Deem Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Har en trofast stasjonær som jeg snart skal bytte ut med en laptop av diverse grunner. Jeg har behov for en god del lagringsplass av videofiler, bilder, musikk osv. og vil bygge den om til en hjemmerserver/htpc. Komponentene er som følger: MB: Asus P5QLD PROCPU: Intel Core 2 Duo E8400 3GHzGPU: Asus GeForce 8800 GTS 512 MBMEM: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400PSU: Corsair HX 620WKabinett: Antec Performance One P182Diverse harddisker Jeg vil gjerne at den skal være strømgjerrig, men også ikke for treig. Hvilke komponenter ville dere byttet ut og/eller lagt til? Jeg vurderer å også gjøre det til en kombinert server/htpc med et billig skjermkort med hdmi. Endret 3. oktober 2014 av Deem Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Jeg har omtrent samme PC som deg, men jeg kjøpte et billig skjermkort til 250kr (https://www.mpx.no/gainward-geforce-210-1gb-physx-cuda/627486), siden jeg har en skjerm til overs som er veldig grei å ha ved installasjon av win og greier (eller om den går i filler, så remote desktop ikke fungrer). Men utenom i slike tilfeller, så trenger du ikke skjermkort, og ihvertfall ikke 8800GTS, så det kan du kaste ut. Eller så er det vel greit. Er jo begrenset hvor strømgjerrig du kan få en PC. Pass på at disker spinner ned når de ikke er i bruk, og at CPU'en kan throttle når den ikke brukes (klokke seg selv ned). Kan også sette opp så den automatisk slår seg av ved noen klokkeslett, og på igjen om morgenen eller noe sånn, for å spare strøm. Hvis du vil det så kan jeg forklare hvordan. Min står på 24/7, men hadde tidsstyring før, og det fungerte utmerket. EDIT: Satte på en sånn strømmåler, og med medium diskativitet og lite CPU aktivitet, så brukte min server 110W. Max strømtrekk var 140W. MB: Abit IP35 pro CPU: E8400 GPU: GeForce 210 1gb uten vifte MEM: 8gb PSU: Corsiar 500w eller noe sånn Kabinett: Gammalt rask jeg hadde, 4x 80mm +1x 120mm vifter som kjører på 7V tror jeg. 10 interne harddisker, ett 8-kanals raid-kort. (totalt 20TB diskplass). Denne fungerer som seedbox, filserver og PLEX media server. Kjører Win7 Pro. Så med strømpris på ca.1kr/kWh, så blir kostnaden dette: ((strømtrekk i watt * timer brukt) / 1000) * pris kWh ((100W * 24) / 1000) * 1 = 2,40kr per dag ved min trekk (874kr/år) ((160W * 24) / 1000) * 1 = 3,84kr per dag ved max trekk (1400kr/år) Endret 3. oktober 2014 av mongojarle Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Skal du bruke den til HTPC også, så kjøper du IKKE noe nVidia GT210 kort. Radeon 6450 er ett bedre valg, med passiv kjøling og lav-profil. Skal du bytte ut CPU og hovedkort også? Alternativt kan det være greit å gå for en AMD APU løsning, der du får brukbart skjermkort integrert. CPU kraft er det nok av uansett. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Joa, enig med han over... Ikke kjøp noe GF210 hvis du skal bruke denne som HTPC, overså den detaljen i min utredning. Hvis du skal bruke så mye penger at du skal kjøpe nytt HK og CPU og GPU, så kanskje heller ha den PC'en som en ren server bare som den er, og kjøp en mindre PC som HTPC. Selv har jeg Intel NUC som HTPC, med ingenting lagret på den. Den henter alt fra serveren som står i et skap. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Jeg prøver å spare inn der jeg kan, så jeg tror at å bytte ut noe mer enn skjermkortet vil ha lite for seg med mindre det er snakk om betydelig forskjell i strømregningen. Jeg kunne heller kjøpt en ferdig NAS løsning hvis jeg skal bytte ut halve innmaten. Vil 4gb ram være lite for en server? Vil en liten ssd ha noen påvirkning av hastighet? Har et raidkort noe for seg utenom å gi mulighet for flere disker? Jeg tenker low profile vifteløst skjermkort. Hvor stor forskjell er det egentlig mellom 1 og 2 GB minne på grafikkort for bruk i htpc? Ser på bl.a. nvidia gt610, gt730, hd5450 eller r7 240 til htpc bruk, spiller det egentlig noen særlig rolle hvilket skjermkort man bruker? Er det noen spesiell grunn til å velge en av de jeg ramset opp over noen annen? Endret 3. oktober 2014 av Deem Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Jeg bruker raidkortet som en HBA (altså uten raid, bare for flere disker). 4gb ram holder nok fint det, spørs jo hva du skal bruke den til, men til hjemmeserver med de vanlige tingene (slik som jeg bruker min), holder det nok fint. SSD som systemdisk vil jo at programmer starter fortere og sånn, men har vel ellers lite for seg i en server. Spiller liten rolle for meg om uTorrent starter opp dobbelt så fort liksom. PLEX biblioteket kunne jeg hatt der, men tror ikke det har særlig for seg. Skjermkort for bruk i HTPC har jeg ingen peil med. Selv klarer jeg meg fint med en Intel NUC som har integrert skjermkort.Denne: http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/nuc-kit-d54250wykh.html Med SSD og 8gb ram med win7 pro. SSD i en HTPC gjør jo at oppstart er kjappere og slikt, men om det er verdt det må du jo se selv. SSD er jo også mer strømgjerrig, men får mye strøm for kostnaden av en SSD Endret 3. oktober 2014 av mongojarle Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Hvilket OS skal kjøres? Til HTPC bruk er AMD kortene enklere å ha med å gjøre, mtp på å få sendt lyd bitstream til AVR. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Om du i det hele tatt tenker å spille på HTPC'en så har steam mulighet for å streame fra hovedmaskinen, da blir kraften du trenger i HTPC minimal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå