp. :)

 

...jeg kjører gjerne fra Oslo til Halden hvis Nasciboy trenger taxi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pondus1337 tok kontakt for en stund siden og unnskyldte seg med at han ikke trodde det var ett lån og han unnskyldte seg med at han ikke sjekket PM på den andre brukeren. Fikk beskjed om at han skulle betale tilbake med en gang.

 

Dette var den 16. oktober men har enda ikke sett snurten av pengene.

 

Sendte en PM akkurat nå om at hvis han hadde dårlig råd kunne vi bli enige om en utsettelse eller delbetaling.

 

Men gjorde det også ganske klart om at hvis jeg ikke hører fra han innen neste uke blir saken anmeldt som svindel og jeg vil opprette ett søksmål mot han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...